De beurskapitalisatie van Louis Vuitton Moet Hennessy - afgekort LVMH - is tot 120 miljard euro gestegen, waarmee de absolute luxekoning drie keer groter is dan de andere bekende luxeconcerns. De koers klom weer naar een recordhoogte door de erg meevallende tradingupdate over het derde kwartaal. Ook die omzetcijfers bewijzen dat LVMH het beter doet dan het overgrote deel van zijn sectorgenoten.
...

De beurskapitalisatie van Louis Vuitton Moet Hennessy - afgekort LVMH - is tot 120 miljard euro gestegen, waarmee de absolute luxekoning drie keer groter is dan de andere bekende luxeconcerns. De koers klom weer naar een recordhoogte door de erg meevallende tradingupdate over het derde kwartaal. Ook die omzetcijfers bewijzen dat LVMH het beter doet dan het overgrote deel van zijn sectorgenoten.Het Franse concern heeft zijn imago verjongd. Het spreekt ook millennials aan, onder meer door een exclusieve deal met popster Rihanna. Het legt de lat voor de rest van de luxesector bijzonder hoog. De omzetgroei na negen maanden bedraagt maar liefst 14 procent tot 30,09 miljard euro, waarvan 12 procent organische groei (zonder rekening te houden met overnames en desinvesteringen). Daarmee heeft LVMH de analistenconsensus (+9%) andermaal ruim geklopt.Bovendien wordt de omzettoename breed gedragen over alle afdelingen, met bijna overal een dubbelcijferige groei. Enkel de divisie Sterkedranken slaagde daar niet in. Die afdeling deed het niet beter dan de gemiddelde verwachting van de analisten.De grootste en rendabelste divisie, Mode & lederwaren, zorgde mee voor de aangename verrassing met een omzetklim van 21 procent, waarvan 14 procent organisch. De afdeling met topmerken zoals Louis Vuitton, Fendi, Donna Karan, Givenchy en Kenzo zorgt na drie kwartalen voor 36 procent van de omzet. Dat heeft ze ook te danken aan de integratie van Christian Dior Couture.De andere divisie met een hoge winstmarge is Wijnen & sterkedranken met de topmerken Moét & Chandon, Dom Perignon, Veuve Cliquot, Château d'Yquem en Hennessy. De omzet van die afdeling klom in de eerste negen maanden met 7 procent, waarvan 8 procent organisch. De verkoop van champagne steeg met 4 procent, maar de blikvanger was het cognacmerk Hennessy, met een 9 procent hoger volume door de veel betere verkoop in China. De afdeling Selectieve retailing omvat behalve de Sephora-shops vooral de DFS Group, de grootste luxewinkelketen voor reizigers met ruim 1100 winkels. Die divisie is al enige tijd een van de sterkste groeiers in de groep, maar in het eerste kwartaal lag de omzetgroei van 13 procent (12% organisch) in de lijn met die van de rest van de groep. Sephora werd geholpen door de uitzonderlijke forse start van de verkoop van Fenty Beauty, de nieuwe make-up van Rihanna.De cijfers van de resterende divisies, Horloges & juwelen (met merken zoals TAG Heuer, Zenith en Hublot) en Parfums & cosmetica (met merken zoals Parfum Christian Dior, Guerlain en Parfums Givenchy) lagen met respectievelijk +12 en +14 procent na drie kwartalen liggen ook in de lijn van het groepsgemiddelde. Maar hun gewicht in de totale omzet is veeleer beperkt. Het management onder leiding van CEO en hoofdaandeelhouder Bernard Arnault blijft gaan voor stevige groeicijfers in een onzeker geopolitiek klimaat en volatiele wisselkoersen. LVMH bewijst in het eerste kwartaal nog eens dat het een luxeconcern van topkwaliteit is. Tegen 24,5 keer de verwachte winst voor 2017 en ruim 12 keer de verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) is de Franse luxegigant niet goedkoop meer. Toch is hij ook niet echt duurder dan het sectorgemiddelde, ondanks de superieure prestaties.Munt: euroMarkt: Euronext ParijsBeurskapitalisatie: 120,7 miljard euroK/w 2016: 27Verwachte k/w 2017: 24,5Koersverschil 12 maanden: +45%Koersverschil sinds jaarbegin: + 31%Dividendrendement: 1,8%Advies: houden/afwachtenRisico: laagRating: 2A