MDxHealth rekent op sterke tweede jaarhelft

© Getty Images/iStockphoto

MDxHealth bleef in de eerste helft van het jaar onder de verwachtingen. Maar een uitbreiding van het verkoopteam in de Verenigde Staten moet het diagnosticabedrijf een serieuze duw in de rug geven.

De eerste jaarhelft was geen voltreffer voor het Belgische diagnosticabedrijf MDxHealth. De omzet steeg tegenover het eerste semester vorig jaar met 87 procent, van 12,9 miljoen dollar naar 24,3 miljoen. Maar dat was grotendeels het gevolg van de eenmalige betaling van 15 miljoen dollar (waarvan 12,1 miljoen voor rekening van de eerste jaarhelft) voor de verkoop eind april aan Exact Sciences van de biomarkers van MdxHealth die zijn opgenomen in de Cologuard-darmkankertest van Exact Sciences. Zonder die betaling zien we een beperkte toename van de gerealiseerde omzet uit de verkoop van de eigen testen met 10 procent tot 12 miljoen dollar. De omzet uit de prostaatkankertest ConfirmMDx steeg van 10,7 miljoen dollar naar 11,2 miljoen, de resterende 0,8 miljoen dollar kwam van de prostaatkankertest SelectMDx.

Ondanks een vertienvoudiging van het volume verkochte SelectMDx-testen tot circa 5200 testen (1200 in Europa) is de omzetbijdrage nog bescheiden door de beperkte terugbetalingshistoriek van SelectMDx. De gezamenlijke verkoop steeg met 44 procent tot circa 15.000 testen, waarvan 35 procent of 5200 testen voor rekening van SelectMDx. Na vier maanden was er een stijging met 25 procent tot 8000 testen. Net als vorig jaar werd circa 50 procent van de uitgevoerde testen geboekt als omzet, waarbij een beperkte stijging van het percentage bij ConfirmMDx werd tenietgedaan door het lage percentage bij SelectMDx.

Door de uitbouw van de commerciële structuur stegen de bedrijfskosten met 17 procent tot 18,7 miljoen dollar. Op jaarbasis zal dat cijfer richting 40 miljoen dollar evolueren, omdat de voorbije maanden het verkoopteam in de Verenigde Staten bijna verdubbelde, van 27 naar 50 mensen. De bedrijfskasstroom (ebitda) verbeterde van -6,7 miljoen dollar naar 1,4 miljoen en het nettoresultaat van -7,6 miljoen naar 0,5 miljoen. De kaspositie bedroeg eind juni 30,2 miljoen dollar, tegenover 30,6 miljoen eind 2016. De cash burn van circa 2 miljoen dollar per maand houdt dus voorlopig nog aan. Zeer positief is de toename met 31 procent van de ontvangen terugbetalingen tot 10,8 miljoen dollar. Vanaf 1 januari 2018 zal dit proces drastisch versnellen door de toekenning van een unieke terugbetalingscode voor ConfirmMDx in de Verenigde Staten.

Het management bevestigde de jaarvooruitzichten van een omzettoename uit de eigen testen met 55 à 75 procent, tot 38 à 44 miljoen dollar. Die doelstelling veronderstelt een forse omzetgroei in de tweede jaarhelft, van 14 miljoen dollar vorig jaar naar 26 à 32 miljoen dit jaar. Het uitgebreide verkoopteam in de VS en de eerder dit jaar getekende overeenkomsten met de US Government Services Administration (groep van 154 ziekenhuizen voor oorlogsveteranen, waarvan acht al onder contract) en met de Kaiser Southern California Permanente Medical Group, moeten voor die forse groei zorgen. MDxHealth onderstreept de groeiambities met de benoeming van de zeer ervaren Michael Bawer tot chief medical officer en van Paul Marr tot verkoopdirecteur voor de VS.


Conclusie

Hoewel MDxHealth in de eerste jaarhelft onder de verwachtingen bleef, zijn we tevreden met de forse uitbouw van het verkoopteam. Die moet toelaten de ambitieuze doelstelling voor de tweede jaarhelft te halen. Maar we blijven vooral mikken op een omslag naar een structureel positieve kasstroom het komende jaar. Een gamechanger voor MDxHealth die niet verrekend is in de koers.


Advies: koopwaardig

Risico: hoog

Rating: 1C

Munt: euro

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 238 miljoen euro

K/w 2016: –

Verwachte k/w 2017: –

Koersverschil 12 maanden: +34%

Koersverschil sinds jaarbegin: +1%

Dividendrendement: –

Partner Content