De beurskapitalisatie van Louis Vuitton Moet Hennessy (LVMH) is tot boven 140 miljard euro gestegen. De aandelenkoers van de absolute luxekoning klom naar een nieuwe recordhoogte door de erg meevallende omzetcijfers over het eerste kwartaal van 2018. Ook met die resultaten bewijst LVMH dat het helemaal mee is en zijn sectorgenoten overklast. Het Franse concern bewees dat het zijn imago heeft verjongd door de millennials aan te spreken, onder meer met een exclusieve deal met popster Rihanna. Daarnaast scoort het Franse luxeconcern ook digitaal goed en slaagt het erin de klant sneller en directer te bedienen.
...

De beurskapitalisatie van Louis Vuitton Moet Hennessy (LVMH) is tot boven 140 miljard euro gestegen. De aandelenkoers van de absolute luxekoning klom naar een nieuwe recordhoogte door de erg meevallende omzetcijfers over het eerste kwartaal van 2018. Ook met die resultaten bewijst LVMH dat het helemaal mee is en zijn sectorgenoten overklast. Het Franse concern bewees dat het zijn imago heeft verjongd door de millennials aan te spreken, onder meer met een exclusieve deal met popster Rihanna. Daarnaast scoort het Franse luxeconcern ook digitaal goed en slaagt het erin de klant sneller en directer te bedienen. De omzetgroei in de eerste drie maanden van het jaar bedroeg maar liefst 10 procent tot 10,9 miljard euro. De organische groei (zonder rekening te houden met overnames en desinvesteringen) was met 13 procent nog spectaculairder. Een omzet van 50 miljard euro halen tegen 2020 is in het huidig tempo perfect mogelijk. De analistenconsensus (+8,5%) werd voor zoveelste keer ruim verslagen. Bovendien is de omzet- en de winsttoename breed gedragen over alle afdelingen, met bijna overal een dubbelcijferige groei. De grootste en meest rendabele divisie, Mode en lederwaren, zorgde voor de aangename verrassing met een omzetklim van 25 procent (deels door de volledige consolidatie van Christian Dior Couture), waarvan 16 procent organisch is. De afdeling, die wereldwijd bekend is voor topmerken zoals Louis Vuitton, Fendi, Donna Karan, Givenchy en Kenzo, zorgde het afgelopen jaar goed voor 36 procent van de groepsomzet en zelfs 59 procent van de rebit, dankzij de winststijging van 27 procent tot 4,9 miljard euro. De andere divisie met een hoge winstmarge is Wijnen en sterkedranken, met de topmerken Moét & Chandon, Dom Perignon, Veuve Cliquot, Château d'Yquem en Hennessy. De omzet van die afdeling bleef stabiel, maar organisch was er wel een toename met 10 procent. De verkoop van champagne klom met 1 procent, maar de blikvanger was het cognacmerk Hennessy, met een 5 procent hoger volume door de veel betere Chinese verkoop. De afdeling Selectieve retailing omvat naast de Sephora-shops vooral de DFS Group, de grootste luxewinkelketen voor het reizigerspubliek met ruim 1100 winkels. Die divisie zag haar omzet met 2 procent afnemen door de beëindiging van de concessie in de Hong Kong International Airport. Organisch was er wel een groei van 9 procent. Sephora werd geholpen door de uitzonderlijke forse start van de verkoop van de nieuwe make-up van Rihanna (Fenty Beauty), het resultaat van de exclusieve deal met de popster. De cijfers van de overige divisies, Horloges en juwelen (met topmerken zoals TAG Heuer, Zenith en Hublot) en Parfums en cosmetica (Parfum Christian Dior, Guerlain en Parfums Givenchy), lagen met +9 en +8 procent in het eerste kwartaal licht onder het groepsgemiddelde, maar hun gewicht in de totale omzet is veeleer beperkt. De organische groei was wel sterker dan gemiddeld, met respectievelijk +20 en +17 procent. Het management onder leiding van CEO en hoofdaandeelhouder Bernard Arnault heeft dus absoluut vertrouwen in een luxueuze toekomst. De cruciale groeimarkt China draait de jongste tijd weer op volle toeren. Daar profiteert LVMH als geen andere groep van.LVMH heeft in het eerste kwartaal van 2018 nog maar eens bewezen dat het een luxeconcern van topkwaliteit is. Tegen 25 keer de verwachte winst voor 2018 en ruim 13 keer de verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) is LVMH verre van goedkoop, maar het is ook niet echt veel duurder dan het sectorgemiddelde, ondanks de superieure prestaties. Advies: houden/afwachtenRisico: laagRating: 2AKoers: 282,5 euroTicker: MC FPISIN-code: FR0000121014Markt: Euronext ParijsBeurskapitalisatie: 143,3 miljard euroK/w 2017: 27,5Verwachte k/w 2018: 25Koersverschil 12 maanden: +38%Koersverschil sinds jaarbegin: + 15%Dividendrendement: 1,8%