Na het zwakke derde kwartaal was al duidelijk dat de strategie de urologische diagnostische testen ConfirmMDx en SelectMDx zelfstandig in de markt te zetten in de Verenigde Staten aan een kritische analyse toe was. De voorlopige jaarcijfers, die op 14 januari bekendgemaakt zijn, bevestigen dat helaas.
...

Na het zwakke derde kwartaal was al duidelijk dat de strategie de urologische diagnostische testen ConfirmMDx en SelectMDx zelfstandig in de markt te zetten in de Verenigde Staten aan een kritische analyse toe was. De voorlopige jaarcijfers, die op 14 januari bekendgemaakt zijn, bevestigen dat helaas. Het bedrijf besliste in de zomer van 2017 het Amerikaanse verkoopteam nagenoeg te verdubbelen tot vijftig mensen. Die stevige uitbreiding moest in 2018 leiden tot een forse verhoging van het aantal verkochte testen en zo het pad effenen naar een structurele positieve kasstroom vanaf 2020. Het initiële effect was positief. Het aantal verkochte ConfirmMDx-testen steeg in het vierde kwartaal van 2017 met 14 procent tot 6400. Op jaarbasis werd in 2017 alsnog een bescheiden groei van 4,7 procent neergezet, tot 21.400 testen. In het eerste kwartaal van 2018 was er nog een stijging van 55 procent tot 5794 testen (inclusief 640 testen die nog betrekking hadden op 2017). Maar sindsdien gaat het stevig bergaf door een groot verloop in het verkoopteam. In het tweede kwartaal daalde het volume tegenover het tweede kwartaal van 2017 met 14 procent tot 5345 testen. In het derde kwartaal was er een daling met 13 procent tot 4329 testen, en in het traditioneel beste vierde kwartaal zelfs met 27,9 procent tot 4592 testen. Het jaartotaal zakt met 5 procent tot 20.060 testen. Door een verbeterende omzeterkenning steeg de omzet uit ConfirmMDx na negen maanden met 25 procent tot 20,4 miljoen dollar. Maar de omzet in het vierde kwartaal viel fors tegen, met 3,9 miljoen dollar tegenover 9,1 miljoen in 2017. Daardoor zakt de omzet op jaarbasis van 25,7 naar 24 miljoen (-6,5%). De omzet uit SelectMDx steeg met 33 procent tot 2,4 miljoen dollar, terwijl het volume verkochte testen met 58 procent toenam tot 18.000 testen (+65% in het vierde kwartaal). De groepsomzet daalde met 0,7 procent tot 28,3 miljoen dollar. De cashburn werd in het vierde kwartaal teruggedrongen tot 6,5 miljoen dollar, tegenover 10,4 miljoen in het tweede en 8,2 miljoen in het derde kwartaal (32,4 miljoen op jaarbasis). Ondanks de stevige kapitaalverhoging van 44 miljoen dollar in maart 2018, via de uitgifte van 9,99 miljoen aandelen tegen een uitgifteprijs van 3,6 euro, bedroeg de kaspositie op 31 december nog 26,2 miljoen. MDxHealth kondigde maatregelen aan die de jaarlijkse kosten met 10 miljoen dollar zullen verminderen. In eerste instantie komen er een nieuwe herstructurering en rationalisatie van het commerciële team. De commerciële lancering van AssureMDx voor blaaskanker is uitgesteld tot eind 2019, na de publicatie van Amerikaanse validatie- en economische haalbaarheidsstudies. Daarnaast werden voor 5 miljoen dollar aan geplande investeringen in de ontwikkeling van twee nieuwe prostaatkankertesten, InformMDx en MonitorMDx, uitgesteld. De focus ligt dus uitsluitend nog op ConfirmMDx en SelectMDx.ConclusieDe erg negatieve reactie van het aandeel van MDxHealth op de voorlopig jaarcijfers is terecht. Ons geduld met MDxHealth is zo goed als op. We geven de raad van bestuur (met grootaandeelhouder Rudi Mariën) nog even de tijd om andere opties, zoals een partnerschap of een overname, uit te werken. Komt daarover geen signaal bij de definitieve jaarcijfers (publicatie 28/2), dan gaan we over tot de verkoop van onze beperkte positie in de voorbeeldportefeuille. Het is duidelijk dat een zelfstandige verkoop van de testen in de VS niet lukt. De maatregelen geven niet het perspectief op structurele winstgevendheid. Een volledige waardevernietiging is een reële bedreiging, ondanks de sterke wetenschappelijke basis van de kankertesten. Mocht het tot een nieuwe, zware kapitaalverhoging komen later dit jaar, dan zullen we die niet ondersteunen. Advies: houden/afwachtenRisico: hoogRating: 2CKoers: 1,47 euroTicker: MDXH BBISIN-code: BE0003844611 Markt: Euronext BrusselBeurskapitalisatie: 88 miljoen euroK/w 2018: -Verwachte k/w 2019: -Koersverschil 12 maanden: -59%Koersverschil sinds jaarbegin: -22%Dividendrendement: -