Geen drie op een rij voor Louis Vuitton Moet Hennessy, of kortweg LVMH.

De koers van LVMH, het luxe-imperium van Bernard Arnault, verloor bijna 7% vorige week vrijdag (25 juli) na de bekendmaking van de halfjaarresultaten. In tegenstelling tot de twee voorgaande trimesters vielen de cijfers deze keer tegen. De keten van meer dan 2500 eigen winkels en een zestigtal sterke merken leverde een organische omzetgroei van 3% af voor de eerste zes maanden van 2014, of 14,0 miljard EUR versus 13,6 miljard in hetzelfde semester van vorig jaar. Analisten hadden echter gemiddeld op 14,2 miljard EUR gerekend.

Bijkomend probleem is dat de oorzaak voor de verzwakte groei in Azië lag. Chinezen, vooral die in Hongkong, zijn minder gulzige kopers van luxeproducten geworden. Maar het probleem lag toch vooral in Japan. Daar heeft de regering-Abe in de strijd tegen deflatie en de enorme schuldenberg van het land een btw-verhoging van 3% doorgevoerd sinds het tweede kwartaal. Dat deed de verkopen in dat land met 11% teruglopen in het tweede trimester, na weliswaar nog een typische koopgolf voor de btw-invoering (+32% in de eerste 3 maanden). Japan stond in de eerste jaarhelft voor 7% van de groepsomzet. Heel Azië is inmiddels goed voor liefst 38% of 5,3 miljard EUR omzet, versus 28% voor Europa en 23% voor de Verenigde Staten.

Het herstel van de resultaten en de beurskoers het afgelopen halfjaar hing samen met het herstel in de grootste en meest rendabele divisie mode en lederwaren. De afdeling met topmerken als Louis Vuitton, Fendi, Donna Karan, Givenchy en Kenzo kende een organische groei van respectievelijk 7 en 9% in het laatste trimester van vorig jaar en het eerste kwartaal van dit jaar. Een nulgroei voor het tweede kwartaal en zodoende +4% voor het eerste semester lag dan ook zo’n 3% onder de analistenverwachting. Deze topdivisie was goed voor bijna 36% van de groepsomzet in de eerste zes maanden.

De andere divisie met een hoge winstmarge is wijnen en sterke dranken, met de topmerken Moét & Chandon, Dom Perignon, Veuve Cliquot, Château d’Yquem en Hennessy. De organische omzet daalde met 1%, vooral door de forse daling in de cognacconsumptie in China (overheidscampagne tegen extravagante geschenken en feestjes). De afdeling selectieve retailing omvat, naast de Sephora-shops, vooral de DFS Group (grootste luxewinkelketen voor het reizigerspubliek, met ruim 1100 winkels). Die divisie is al enige tijd de sterke groeier binnen de groep, met in de eerste zes maanden 9% organische groei. Selectieve retailing nadert zo in omzettermen met rasse schreden op mode en lederwaren (4,4 versus 5,0 miljard EUR zakencijfer in eerste 6 maanden van dit jaar).

Ook de cijfers van de resterende divisies horloges en juwelen en parfums en cosmetica waren met respectievelijk +3 en +6% organische groei niet heel overtuigend. Enkel een grote overname in mode en lederwaren zoals Armani, Dolce & Gabbana kan het concern op korte termijn opnieuw zijn elan teruggeven.

Conclusie

We hadden tijdig het advies verlaagd. LVMH blijft echter een luxeconcern van topkwaliteit. Tegen 18 keer de verwachte winst voor 2014 en 10 keer de verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) is de waardering echter nog niet opnieuw aantrekkelijk genoeg voor een adviesverhoging.

Advies: houden

Risico: laag

Rating: 2A

Partner Content