Weibo werd in 2009 opgericht en noteert sinds 2014 op de Amerikaanse technologiebeurs Nasdaq. Het bedrijf is een afsplitsing van het Chinese technologiebedrijf Sina, dat nog altijd 82,6 procent van de aandelen aanhoudt. Een andere bekende aandeelhouder is Alibaba, met een belang van 7,3 procent.
...

Weibo werd in 2009 opgericht en noteert sinds 2014 op de Amerikaanse technologiebeurs Nasdaq. Het bedrijf is een afsplitsing van het Chinese technologiebedrijf Sina, dat nog altijd 82,6 procent van de aandelen aanhoudt. Een andere bekende aandeelhouder is Alibaba, met een belang van 7,3 procent. Weibo werd initieel omschreven als het Chinese Twitter, maar intussen is het aanbod van het socialenetwerkplatform geëvolueerd naar een combinatie van Twitter (tekstboodschappen), Instagram (foto's) en YouTube (video en livestreaming). Het platform werd snel enorm populair in China en de omzet explodeerde van 66 miljoen dollar in 2012 naar 1,72 miljard in 2018. De gezuiverde (zonder eenmalige elementen) nettowinst klom van 40 miljoen dollar in 2015 naar 576 miljoen of 2,54 dollar per aandeel vorig jaar. De nettowinstmarge steeg in die periode van 8,5 procent naar een indrukwekkende 33,5 procent. Het bedrijf surfte mee op de enorme digitaliseringsgolf (circa 94% van de actieve gebruikers gebruikt Weibo via een mobiel toestel) en de sterke Chinese economische groei die de advertentiemarkt ondersteunde. Het aandeel fluctueerde in 2014 en 2015 tussen 10 en 20 dollar, maar verzevenvoudigde daarna tot een voorlopige piekkoers van 139,74 dollar op 23 februari 2018. Het momentum keerde sindsdien volledig dankzij de afkoeling van de Chinese economie, de toenemende concurrentie die druk zet op de advertentieprijzen en het uitdijende handelsconflict met de Verenigde Staten. Daarnaast botst de groei van het aantal gebruikers stilaan op haar limieten. De aangroei van het aantal maandelijkse gebruikers bleef in het eerste kwartaal beperkt tot 3 miljoen, tot 465 miljoen. De omzetgroei koelde fors af. Op jaarbasis was er in 2018 nog 49,4 procent groei, maar in het vierde kwartaal beperkte de groei zich tot 28 procent en in het eerste kwartaal tot 14 procent (inclusief de inkomsten uit een overname in videodiensten van oktober 2018). De ontgoochelende omzetverwachting voor het tweede kwartaal van 427 à 437 miljoen dollar, nauwelijks hoger dan vorig jaar (426,6 miljoen), stuurde het aandeel op 23 mei opnieuw fors lager. De tweede jaarhelft zou beterschap moeten brengen, mee dankzij het herstel in het onlinegamingsegment. Weibo werkt samen met smartphoneproducenten, televisienetwerken en aanbieders van inhoud om het gebruik aan te zwengelen. Maar die inspanningen dreigen minstens tijdelijk de winstevolutie te drukken waardoor analisten een stabiele winstmarge verwachten in 2019. Positief is dat Weibo financieel gezond is, met een nettokaspositie van 0,5 miljard dollar eind maart. De waardering tegen 15,3 keer de verwachte winst 2019 is gezakt tot het laagste niveau sinds de beursgang. Bestaande posities mogen worden behouden, maar om bij te kopen zouden we wachten op meer duidelijkheid over de evolutie van het handelsconflict met de Verenigde Staten.HEBT U OOK EEN BELEGGINGSVRAAG?Elke week behandelen we een actuele vraag van een abonnee. Hebt u ook een beleggingsvraag? Mail die dan naar insidebeleggen@roularta.be. Misschien leest u hier dan het antwoord.