LVMH biedt nog altijd veel glamour en glitter

LVMH © Getty
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Het luxeconcern par excellence Louis Vuitton Moet Hennessy – afgekort LVMH – blijft met bijzonder spectaculaire omzetgroeicijfers uitpakken. Er kwam dan ook opnieuw een fraaie koersreactie op de borden en zelfs meer uitgesproken dan na de publicatie van de halfjaarresultaten.

Je zal dan ook referentieaandeelhouder Bernard Arnault niet horen klagen. Sinds begin dit jaar werd hij met zijn LVMH-aandelen alleen zo’n 30 miljard euro rijker en is hij zonder discussie de rijkste Europeaan. De twijfels over China zijn weer verdwenen en de welstellende Chinese consumenten kopen weer voluit, ondanks een mindere consumptie in Hongkong. De rijk geworden Chinezen zijn o zo belangrijk voor de luxesector.

Al is er bij LVMH meer dan alleen maar het China-verhaal. De groep is een meester in het vinden van nieuw designtalent, waardoor de groep geen ouderwets imago krijgt en ook de jonge, hippe generaties kan aanspreken.

De omzetgroei voor de eerste negen maanden van het boekjaar 2019 bedraagt een indrukwekkende 16 procent (van 33,13 naar 38,40 miljard euro). De organische groei ligt op 11 procent. In 2015 mikten we op een omzet van 50 miljard euro in 2020 (nog 20 miljard in 2010). Welnu, de gemiddelde analistenverwachting is na de straffe halfjaarcijfers opgekrikt tot 53,2 miljard euro voor boekjaar 2019 (circa 14% meer dan de 46,8 miljard euro voor 2018). De luxegrootheid wist in het derde trimester zelf met 17 procent een nog wat sterkere groei voorleggen dan het cijfer na drie kwartalen.

Analisten en beleggers focussen steeds op de grootste en meest rendabele divisie ‘mode & lederwaren’ en die cruciale afdeling zorgde andermaal voor een aangename verrassing met een organische omzetklim van 19 procent in het derde kwartaal (18% na negen maanden), terwijl de analisten hadden gemikt op 15 procent. De afdeling is bekend door topmerken als Louis Vuitton, Fendi, Donna Karan, Givenchy, Kenzo, en is in de eerste drie trimsters goed voor 41,3 procent van de omzet en vorig jaar voor ruim 59 procent van de ebit.

De andere divisie met een hoge winstmarge is ‘wijnen & sterke dranken’ met de topmerken Moét & Chandon, Dom Perignon, Veuve Cliquot, Château d’Yquem, Hennessy,De omzet in deze divisie liet in het afgelopen kwartaal een organische toename met 8 procent optekenen (organische groei +10% na 3 trimesters). Blikvanger was cognacmerk Hennessy (+10%) door een betere verkoop in de VS en China.

De afdeling ‘selectieve retailing’ omvat naast de Sephorashops vooral de DFS Group (grootste luxewinkelketen voor het reizigerspubliek met ruim 1100 winkels). Deze divisie zag de omzet organisch slechts met 4 procent toenemen, waardoor de groei na negen maanden terugvalt naar 6 procent. Organisch was er een groei van 8 procent. Sephora werd geholpen door de uitzonderlijke forse start van de verkoop van de nieuwe make-up (‘Fenty Beauty’) van popster Rihanna. Maar de groei werd hier wel stevig gedrukt door mindere verkopen in Hongkong. De cijfers van de resterende divisies horloges & juwelen’ (met topmerken als TAG Heuer, Zenith, Hublot, … ) en ‘parfums & cosmetica’ (met merken als Parfum Christian Dior, Guerlain, Parfums Givenchy,…) lagen met 5 en 7 procent organische groei onder het groepsgemiddelde.

Conclusie

De verbeterde vraag vanuit China en het goed aanvoelen van de modetrends tekenen opnieuw voor een recordomzet. Dat heeft voor een spectaculaire koerssprong van bijna 50 procent sinds het jaarbegin gezorgd. Die heeft de waardering tegen 26 keer de verwachte winst voor 2019 en 15 keer de verwachte verhouding ondernemingswaarde (ev)/bedrijfskasstroom (ebitda) fors doen oplopen. Dat maakt het aandeel duur en niet meteen een koopkandidaat tegen deze waardering. Voor de lange termijn blijft het een topper, maar een tussentijdse correctie is aangewezen.

Advies: houden/afwachten

Risico: laag

Rating: 2A

Koers: 373,4 euro

Ticker: MC FP

ISIN-code: FR0000121014

Markt: Euronext Parijs

Beurskapitalisatie: 188,7 miljard euro

K/w 2018: 28,5

Verwachte k/w 2019: 25,5

Koersverschil 12 maanden: +44%

Koersverschil sinds jaarbegin: +43%

Dividendrendement: 1,7%

Partner Content