We kunnen enkel maar beamen dat het met de koersontwikkeling van General Mills (ticker GIS) de jongste jaren niet de goede kant is uitgegaan. In de zomer van 2016 bereikte de beurskoers nog een piek van afgerond 73 dollar om in mei dit jaar terug te vallen tot 41 dollar. Intussen is er een herstel van circa 15 procent, maar daarmee blijven we nog altijd ruim 30 procent onder de piekkoers van twee jaar geleden.
...

We kunnen enkel maar beamen dat het met de koersontwikkeling van General Mills (ticker GIS) de jongste jaren niet de goede kant is uitgegaan. In de zomer van 2016 bereikte de beurskoers nog een piek van afgerond 73 dollar om in mei dit jaar terug te vallen tot 41 dollar. Intussen is er een herstel van circa 15 procent, maar daarmee blijven we nog altijd ruim 30 procent onder de piekkoers van twee jaar geleden. General Mills werd voor het einde van de negentiende eeuw boven de doopvont gehouden en was aanvankelijk een producent van bloem voor de bakkerijen. Omdat de premiumbloem zoveel prijzen won, werd ze onder de naam Gold Medal verkocht. Vandaag maken bakkerijproducten nog altijd 11 procent van de groepsomzet uit. Voor het overige is de groep de voorbije decennia zeer sterk gediversifieerd met 22 procent snacks, 17 procent verpakte maaltijden, 17 procent granen, 15 procent yoghurt, 11 procent deegbeslagen en 5 procent premiumijscrème. Dat laatste slaat op het merk Häagen-Dazs. Andere topmerken zijn Yoplait(yoghurt met 13% marktaandeel in Frankrijk), Pillsbury, Nature Valley, Cheerios, Old El Paso, Betty Crocker, ... Eerder dit jaar kwam daar de The Blue Buffalo Co., een vooraanstaande speler in dierenvoeding, bij. Voor een jaaromzet van 1,3 miljard dollar legde General Mills in april 8 miljard dollar op tafel. Dat vonden de meeste analisten pittig. General Mills haalt bijna twee derde van de omzet uit de Verenigde Staten en kampt zoals andere voedingsreuzen met de afwezigheid van omzetgroei. Het boekjaar 2017-2018 (tot eind mei) leverde een vergelijkbare omzet (15,7 miljard dollar) op als in het boekjaar 2016-2017. Dat is al enkele jaren aan de gang. De winst per aandeel blijft stijgen, maar vlakt ook af: het afgelopen boekjaar met 1 procent van 3,08 naar 3,11 dollar per aandeel. De bedrijfswinst (ebit) zakte wel en deed de ebit-marge dalen van 18,1 naar 17,2 procent (-90 basispunten). General Mills zet de jongste jaren heel veel in op productinnovatie, wat essentieel is om een dalende omzet tegen te gaan. Maar de acquisitie van Blue Buffalo geeft aan dat de groep ook externe groei zoekt. Die zal de omzet opkrikken tot 17,2 miljard dollar (analistenconsensus), maar de gemiddelde analistenverwachting is dat de winst per aandeel opnieuw zal stagneren op 3,05 dollar per aandeel. Maar dankzij Blue Buffalo, productinnovatie en de strikte kostenbeheersing moet General Mills in staat zijn de volgende jaren weer met winstgroei aan te knopen. U mag geleidelijk aan kopen zonder dat er haast bij is. Het advies luidt 'koopwaardig' (rating 1B).