Voor de voedingsreus was de pandemie veeleer een zegen dan een vloek. Hamsterende consumenten duwden in maart en april 2020 de cijfers van het eerste kwartaal al naar boven. Tijdens de lockdown consumeerden de Belgen meer thuis, wat de omzetcijfers nog opkrikte. De donkere wolken boven de vijfde grootste voedingsgigant dreven dan ook almaar verder weg. De gigantische waardevermindering van 15,4 miljard dollar op de merkenportefeuille, die begin 2019 een koersduik van 27,5 procent tot gevolg had, raakte op de achtergrond.
...

Voor de voedingsreus was de pandemie veeleer een zegen dan een vloek. Hamsterende consumenten duwden in maart en april 2020 de cijfers van het eerste kwartaal al naar boven. Tijdens de lockdown consumeerden de Belgen meer thuis, wat de omzetcijfers nog opkrikte. De donkere wolken boven de vijfde grootste voedingsgigant dreven dan ook almaar verder weg. De gigantische waardevermindering van 15,4 miljard dollar op de merkenportefeuille, die begin 2019 een koersduik van 27,5 procent tot gevolg had, raakte op de achtergrond.Topman Miguel Patricio was in zijn nopjes met de cijfers van april-juni. Volgens de CEO zal de groep een stuk sterker uit de coronacrisis komen. De succesvolle transformatie zit nog op schema. Daarin past ook de verkoop van de nootjesbusiness onder de merknaam Plantersaan Hormel Foodsvoor3,35 miljard dollar. De verkoop helpt de schuldenlast af te bouwen en meer te focussen op producten met een groter groeipotentieel. Zowel de omzet- als de winsttoename in het tweede kwartaal overtrof de schattingen. Daarmee zet de groep de trend van de afgelopen zes kwartalen voort. De omzet daalde in het tweede kwartaal met 0,5 procent, van 6,648 miljard naar 6,615 miljard dollar. De consensus bedroeg 6,58 miljard. Zonder overnames en desinvesteringen was er een daling met 2,1 procent, tegenover een consensus van 3 procent. Dat is lang geen slechte prestatie, gezien de vergelijkingsbasis met het 'coronakwartaal' van vorig jaar, toen door de harde lockdown velen thuis zaten en meer mayonaise en ketchup verbruikten. De winstgevendheid bleef ook boven de analistenconsensus van 0,72 dollar per aandeel, mede door prijsverhogingen. De aangepaste winst per aandeel bedroeg 78 dollarcent (-2,5%). Kraft Heinz Company heeft twee prestigieuze aandeelhouders: Berkshire Hathaway van de beleggersgoeroe Warren Buffett en 3G Global Food Holding van de Braziliaanse aandeelhouders van onder meer AB InBev, zoals Jorge Paulo Lemann. Zij zullen weer met een positief gevoel naar de cijfers gekeken hebben. Het kwartaaldividend blijft op 40 dollarcent per aandeel. Dat maakt van Kraft Heinz een zeldzaam, aantrekkelijk dividendaandeel, zeker naar Amerikaanse normen. Ook voor het derde kwartaal houdt de groep rekening met een lagere omzet en winst per aandeel. De gemiddelde prognose van de analisten voor de jaarwinst per aandeel bedraagt 2,69 dollar voor dit jaar, tegenover 2,88 dollar per aandeel voor 2020.ConclusieCEO Miguel Patricio, die sinds juli 2019 aan het roer staat bij de groep, heeft orde op zaken gesteld. Dat charmeerde ook de rijkste Belg, Alexandre Van Damme (AB InBev), want hij kocht vorig najaar nog voor 350 miljoen euro aandelen bij en bezit intussen ruim 1 procent van de fusiegroep. Het aandeel van Kraft Heinz blijft redelijk gewaardeerd voor een vooraanstaande voedingsgigant met een hoog dividendrendement (meer dan 4% bruto), een notering van 0,9 keer de boekwaarde en tegen een redelijke 13,5 keer de verwachte winst voor 2021. Het aandeel moet in zijn sector een uitblinker kunnen blijven de eerstvolgende jaren. Advies: koopwaardigRisico: gemiddeldRating: 1BKoers: 36,68 dollarTicker: KHC USISIN-code: US500751064Markt: NasdaqBeurskapitalisatie: 44,9 miljard dollarK/w 2020: 12Verwachte k/w 2021: 13,5Koersverschil 12 maanden: +24%Koersverschil sinds jaarbegin: +5%Dividendrendement: 4,4%