De jaarcijfers van Kinepolis, veruit de grootste Belgische bioscoopuitbater, zijn een geruststelling voor de aandeelhouders dat de expansiepolitiek onder controle is. Meer dan onder controle zelfs. 2015 is een grand-crujaar geworden, met dank aan het geslaagde Hollywood-aanbod en de extra complexen in Nederland, Luxemburg en Frankrijk. Kinepolis heeft in eigen land twaalf complexen met 148 schermen, in Frankrijk tien complexen met 120 schermen, in Nederland veertien complexen met 84 schermen, in Spanje vijf complexen met 91 schermen, in Luxemburg drie complexen met 22 schermen, in Polen één complex met achttien schermen (exploitatie door ITIT) en in Zwitserland één complex me...

De jaarcijfers van Kinepolis, veruit de grootste Belgische bioscoopuitbater, zijn een geruststelling voor de aandeelhouders dat de expansiepolitiek onder controle is. Meer dan onder controle zelfs. 2015 is een grand-crujaar geworden, met dank aan het geslaagde Hollywood-aanbod en de extra complexen in Nederland, Luxemburg en Frankrijk. Kinepolis heeft in eigen land twaalf complexen met 148 schermen, in Frankrijk tien complexen met 120 schermen, in Nederland veertien complexen met 84 schermen, in Spanje vijf complexen met 91 schermen, in Luxemburg drie complexen met 22 schermen, in Polen één complex met achttien schermen (exploitatie door ITIT) en in Zwitserland één complex met acht schermen. Er waren veel popcornfilms, er was geen Wereldbeker Voetbal meer en het nieuwe concept van cosy seats is een groot succes. Het zijn allemaal verklaringsfactoren voor het feit dat de omzet met 14,8%, tot 301,6 miljoen EUR, weer sterker is toegenomen dan het bezoekersaantal. Het aantal bezoekers steeg vorig jaar met 12,5%, tot 22,15 miljoen. De absolute kaskraker was Star Wars VII, The Force Awakens, met 1,07 miljoen verkochte tickets. Er is opnieuw een klim van de gemiddelde ticketprijs tot 7,39 EUR per bezoeker (was 7,15 EUR in 2014). Samen met hogere gemiddelde uitgaven in de bioscoop (voor popcorn, frisdrank, ijsjes en dvd's, van 2,84 naar 3,00 EUR per bezoeker) deed dat de rebitda-marge (bedrijfskasstroom zonder uitzonderlijke elementen tegenover de omzet) door de grens van 30% (30,2%) breken (was 28,3% voor 2014). Dat kwam omdat de rebitda per bezoeker klom van 3,77 EUR naar 4,11 EUR. Doordat er geen Wereldbeker Voetbal was, zagen we een mooi herstel van de evenementen. De recurrente bedrijfswinst (zonder eenmalige elementen) ging met een fraaie 27% vooruit, tot 67,6 miljoen EUR, wat overeenkomt met een rebit-marge van 22,4% (was 20,3% in 2014). De winst per aandeel steeg met 15,7%, tot 1,55 EUR (was 1,34 EUR in 2014), ten minste als we abstractie maken van 9,4 miljoen EUR aan voorzieningen die Kinepolis aanlegde voor de ruling die het kreeg van de Belgische overheid als onderdeel van de excess profit rulings, die door de Europese Commissie als staatssteun werd gecatalogeerd. Inclusief de voorziening zakt de winst per aandeel naar 1,20 EUR. De netto financiële schuld steeg tot 162 miljoen EUR (was 118,6 miljoen EUR eind 2014) of 1,8 keer rebitda.Kinepolis kocht het afgelopen jaar het cinemagebouw in het Nederlandse Enschede (grootste complex uit de overname van Wolff Bioscopen in 2014) en verwierf de Franse cinema Mégaroyal en vooral de Utopia Group, de holding boven de Utopolis-complexen (voorlopig negen cinema's in drie landen). De mededingingsautoriteiten moeten nog hun zegje doen over de Belgische cinema's van de groep. Bovendien werd midden februari een nieuw complex in het Nederlandse Dordrecht geopend (zes zalen, 300.000 verwachte bezoekers jaarlijks). Daarnaast worden drie nieuwe bioscoopcomplexen gebouwd (twee in Nederland, één in Frankrijk) met in totaal 34 schermen en 2,2 miljoen verwachte bezoekers jaarlijks. ConclusieKinepolis blijft een kasmachine. Maar dat zit vertaald in de huidige waardering (26 keer de verwachte winst 2016 en 14,5 keer de verwachte ev-rebitda-verhouding voor 2016). Het rooskleurige langetermijnverhaal blijft wel intact. We denken dat er echter betere instapmomenten komen in de loop van het jaar.Advies: houdenRisico: laagRating: 2A