De overname eind vorig jaar van Landmark Cinemas, de op één na grootste Canadese bioscoopgroep met 45 bioscopen en 317 schermen (11% marktaandeel), veroorzaakt een kleine aardverschuiving in de cijfers van Kinepolis, de grootste Belgische bioscoopuitbater. Aan de ene kant zorgt Canada voor een spectaculaire toename van het aantal bezoekers. Dat is mooi meegenomen als het filmaanbod van Hollywood niet zo denderend is en als het stralende zomerweer en de Wereldbeker Voetbal het bioscoopbezoek stevig afremmen. Aan de andere kant zorgt Canada ook voor een knik in de rendabiliteit. De meeste complexen zijn kleiner dan die in Europa, worden voor het overgrote deel gehuurd en trekken gemiddeld minder bezoekers dan bij ons.
...

De overname eind vorig jaar van Landmark Cinemas, de op één na grootste Canadese bioscoopgroep met 45 bioscopen en 317 schermen (11% marktaandeel), veroorzaakt een kleine aardverschuiving in de cijfers van Kinepolis, de grootste Belgische bioscoopuitbater. Aan de ene kant zorgt Canada voor een spectaculaire toename van het aantal bezoekers. Dat is mooi meegenomen als het filmaanbod van Hollywood niet zo denderend is en als het stralende zomerweer en de Wereldbeker Voetbal het bioscoopbezoek stevig afremmen. Aan de andere kant zorgt Canada ook voor een knik in de rendabiliteit. De meeste complexen zijn kleiner dan die in Europa, worden voor het overgrote deel gehuurd en trekken gemiddeld minder bezoekers dan bij ons. De eerste stap die Kinepolis zet buiten Europa, zorgde er meteen voor dat één op de drie tickets in de eerste zes maanden (5,6 op 17,1 miljoen) werden verkocht in Canada. Dat is de belangrijkste verklaring voor de toename van het aantal bezoekers met 45,1 procent in de eerste jaarhelft. Ook het aantal verkochte tickets in Nederland nam met 15 procent toe door de overname van de NH Bioscopen begin dit jaar en de openingen van Kinepolis Jaarbeurs in Utrecht en 's Hertogenbosch in juni. Onze noorderburen zijn nu met 1,75 miljoen bezoekers goed voor iets meer van 10 procent van het groepstotaal. België scoorde nog goed in het eerste kwartaal dankzij het sterke lokale aanbod met F.C. De Kampioenen 3 en Patsers. Maar dat surplus werd in het tweede kwartaal genivelleerd door het stralende weer en de Wereldbeker Voetbal (-1,8% aantal bezoekers tegenover de eerste helft van 2017). In Frankrijk, dat in juli de wereldtitel won, waren er zelfs bijna 10 procent minder bezoekers. Canada doorbreekt het klassieke patroon dat de omzet sterker toeneemt dan de bezoekersaantallen door hogere opbrengsten per bezoeker (hogere ticketprijzen en meer consumptie per bezoeker).Dat gold wel voor alle andere landen. Maar Canada levert de grootste bijdrage aan het aantal bezoekers, is op één na het land dat het meest bijdraagt aan de omzet en op twee na het land dat het meest bijdraagt aan de recurrente bedrijfskasstroom (zonder eenmalige elementen, rebitda). De toename van het aantal verkochte tickets met 41,5 procent zorgde voor 38,5 procent meer omzet (van 160,1 naar 221,8 miljoen euro, waarvan 60,2 miljoen of 27,1% voor Canada) en voor een toename van de rebitda met 18 procent (van 44,0 naar 51,9 miljoen euro, waarvan 8,2 miljoen of 15,9% van het groepstotaal voor Canada).De rebitda-marge zakte van 27,5 naar 23,4 procent. De rebitda per bezoeker ligt aan de overkant van de oceaan met 1,46 euro een stuk onder het groepsgemiddelde, dat door Canada is gezakt van 3,74 naar 3,04 euro per bezoeker. De huur per bezoeker bedraagt in Canada zowat 1,50 euro. Daar ligt de uitdaging en het potentieel: de gemiddelde uitgave per bezoeker in de Canadese bioscopen opdrijven. CEO Eddy Duquenne toonde zich enthousiast over het verbeteringspotentieel, want de implementatie van het Kinepolis-model gaat pas in het najaar van start. De netto financiële schuld stond op 30 juni op 305 miljoen euro, of 2,67 keer de rebitda. In het midden van het jaar ligt de jaarlijkse piek van de schuldgraad, die zonder nieuwe initiatieven weer zou moeten dalen tegen het jaareinde. Kinepolis is een van onze langetermijnfavorieten, die bij een algemene beurscorrectie naar de voorbeeldportefeuille moet. Het is weliswaar nog vroeg, maar het lijkt erop dat de overname van Landmark Cinemas opnieuw een schot in de roos wordt, waardoor de bioscoopuitbater nog meer een cash- en groeimachine wordt. Er valt een verdere expansie te verwachten. Helaas is de waardering te pittig voor een koopadvies (ruim 14 keer de verwachte ev-rebitda-verhouding voor 2018). Wel is dit een aandeel om te koesteren. Advies: houden/afwachtenRisico: laagRating: 2AKoers: 55,20 euroTicker: KIN BBISIN-code: BE0974274061Markt: Euronext BrusselBeurskapitalisatie: 1,51 miljard euroK/w 2017: 28,5Verwachte k/w 2018: 26Koersverschil 12 maanden: +16%Koersverschil sinds jaarbegin: -1%Dividendrendement: 1,6%