Kraft Heinz kijkt vol vertrouwen richting 2021

© iStock

CEO Miguel Patricio lijkt orde op zaken te hebben gesteld. De voorbije drie kwartalen lag zowel de omzet als de winst per aandeel beduidend boven de analistenconsensus.

Voor de meeste bedrijven is de covid-19-pandemie nefast voor de resultaten. Voor de voedingsreus Kraft Heinz is het eerder een zegen. Hamsterende consumenten in maart en april duwden de cijfers van het eerste kwartaal naar boven. De lockdown krikte de omzetcijfers van het tweede kwartaal mee op en ook in het derde kwartaal werd nog geprofiteerd van een hogere binnenhuisconsumptie.

De donkere wolken boven de vijfde grootste voedingsgigant drijven steeds verder weg. De gigantische waardevermindering van 15,4 miljard dollar op de merkenportefeuille van begin 2019, met een koersduik van 27,5 procent tot gevolg, raakt wat meer op de achtergrond. Miguel Patricio, de topman sinds 1 juli 2019, was in zijn nopjes met de cijfers over de periode van juli tot en met september. Volgens de CEO tekenden alle compartimenten groei op. Hij was optimistisch over de rest van het jaar. Patricio verwacht in het vierde kwartaal een omzetgroei van 4 tot 6 procent en een aangepaste winstgroei van 7 tot 9 procent. Dat is een verhoging van de verwachtingen. De topman kijkt ook vol vertrouwen naar 2021. Het nieuwe operationele model zal tegen dan volledig geïmplementeerd zijn en het tempo van de investeringen zal worden opgedreven.

Zowel de omzet- als de winsttoename in het derde kwartaal overtroffen de schattingen. De omzet kwam 6 procent hoger uit op 6,44 miljard dollar (was 6,08 miljard dollar). De analistenconsensus bedroeg 4,7 procent omzetgroei tot 6,33 miljard dollar. De organische (zonder overnames en desinvesteringen) omzetstijging bedroeg zelfs 6,3 procent (7,4% in tweede kwartaal). Kraft Heinz scoorde voor het derde kwartaal zowat 2 procent beter dan de gemiddelde analistenverwachting.

Nog beter nieuws was de toename van de winstgevendheid, een heikel punt de jongste jaren. De aangepaste bedrijfskasstroom (ebitda) maakte een sprong van 13,5 procent van 1,47 naar 1,67 miljard dollar. Dat is een stijging van de ebitda-marge van 23,2 naar 25,9 procent voor het derde kwartaal van 2020 (23,0% in eerste kwartaal). Net zoals enkele concurrenten trok Kraft Heinz de prijzen van een aantal producten op, zelfs gemiddeld met 4 procent.

De aangepaste winst per aandeel bedroeg 70 dollarcent per aandeel (was 0,69 dollar). Dat was ook fors beter dan de analistenconsensus van 0,62 dollar per aandeel. Ook de winst per aandeel ligt voor het derde kwartaal op rij boven de analistenconsensus en gemiddeld zelfs bijna 9 procent erboven. De twee prestigieuze aandeelhouders (Berkshire Hathaway van Warren Buffett en 3G Global Food Holding van de Braziliaanse aandeelhouders van onder meer AB InBev, zoals Jorge Paulo Lemann) zullen deze keer wel een positief gevoel naar de cijfers hebben gekeken.

Het kwartaaldividend blijft op 40 dollarcent per aandeel. Dat maakt van Kraft Heinz – zeker naar Amerikaanse normen – een aantrekkelijk dividendaandeel.


Conclusie

We schatten de cijfers in 2020 hoog in. We krijgen de indruk dat CEO Miguel Patricio orde op zaken heeft gesteld. En wij niet alleen. Meer en meer analisten wijzigen hun negatieve visie op de fusiegroep, wat het mooie koersherstel sinds de bodem van maart verklaart. Het aandeel van Kraft Heinz blijft relatief goedkoop gewaardeerd voor een voedingsgigant met een hoog dividendrendement, een notering onder de boekwaarde (0,75 keer) en tegen een zeer redelijke 11 keer de verwachte winst voor 2020. We keren terug naar een positief advies. De voedingsgigant is een kandidaat voor de voorbeeldportefeuille.


Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Koers: 30,80 dollar

Ticker: KHC US

ISIN-code: US500751064

Markt: Nasdaq

Beurskapitalisatie: 37,6 miljard dollar

K/w 2019: 11

Verwachte k/w 2020: 11

Koersverschil 12 maanden: -1%

Koersverschil sinds jaarbegin: -4%

Dividendrendement: 5,2%

Partner Content