Na het overgangsjaar 2017 heeft Lotus Bakeries vorig jaar opnieuw aangeknoopt met de gebruikelijke omzetgroei van 5 à 10 procent per jaar. Dat is dan vooral te danken aan een groeispurt in de tweede jaarhelft. In het eerste halfjaar werd de omzettoename nog geremd door wisselkoersschommelingen (negatief effect van 3,7 miljoen euro op de omzet), met vooral een zwakkere dollar als storende factor. De omzet kwam in de eerste zes maanden 8,6 miljoen euro, of 3,3 procent hoger uit dan in de eerste helft van 2017. De vergelijkbare omzetgroei tegen constante wisselkoersen bedroeg 5 procent. Dankzij een stijging van 9 procent in de tweede jaarhelft komen we voor het volledige boekjaar 2018 uit op een 6,2 procent hogere omzet van 556,4 miljoen euro (zelfs +7% tegen constante wisselkoersen).
...

Na het overgangsjaar 2017 heeft Lotus Bakeries vorig jaar opnieuw aangeknoopt met de gebruikelijke omzetgroei van 5 à 10 procent per jaar. Dat is dan vooral te danken aan een groeispurt in de tweede jaarhelft. In het eerste halfjaar werd de omzettoename nog geremd door wisselkoersschommelingen (negatief effect van 3,7 miljoen euro op de omzet), met vooral een zwakkere dollar als storende factor. De omzet kwam in de eerste zes maanden 8,6 miljoen euro, of 3,3 procent hoger uit dan in de eerste helft van 2017. De vergelijkbare omzetgroei tegen constante wisselkoersen bedroeg 5 procent. Dankzij een stijging van 9 procent in de tweede jaarhelft komen we voor het volledige boekjaar 2018 uit op een 6,2 procent hogere omzet van 556,4 miljoen euro (zelfs +7% tegen constante wisselkoersen). De belangrijkste groeimotoren blijven de verdere mondialisering van Lotus Biscoff, zowel het speculaaskoekje als de speculaaspasta (10,1% meer omzet in 2018, 43% van de groepsomzet vorig jaar, waarvan 10% speculaaspasta), en de ontplooiing in steeds meer landen van de gezonde snacks (Bear, Nakd en Trek), zeker na de overname van het Britse Kiddylicious, een innovatief bedrijf dat voedzame tussendoortjes voor baby's, peuters en kleuters op de markt brengt. Samen geeft dat een groei van 20,2 procent voor 2018 en voor het eerst een omzet van boven 100 miljoen euro (102 miljoen), of 22 procent van de groepsomzet. Mee door de acquisitie van Kiddylicious is het Verenigd Koninkrijk nu de belangrijkste markt voor Lotus Bakeries (24%), voor België (21%), Frankrijk (16%), Nederland (15%) en de Verenigde Staten (12%). Voor speculaas zijn de Verenigde Staten sinds 2016 de grootste markt. Al ruim 75 procent van de Amerikaanse retailketens heeft Lotus Biscoff in de rekken opgenomen. De Verenigde Staten worden almaar belangrijker voor de groei van Lotus Bakeries. Het is dan ook logisch dat de groep daar de eerste speculaasfabriek buiten België bouwt, om de aanhoudende groei van Lotus Biscoff te ondersteunen. De fabriek zou in de tweede helft van dit jaar in gebruik worden genomen. Het blijft wel afwachten hoe efficiënt de productie in het begin zal zijn. Lotus Bakeries begint voorzichtig met twee lijnen (productiecapaciteit 6 à 7 miljoen kilogram). Die zullen meteen vol zitten en zijn onvoldoende om de volledige Amerikaanse markt te dekken. Er is echter ruimte om op termijn naar acht à tien lijnen te evolueren. Om de sterke groei van de gezonde snacks op te vangen en de productiemarge zelf te kunnen opstrijken, gaat tegen de zomer een fabriek voor Bear van start in Zuid-Afrika. Die start met een productiecapaciteit van 4 miljoen kilogram, maar de huidige verkoop ligt rond 2 miljoen kilogram. Er is dus nog ruimte om te groeien. De recurrente bedrijfskasstroom (rebitda, zonder eenmalige elementen) steeg in lijn met de omzet met 5,8 procent (amper 2,2% in de eerste jaarhelft) tot 110,3 miljoen euro, of een rebitda-marge van 19,8 procent, in lijn met de 19,9 procent voor 2017. De recurrente bedrijfswinst (rebit) klom met 6,4 procent tot 95 miljoen euro. Door 3 miljoen euro hogere niet-recurrente kosten en ondanks lagere belastingen steeg de nettowinst wat minder sterk met 5 procent (van 64,6 naar 67,9 miljoen euro) dan de omzet, of per aandeel van 79,5 naar 83,01 euro (+4,4%). De aandeelhouders worden verwend met een forse dividendverhoging van 19,5 naar 29 euro per aandeel bruto (+48,7%).ConclusieDe groeimachine bij Lotus Bakeries is weer aangeslagen. De waardering lijkt pittig tegen 27,5 keer de verwachte winst voor 2019. Maar er worden tegenwoordig forse prijzen betaald voor producenten van gezonde tussendoortjes. Als we die prijzen verrekenen, wordt de waardering acceptabeler. We hebben het aandeel in de voorbeeldportefeuille opgenomen en zullen de positie later dit jaar nog verhogen. Advies: koopwaardigRisico: laagRating: 1AKoers: 2500 euroTicker: LOTB BBISIN-code: BE0003604155Markt: Euronext BrusselBeurskapitalisatie: 2,04 miljard euroK/w 2018: 30Verwachte k/w 2019: 27,5Koersverschil 12 maanden: +12%Koersverschil sinds jaarbegin: +16%Dividendrendement: 1,2%