De omzet van Transocean steeg tegenover het derde kwartaal met 68 miljoen dollar tot 974 miljoen dollar. Onderliggend, zonder een eenmalige vergoeding van 169 miljoen dollar voor een vervroegde contractbeëindiging van de Discover India, is er een daling met 93 miljoen dollar tot 793 miljoen dollar. De gemiddelde analistenverwachting bedroeg 783 miljoen dollar. Het gemiddelde dagverhuurtarief daalde van 332.000 naar 329.400 dollar, en op jaarbasis van 400.500 naar 353.500 dollar. De bezettingsgraad bereikte een historisch die...

De omzet van Transocean steeg tegenover het derde kwartaal met 68 miljoen dollar tot 974 miljoen dollar. Onderliggend, zonder een eenmalige vergoeding van 169 miljoen dollar voor een vervroegde contractbeëindiging van de Discover India, is er een daling met 93 miljoen dollar tot 793 miljoen dollar. De gemiddelde analistenverwachting bedroeg 783 miljoen dollar. Het gemiddelde dagverhuurtarief daalde van 332.000 naar 329.400 dollar, en op jaarbasis van 400.500 naar 353.500 dollar. De bezettingsgraad bereikte een historisch dieptepunt van 46 procent. In het derde kwartaal was dat 49 procent en op jaarbasis op 48 procent, tegenover 71 procent in 2015. Mede dankzij een strikt kostenbeheer daalde de nettowinst slechts met 4 miljoen dollar tot 226 miljoen dollar of 0,6 dollar per aandeel, veel beter dan de gemiddelde analistenverwachting van 0,05 dollar per aandeel. De recurrente nettowinst steeg van 0,27 naar 0,63 dollar per aandeel. Op jaarbasis bedroeg de nettowinst 2,1 dollar per aandeel, waarvan 1,75 dollar per aandeel recurrent. Voor 2017 mikt de markt op 2,9 miljard dollar omzet en een nettoverlies van 0,46 dollar per aandeel. We namen Transocean eind 2016 op in de voorbeeldportefeuille omdat we geloven dat de in december overeengekomen olieproductiebeperkingen een doorstart in de diepzeeverhuurmarkt vanaf 2018 mogelijk maken.Het dieptepunt van de zware neerwaartse cyclus mag dan wel bereikt zijn, een forse heropleving zit niet meteen in de kaarten. Een verdere afslanking van het overaanbod blijft daarvoor onontbeerlijk. Transocean zet ook daarin de toon, want het vernietigde al 31 van de 79 platforms die het aan het begin van de crisis in 2013 in portefeuille had. Dankzij het nieuwbouwprogramma van 26 platforms, waarvan er zeventien zijn opgeleverd sinds 2008 (drie in 2016), wordt de vloot fors verjongd. De oplevering van twee platforms met aantrekkelijke vijfjarige contracten is gepland eind 2017 en begin 2018, terwijl de oplevering van de overige zeven platforms zonder contract is uitgesteld tot 2020. Het dieptepunt van zo'n crisis creëert altijd overnamekansen. Transocean wil daar gedisciplineerd op inspelen. Het beschikte eind 2016 over 3 miljard dollar cash en een ongebruikte kredietlijn van 3 miljard dollar. Het aandeel viel recentelijk terug, maar reageerde positief op het cijferrapport. De waardering is tegen 0,35 keer de boekwaarde historisch laag. Koopwaardig (rating 1C). Advies: koopwaardigRisico: hoogRating: 1CMunt: dollarMarkt: New YorkBeurskapitalisatie: 5,45 miljard dollarK/w 2016: 7Verwachte k/w 2017: -Koersverschil 12 maanden: +62%Koersverschil sinds jaarbegin: -8%Dividendrendement: -