De beurskapitalisatie van Louis Vuitton Moet Hennessy _ afgekort LVMH _ is tot boven 150 miljard euro gestegen na opnieuw impressionante resultaten in de eerste jaarhelft van 2018. De koers kwam in de buurt van de recordkoers van mei, maar een nieuw record zat er niet in. Het is niet de eerste keer dat LVMH met fraaie cijfers kan uitpakken, waarmee het zijn sectorgenoten overklast. Een zekere gewenning bij beleggers speelt het Franse concern parten. Het aandeel wordt al geruime tijd pittig gewaardeerd en heeft dus puike resultaten nodig om de koers te ondersteunen.
...

De beurskapitalisatie van Louis Vuitton Moet Hennessy _ afgekort LVMH _ is tot boven 150 miljard euro gestegen na opnieuw impressionante resultaten in de eerste jaarhelft van 2018. De koers kwam in de buurt van de recordkoers van mei, maar een nieuw record zat er niet in. Het is niet de eerste keer dat LVMH met fraaie cijfers kan uitpakken, waarmee het zijn sectorgenoten overklast. Een zekere gewenning bij beleggers speelt het Franse concern parten. Het aandeel wordt al geruime tijd pittig gewaardeerd en heeft dus puike resultaten nodig om de koers te ondersteunen. De omzetgroei in de eerste zes maanden van het jaar bedroeg liefst 10 procent tot 21,75 miljard euro. De organische (zonder rekening te houden met overnames of desinvesteringen) groei was met 12 procent nog straffer en het kan nog spectaculairder: +14 procent als we geen rekening houden met de beëindiging van de concessies op de internationale luchthaven van Hongkong. Een omzet van 50 miljard euro in 2020 is in het huidige ritme perfect mogelijk. De organische omzetgroei in het tweede kwartaal bedroeg 11 procent versus een analistenconsensus van 10,5 procent. Bovendien is de winsttoename nog forser met een klim van 28 procent van de bedrijfswinst (ebit) tot 4,65 miljard euro ten opzichte van een gemiddelde analistenverwachting van 4,32 miljard euro. De grootste en meest rendabele divisie, mode en lederwaren, zorgde mee voor de aangename verrassing met een omzetklim van 25 procent (mede door de volledige consolidatie van Christian Dior Couture), waarvan 15 procent organisch. De afdeling is wereldwijd bekend van topmerken als Louis Vuitton, Fendi, Donna Karan, Givenchy, Kenzo, ... en was in het eerste halfjaar goed voor 39,5 procent van de omzet en zelfs 60 procent van de rebit, dankzij een winststijging met 27 procent tot 2,77 miljard euro. De andere divisie met een hoge winstmarge zijn de wijnen en de sterke dranken met de topmerken Moét & Chandon, Dom Perignon, Veuve Cliquot, Château d'Yquem, Hennessy, ...De omzet in die divisie zakte 1 procent, maar organisch was er wel een toename met 7 procent. De verkoop van champagne ging 1 procent omlaag, maar de blikvanger was het cognacmerk Hennessy met een 3 procent hoger volume door een veel betere Chinese verkoop. De afdeling selectieve retailing omvat behalve de Sephora-shops vooral de DFS Group (grootste luxewinkelketen voor reizigers met ruim 1100 winkels). Die divisie zag de omzet met 1 procent toenemen door de beëindiging van de concessie in Hongkong. Organisch was er een groei van 9 procent. Sephora werd geholpen door de uitzonderlijk forse start van de verkoop van de nieuwe make-up (Fenty Beauty) van popster Rihanna, het gevolg van een exclusieve deal. De cijfers van de resterende divisies horloges en juwelen (met topmerken als TAG Heuer, Zenith, Hublot, ... ) en parfums en cosmetica (met merken als Parfum Christian Dior, Guerlain, Parfums Givenchy,...) lagen met 16 procent organische groei in het eerste semester boven het groepsgemiddelde. Azië is met 38 procent van de groepsomzet al een tijdje het belangrijkste continent voor de Franse luxegigant en kende ook in de eerste jaarhelft de sterkste groei (18% organisch). Europa staat voor 27 procent (9% Frankrijk) en de Verenigde Staten voor 23 procent, de overige markten verdelen de resterende 12 procent. LVMH bewijst in het eerste semester van 2018 nog maar eens een luxeconcern van topkwaliteit te zijn. Tegen 24 keer de verwachte winst voor 2018 en 13,5 keer de verwachte verhouding ondernemingswaarde (ev)/bedrijfskasstroom (ebitda) is de Franse luxegigant verre van goedkoop, maar ook niet veel duurder dan het sectorgemiddelde ondanks superieure prestaties.Advies: houden/afwachtenRisico: laagRating: 2AKoers: 301,5 euroTicker: MC FPISIN-code: FR0000121014Markt: Euronext ParijsBeurskapitalisatie: 152,3 miljard euroK/w 2017: 25,5Verwachte k/w 2018: 24Koersverschil 12 maanden: +38%Koersverschil sinds jaarbegin: + 23%Dividendrendement: 1,8%