Kwartaalwinst Tesla vraagt om bevestiging

Een showroom van autobouwer Tesla in de Amerikaanse hoofdstad Washington DC, 8 augustus 2018 © AFP
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Tesla wist positieve resultaten over het derde kwartaal voor te leggen. Maar er wachten de autobouwer nog veel uitdagingen en denken niet dat hij de winstmarges kan vasthouden.

Het is niet voor het eerst dat Tesla een positief nettoresultaat realiseert. Dat gebeurde al eens in het derde kwartaal van 2016, maar er kwam toen geen vervolg. De autobouwer schroefde de productie van de Model 3 fors op. Het huidige productietempo bedraagt nu 4300 wagens per week en dat zal in het vierde kwartaal voort toenemen.

Tesla leverde tussen juli en september 56.065 exemplaren van de Model 3 en 27.710 van de Model S en X aan de klanten. Daardoor kwam de omzet uit de autoverkoop op kwartaalbasis ruim de helft hoger uit, op 6,4 miljard dollar. De totale groepsomzet, inclusief de energieafdeling, lag met 6,82 miljard dollar ruim dubbel zo hoog als een jaar eerder en bijna 800 miljoen dollar boven de consensusprognose.

Tesla scoorde ook in winstgevendheid beter dan verwacht, doordat fors in de productiekosten is gesnoeid. De brutomarge van de autoafdeling bedroeg gemiddeld 25,5 procent, tegenover 21 procent in het tweede kwartaal en 18,7 procent in dezelfde periode een jaar eerder. Een aangename verrassing was de brutomarge van 20 procent op de Model 3. Dat is niet meer zo ver verwijderd van de langetermijndoelstelling van 25 procent. De nettowinst kwam uit op 312 miljoen dollar, of 2,9 dollar per aandeel. Bovendien realiseerde de autobouwer een vrije kasstroom van 881 miljoen dollar. Daardoor klom de cashpositie naar 3 miljard dollar.

Alleen maar goed nieuws dus? Toch niet, want er zijn voldoende redenen om sceptisch te blijven. Zo is de hoge vrije kasstroom onder meer te danken aan de lage kapitaaluitgaven. Die bleven met 510 miljoen dollar in het derde kwartaal onder de verwachtingen en zullen over het volledige boekjaar onder 2,5 miljard dollar blijven. Toch zal Tesla de komende jaren nog fors moeten investeren om zijn ambitieuze groeiplannen waar te maken. Voor een uitbreiding van het gamma met onder meer de Model Y, de Semi-truck en de nieuwe Roadster zal het extra kapitaal moeten ophalen. Tesla plant de bouw van een fabriek in China die 3 miljard dollar zal kosten.

De kasstromen uit de verkoop van het huidige gamma volstaan niet om zowel de groei te financieren als de schulden af te betalen. Tesla torst een schuld van meer dan 10 miljard dollar. Bovendien is de kans groot dat de marges het hoge peil niet zullen aanhouden. Dat is met name het geval voor de Model 3. De productiestart van de kleinste Tesla was een ramp door tal van technische en logistieke problemen. Intussen zijn de productiekosten fors gedaald door de hoge vaste kosten over meer wagens te verdelen. Maar Tesla verkocht tot nog toe enkel de dure vierwielaangedreven en Performance-versies van de Model 3. Die vormen de top van het gamma, waar de marges het hoogst zijn. De ‘goedkope’ versies van 35.000 tot 40.000 dollar, die op termijn het grootste deel van het verkoopvolume zullen uitmaken, zijn nog niet eens verkrijgbaar. Aan de kostenzijde blijft Tesla kwetsbaar voor invoerheffingen op onderdelen die het invoert uit China. Ook de prijs van de batterijpacks daalt minder snel dan verwacht. Aan de verkoopzijde heft China dan weer een invoertaks van 40 procent op de Model S en de Model X en in het thuisland valt volgend jaar de belastingkorting van 7500 dollar weg.


Conclusie

De nettowinst was aangekondigd, maar kwam voor de meeste analisten en investeerders toch nog als een verrassing. Waar het om draait, is in hoeverre de winst duurzaam zal zijn. Op korte termijn is dat wellicht het geval. Toch delen we niet het optimisme van Tesla dat de marges op peil zullen blijven. De kapitaalbehoefte blijft op middellange termijn erg hoog en de balans blijft erg zwak. We raden aandeelhouders aan van het positieve sentiment rond het aandeel gebruik te maken om de posities minstens gedeeltelijk af te bouwen.


Advies: verkopen

Risico: hoog

Rating: 3C

Koers: 352,87 dollar

Ticker: TSLA US

ISIN-code: US88160R1014

Markt: New York Stock Exchange

Beurskapitalisatie: 60,6 miljard dollar

K/w 2017: –

Verwachte k/w 2018: –

Koersverschil 12 maanden: +16%

Koersverschil sinds jaarbegin: +13%

Dividendrendement: –

Partner Content