Louis Vuitton Moet Hennessy (LVMH), het luxeconcern par excellence, blijft uitpakken met een bijzonder spectaculaire omzetgroei. Het aandeel werd andermaal beloond met een fraaie koersstijging van bijna 5 procent en bereikte daarmee een nieuw record, tot meerdere eer en glorie van referentieaandeelhouder Bernard Arnault. Sinds begin dit jaar werd hij met zijn aandelen alleen al 20,1 miljard euro rijker. Hij is daarmee met stip de rijkste Europeaan. De twijfels over China zijn alweer verdwenen en de verhoogde kans op het einde van de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China doet de welgestelde Chinese consumenten weer kopen, en die zijn enorm belangrijk voor de luxesector. Al is het succes van LVMH niet alleen te danken aan China. De groep is een meester in het vinden van nieuw de...

Louis Vuitton Moet Hennessy (LVMH), het luxeconcern par excellence, blijft uitpakken met een bijzonder spectaculaire omzetgroei. Het aandeel werd andermaal beloond met een fraaie koersstijging van bijna 5 procent en bereikte daarmee een nieuw record, tot meerdere eer en glorie van referentieaandeelhouder Bernard Arnault. Sinds begin dit jaar werd hij met zijn aandelen alleen al 20,1 miljard euro rijker. Hij is daarmee met stip de rijkste Europeaan. De twijfels over China zijn alweer verdwenen en de verhoogde kans op het einde van de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China doet de welgestelde Chinese consumenten weer kopen, en die zijn enorm belangrijk voor de luxesector. Al is het succes van LVMH niet alleen te danken aan China. De groep is een meester in het vinden van nieuw designtalent, waardoor ze ook de jonge generaties kan blijven aanspreken.De omzet steeg in het eerste kwartaal van het boekjaar 2019 met een impressionante 16 procent (van 10,85 naar 12,54 miljard euro), na de toename met 9 procent in het vierde kwartaal. Dat is beter dan de analistenconsensus. De organische groei (zonder rekening te houden met overnames en desinvesteringen) bedroeg 11 procent. De gemiddelde analistenverwachting is na die sterke cijfers opgekrikt tot 51,7 miljard euro voor het boekjaar 2019 (11,2% meer dan de 46,8 miljard euro in 2018). De gepubliceerde cijfers sloegen enkel op de omzet, maar we herinneren eraan dat de luxegigant vorig jaar een bijzonder mooie groei van de bedrijfswinst met 21 procent liet zien (van 8,29 naar de magische grens van 10 miljard euro). De nettowinst maakte een sprong van 18 procent van 5,36 naar 6,35 miljard euro. Analisten en beleggers focussen steevast op de grootste en rendabelste divisie, Mode & lederwaren. Die cruciale afdeling zorgde andermaal voor een aangename verrassing, met een organische omzetklim van 15 procent. De afdeling - die wereldwijd is bekend van topmerken zoals Louis Vuitton, Fendi, Donna Karan, Givenchy en Kenzo - was in het eerste kwartaal goed voor 40,8 procent van de omzet en vorig jaar voor ruim 59 procent van de rebit. De andere divisie met een hoge winstmarge is Wijnen & sterkedranken, met de topmerken Moét & Chandon, Dom Perignon, Veuve Cliquot, Château d'Yquem en Hennessy. De omzet van die divisie liet in het afgelopen kwartaal een toename met 13 procent optekenen (van 1,19 naar 1,35 miljard euro, organische groei +9%). De blikvanger was het cognacmerk Hennessy (+11%), een gevolg van de betere verkoop in de Verenigde Staten en China. De afdeling Selectieve retailing omvat naast de Sephora-shops vooral de DFS Group, de grootste luxewinkelketen voor reizigers met ruim 1100 winkels. Die divisie zag haar omzet met 13 procent toenemen. Organisch was er een groei van 8 procent. Sephora werd geholpen door de uitzonderlijke forse start van de verkoop van de nieuwe make-up van popster Rihanna (Fenty Beauty), het gevolg van een exclusieve deal. De cijfers van de resterende divisies Horloges & juwelen - met topmerken als TAG Heuer, Zenith en Hublot - en Parfums & cosmetica - met merken als Parfum Christian Dior, Guerlain, Parfums Givenchy - lagen met een organische groei van 4 en 9 procent onder het groepsgemiddelde. ConclusieDoor de verbeterde vraag uit China en het goede aanvoelen van de modetrends boekte LVMH opnieuw een recordomzet. Dat heeft geleid tot een nieuwe, spectaculaire koerssprong van ruim 30 procent sinds het jaarbegin. De waardering is fors opgelopen, tegen 24 keer de verwachte winst en 13,5 keer de verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) voor 2019. Het is raadzaam minstens voor een tijdje de winst veilig te stellen. Vandaar de adviesverlaging. Advies: verkopenRisico: laagRating: 3AKoers: 343,25 euroTicker: MC FPISIN-code: FR0000121014Markt: Euronext ParijsBeurskapitalisatie: 173,2 miljard euroK/w 2018: 27Verwachte k/w 2019: 24Koersverschil 12 maanden: +24%Koersverschil sinds jaarbegin: +33%Dividendrendement: 1,7%