Kraft Heinz Company is de schaamte voorbij

© iStock

Kraft Heinz zit in een existentiële crisis. Sinds de horrorcijfers over het vierde kwartaal heeft de fusiegroep geen resultaten meer gepubliceerd.

Alle aandeelhouders van Kraft Heinz Company herinneren zich nog vrijdag 22 februari. De koers van de op vier na grootste voedingsgigant ter wereld donderde toen 27,5 procent lager na slechte resultaten. Het leidde tot een waardevermindering van 15,4 miljard dollar. Sinds de horrorcijfers over het vierde kwartaal heeft de fusiegroep geen resultaten meer gepubliceerd. Meerdere keren heeft ze de bekendmaking van de eerstekwartaalcijfers uitgesteld, tot grote ergernis van de beurswaakhond SEC.

Kraft Heinz wil zijn boekhouding eerst op orde zetten en de resultaten van 2016 en 2017 aanpassen na een onderzoek naar de boekhoudpraktijken bij de inkoopafdeling. Op 10 juni heeft het bedrijf aan de SEC gemeld dat ze het onderzoek had afgerond en dat enkel beperkte aanpassingen zouden volgen. Die bijstellingen zouden er komen samen met de cijfers voor de eerste twee kwartalen op 1 augustus. Maar dat blijft voorwaardelijk.

Het blijft een enorme blamage voor zo’n reus in de voedingswereld. Het straalt ook negatief af op de twee prestigieuze aandeelhouders: Berkshire Hathaway van Warren Buffett (belang van 27%) en 3G Global Food, de holding van de Braziliaanse aandeelhouders van onder meer AB InBev, onder wie Jorge Paulo Lemann (belang van 22%). Er verschijnen steeds meer verhalen in de Amerikaanse pers waaruit blijkt dat er serieuze spanningen zijn tussen Buffett en de Brazilianen over hoe de crisis bij de fusiegroep moet worden aangepakt.

CEO Bernardo Hees werd aan de kant geschoven. Sinds 1 juli zit Miguel Patricio op zijn stoel, een man met een verleden bij AB InBev. Heeft Patricio de opdracht gekregen Kraft Heinz als onafhankelijk bedrijf voort te zetten, of moet er een nieuwe fusie komen? Gezien de fors gedaalde marktwaarde en de relatief hoge schuldgraad, lijkt het meest plausibele scenario het eerste. Of is het daarover dat de twee referentieaandeelhouders het oneens zijn?

Alle analisten zijn het erover eens dat Patricio voor een immense opdracht staat. Veel analisten dringen aan op een verdere dividendverlaging, en zelfs een halvering. Kraft Heinz heeft een van de hoogste dividendrendementen in de S&P500-index, maar dreigt anders zonder geld te vallen voor noodzakelijke investeringen in de merken. De voorbije jaren heeft het management zwaar ondergeïnvesteerd in de merken, en toch is de schuldpositie tegen 4,5 keer de bedrijfskasstroom (ebitda) precair. Om weer in de business geraken, zijn volgens de analisten dit en volgend jaar 700 tot 800 miljoen dollar investeringen (reclame en marketing) in de merken nodig, met de klemtoon op 2020. Alleen op die manier kan de verkoop weer worden opgekrikt.

Om de schuldgraad opnieuw meer beheersbaar te maken, zijn er voorstellen om een aantal merken van de hand te doen. De meeste genoemde zijn typisch Amerikaanse merken zoals Maxwell House, Planters en Ore-Ida. De gigantische afwaardering leidde eind vorig jaar tot een monsternettoverlies van 12,61 miljard dollar (-10,34 dollar per aandeel).


Conclusie

Kraft Heinz zit bijna in een existentiële crisis, gesymboliseerd door het uitblijven van de publicatie van de eerstekwartaalcijfers. De forse afwaardering was een eerste stap, maar de nieuwe CEO Patricio moet nog meer drastische maatregelen treffen. Het grote voordeel van de schoktherapie is dat de waardering heel redelijk is. Kraft Heinz is de enige voedingsgigant die noteert onder de boekwaarde (0,7 keer) en tegen 11 keer de verwachte winst voor 2019. Enkel de waardering tegen 11 keer de verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) verraadt dat Kraft Heinz nog niet hét ultieme koopje is.

Advies: houden/afwachten

Risico: hoog

Rating: 2C

Koers: 31,04 dollar

Ticker: KHC US

ISIN-code: US500751064

Markt: Nasdaq

Beurskapitalisatie: 37,9 miljard dollar

K/w 2018: 9

Verwachte k/w 2019: 11

Koersverschil 12 maanden: -48%

Koersverschil sinds jaarbegin: -28%

Dividendrendement: 4,6%

Partner Content