Kinepolis is veruit de grootste Belgische bioscoopuitbater, met in ons land 12 complexen met 148 schermen, in Frankrijk 8 complexen met 99 schermen, in Nederland 8 complexen met 44 schermen, in Spanje 5 complexen met 91 schermen, in Polen één complex met 18 schermen (exploitatie door ITIT) en in Zwitserland één complex met 8 schermen. De halfjaarcijfers zijn een geruststelling voor de aandeelhouders dat de expansiepolitiek onder controle is. Met dank aan een geslaagd Hollywood-aanbod en de extra complexen in Nederland en Spanje steeg het aantal bezoekers in de eerste jaarhelft met 11%, tot 9,8 miljoen. De absolute kaskraker was Fast and Furious 7, me...

Kinepolis is veruit de grootste Belgische bioscoopuitbater, met in ons land 12 complexen met 148 schermen, in Frankrijk 8 complexen met 99 schermen, in Nederland 8 complexen met 44 schermen, in Spanje 5 complexen met 91 schermen, in Polen één complex met 18 schermen (exploitatie door ITIT) en in Zwitserland één complex met 8 schermen. De halfjaarcijfers zijn een geruststelling voor de aandeelhouders dat de expansiepolitiek onder controle is. Met dank aan een geslaagd Hollywood-aanbod en de extra complexen in Nederland en Spanje steeg het aantal bezoekers in de eerste jaarhelft met 11%, tot 9,8 miljoen. De absolute kaskraker was Fast and Furious 7, met 700.000 verkochte tickets de meest bezocht film in de Kinepolis-zalen van het eerste semester. Andere toppers zijn Fifty Shades of Grey (635.000 tickets) en Jurassic World (586.000 tickets). Veel popcornfilms, geen Wereldbeker Voetbal: het zijn allemaal verklaringsfactoren voor het feit dat de omzet met +13,1%, tot 130,2 miljoen EUR, weer sterker is toegenomen dan het bezoekersaantal. Er is opnieuw een toename van de gemiddelde ticketprijs tot 7,32 EUR per bezoeker (was 7,11 EUR in de eerste helft 2014), hogere gemiddelde uitgaven in de bioscoop (popcorn, frisdrank, ijsjes en dvd's; van 2,77 naar 2,96 EUR per bezoeker) deden de rebitda-marge (bedrijfskasstroom zonder uitzonderlijke elementen/omzet) van 26,8 naar 27,5% stijgen. Dat kwam doordat de rebitda per bezoeker klom van 3,50 EUR naar 3,66 EUR. De schermreclame bleef onder druk (tarievenoorlog bij de tv-zenders), maar zonder Wereldbeker was er een mooi herstel in evenementen. Er was dus meer dan de klassieke bioscoopactiviteit die op dreef was. De recurrente (zonder eenmalige elementen) bedrijfswinst ging met een fraaie 18,9% vooruit, tot 24,7 miljoen EUR, wat overeenkomt met een rebit-marge van 19,0% (was 18,1% in eerste halfjaar 2014). De winst per aandeel verhoogde met 10,2%, tot 0,54 EUR (was 0,49 EUR in eerste 6 maanden 2014). De netto financiële schuld steeg tot 153,7 miljoen EUR (was 118,6 miljoen EUR eind 2014) of 2,0 keer rebitda. CEO Eddy Duquenne heeft woord gehouden en zette nieuwe stappen in de expansie van de cinemagroep, zonder het lage risicoprofiel aan te tasten. Kinepolis verwierf vorig jaar al de controle over de Spaanse bioscopen Abaco Cinebox in Alicante en Abaco Alcobendas in Madrid, en dat voor amper 1,1 miljoen EUR. Naast de overname van de Nederlandse groep Wolff Bioscopen. Dit jaar werd het cinemagebouw in het Nederlandse Enschede verworven en kocht Kinepolis met Mégaroyal een van de grootste, onafhankelijke Franse bioscoopcomplexen, met 600.000 jaarlijkse bezoekers. Aan het begin van de zomer raakte bekend dat er een princiepsovereenkomst is voor de verwerving van de Utopia Group, de holding boven de Utopolis-complexen (13 cinema's in 4 landen, waaronder 4 in België, waar de mededingingsautoriteiten hun zegje moeten doen). Bovendien worden er 4 nieuwe bioscoopcomplexen gebouwd (3 in Nederland, 1 in Frankrijk), met in totaal 40 schermen en 2,5 miljoen verwachte bezoekers jaarlijks. ConclusieKinepolis blijft een kasmachine, maar dat zit vertaald in de waardering (25 keer de verwachte winst en 14,5 keer verhouding ev/rebitda). Rooskleurig langetermijnverhaal wel intact.Advies: houdenRisico: laagRating: 2A