Inditex (voluit Industria de Diseno Textil) is de maatschappij boven de uiterst succesvolle kledingketen Zara, die enige tijd deel uitmaakte van de voorbeeldportefeuille. Inditex werd in 1963 gesticht door Amancio Ortega Gaona - intussen zowat de rijkste Europeaan - als producent van dameskleding. De groep kreeg een nieuwe wending in 1975, toen in het Noord-Spaanse La Coruna (Galicië) de eerste Zara-winkel openging. De eerste winkel buiten Spanje kwam er in 1988, in Porto. Het jaar nadien werd een eerste vestiging in New York geopend. Vandaag zijn er wereldwijd ruim 2000 Zara-winkels op zorgvuldig uitgekozen plaatsen in populaire steden van 88 verschi...

Inditex (voluit Industria de Diseno Textil) is de maatschappij boven de uiterst succesvolle kledingketen Zara, die enige tijd deel uitmaakte van de voorbeeldportefeuille. Inditex werd in 1963 gesticht door Amancio Ortega Gaona - intussen zowat de rijkste Europeaan - als producent van dameskleding. De groep kreeg een nieuwe wending in 1975, toen in het Noord-Spaanse La Coruna (Galicië) de eerste Zara-winkel openging. De eerste winkel buiten Spanje kwam er in 1988, in Porto. Het jaar nadien werd een eerste vestiging in New York geopend. Vandaag zijn er wereldwijd ruim 2000 Zara-winkels op zorgvuldig uitgekozen plaatsen in populaire steden van 88 verschillende landen. Hoewel de groep afgerond 2 op de 3 EUR omzet haalt uit de Zara-winkels, bestaat hij vandaag uit acht merken (naast Zara, ook Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home (bed- en badlinnen) en Uterqüe), 6913 verkooppunten in 88 markten en 146.500 personeelsleden (cijfers op 30 oktober). De beursgang volgde in het voorjaar van 2001. Inditex groeide uit tot een fraai groeiverhaal, waarbij elk jaar sinds de IPO de winst van het jaar voordien werd overtroffen. Wat maakt van Zara en Inditex zo'n sterk groeiverhaal? Precies het flexibele, geïntegreerde businessmodel, waarbij design, productie, logistiek en verkoop perfect op elkaar zijn afgestemd. De laatste modetrends worden meegenomen door de designafdeling, die maar liefst 36.000 nieuwe items per jaar ontwerpt. Twee tot zes keer per week worden de winkels met de nieuwste items bevoorraad. Die winkels bevinden zich op vooraanstaande locaties en bieden een goede prijs-kwaliteitverhouding. Feedback van klanten zorgt voor eventuele bijsturing van de collecties. Binnen 24 tot 48 uur worden bestellingen van winkels overal ter wereld geleverd. Dat groeiverhaal is ook op de Madrileense beurs niet onopgemerkt voorbijgegaan. Het aandeel haalde de voorbije vijf jaar een return van 230%, terwijl de IBEX-index bleef steken op +45%. In de eerste negen maanden van het boekjaar (afsluitdatum 31 januari) werd een omzet van 14,74 miljard EUR of 16% meer dan in dezelfde periode vorig jaar gerealiseerd. Het groeicijfer lag boven de gemiddelde verwachting van de analisten. De nettowinst is na negen maanden geklommen met 20%, tot 2,02 miljard EUR. De brutomarge herstelde dan ook in het afgelopen kwartaal en staat nu ongeveer op hetzelfde niveau als de eerste negen maanden van vorig boekjaar ( van 58,9 naar 58,8%). De bedrijfskasstroom (ebitda) steeg met 18%, tot 3,33 miljard EUR. Bij de start van het lopende vierde kwartaal van het boekjaar bedroeg de omzetgroei 15%, wat wijst op het vasthouden van de stevige omzetgroei. Inditex heeft 4,5 miljard EUR cash staan op de balans en verhoogt elk jaar het dividend, maar is slechts eigenaar van enkele winkels, voor de rest is er een leasingscontract. ConclusieInditex is zonder discussie topkwaliteit, maar zelfs na de recente correctie is het aandeel erg duur, tegen 31,5 keer de verwachte winst voor 2015-2016 en 28 keer die voor 2016-2017 en een verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) van 18. Vandaar dat we van elke opleving zouden gebruikmaken om de positie in het aandeel af te bouwen. Adviesverlaging.Advies: verkopenRisico: laagRating: 3A