Het afgelopen jaar was qua bezoekersaantallen absoluut geen voltreffer voor de grootste Belgische bioscoopuitbater (hier elf complexen met 138 schermen; in Frankrijk zeven complexen met 87 schermen; in Spanje drie complexen met 63 schermen; in Polen één complex met 20 schermen, exploitatie door ITIT; en in Zwitserland één complex met acht schermen). Het zwakkere lokale aanbod in Frankrijk, de slabakkende Spaanse markt en wispelturige weersomstandigheden met 35 sneeuwdagen en te warm zomerweer leidden tot een duik van het aantal bezoekers: 18,23 miljoen bezoekers in 2013, of bijna 1,6 miljoen minder dan in 2012 (-7,9%). Een ab...

Het afgelopen jaar was qua bezoekersaantallen absoluut geen voltreffer voor de grootste Belgische bioscoopuitbater (hier elf complexen met 138 schermen; in Frankrijk zeven complexen met 87 schermen; in Spanje drie complexen met 63 schermen; in Polen één complex met 20 schermen, exploitatie door ITIT; en in Zwitserland één complex met acht schermen). Het zwakkere lokale aanbod in Frankrijk, de slabakkende Spaanse markt en wispelturige weersomstandigheden met 35 sneeuwdagen en te warm zomerweer leidden tot een duik van het aantal bezoekers: 18,23 miljoen bezoekers in 2013, of bijna 1,6 miljoen minder dan in 2012 (-7,9%). Een absolute kaskraker zat er ook niet in het internationale aanbod, zodat The Hobbit in 2013 met slechts 553.000 de meest bezocht film in de Kinepolis-zalen is geworden. Maar u kent wellicht al het vervolg van het verhaal. Het managementteam onder leiding van CEO Eddy Duquenne heeft de jongste jaren zijn strategie zo aangepast dat een lager aantal bezoekers niet noodzakelijk inhoudt dat de omzet in dezelfde mate afneemt, en al helemaal niet dat de winst onder druk staat. Vandaar ook dat Kinepolis zich de jongste jaren heeft ontpopt tot een absolute beursster. Het nieuwste bewijs daarvan krijgen we met de jaarcijfers over 2013. Ondanks het bijna 8% lagere bezoekersaantal bleef de omzetdaling beperkt tot 3,3% (246,0 miljoen EUR). Een gevolg van een verdere toename van de gemiddelde ticketprijs tot 7,23 EUR per bezoeker (was 7,07 EUR in 2012), nog hogere gemiddelde uitgaven in de bioscoop (popcorn, frisdrank, ijsjes of dvd's; van 2,68 naar 2,85 EUR per bezoeker) en een herstel van de schermreclame (+11,9%, mede een gevolg van de overname van Brightfish). Zo evolueerde de rebitda-marge (bedrijfskasstroom zonder uitzonderlijke elementen tegenover de omzet) naar een nieuw record en werd de cruciale barrière met 30,3% doorbroken (was 29,1% in 2012), doordat de rebitda per bezoeker toenam van 3,74 naar 4,09 EUR. Die resultaten zijn het gevolg van enkele ontwikkelingen de jongste jaren, zoals de remodelling van de complexen met Mega Candy's, de digitalisering van de complexen met de doorbraak van duurdere 3D-content en meer mogelijkheden in B2B.De recurrente bedrijfswinst (zonder eenmalige elementen) ging met 2% vooruit, tot 55,0 miljoen EUR, wat zorgde voor een recordrebit-marge van 22,4% (was 21,2% in 2012). De winst per aandeel klom, mede door de forse inkoop van eigen aandelen, met 12,4%, tot 6,91 EUR (was 6,15 EUR in 2012). De netto financiële schuld zakte lichtjes, tot 88,1 miljoen EUR (1,2 keer rebitda). Het dividend wordt met liefst 35% opgetrokken, tot 3,19 EUR per aandeel. Tijdens de analistenmeeting gaf CEO Duquenne duidelijk aan dat de cinemagroep klaar is voor expansie zonder het huidige, lage risicoprofiel aan te tasten. ConclusieKinepolis is de jongste jaren opnieuw uitgegroeid tot een ware kasmachine door een fors gestegen rendabiliteit. Verder ondersteunt het stevige inkoopprogramma van eigen aandelen de koers. De waardering is natuurlijk wel opgelopen (14 keer de verwachte winst en ruim 7 keer rebitda), maar de aandelen mogen worden bijgehouden. Advies: houdenRisico: laagRating: 3B