Vorig jaar was een uitstekend jaar voor het Belgische biotechbedrijf MDxHealth. De verkoop van ConfirmMDx - een test die prostaatkanker opspoort - steeg in de Verenigde Staten met 76%, tot 12.300 tests. In het vierde kwartaal bedroeg het aantal verkochte tests 3300, tegenover 2500 in het vierde kwartaal van 2013. De omzet uit de test steeg met 152%, tot 9,4 miljoen USD. Voorlopig rapporteert MDxHealth (MDxH) enkel omzet voor tests die ofwel effectief werden betaald, of waarvan men op basis van de terugbetalingshistoriek van de verzekeringsmaatschappij voldoende zeker is van betaling. De werkelijke omzet ligt dan ook een stuk hoger, rond 19,1 miljo...

Vorig jaar was een uitstekend jaar voor het Belgische biotechbedrijf MDxHealth. De verkoop van ConfirmMDx - een test die prostaatkanker opspoort - steeg in de Verenigde Staten met 76%, tot 12.300 tests. In het vierde kwartaal bedroeg het aantal verkochte tests 3300, tegenover 2500 in het vierde kwartaal van 2013. De omzet uit de test steeg met 152%, tot 9,4 miljoen USD. Voorlopig rapporteert MDxHealth (MDxH) enkel omzet voor tests die ofwel effectief werden betaald, of waarvan men op basis van de terugbetalingshistoriek van de verzekeringsmaatschappij voldoende zeker is van betaling. De werkelijke omzet ligt dan ook een stuk hoger, rond 19,1 miljoen USD. Cruciaal is dat sinds 3 november de terugbetalingsprijs door MediCare, de publieke ziekteverzekering in de Verenigde Staten, is vastgesteld op 2030 USD per test (hoger dan verwacht). Het gaat nog om een beperkte terugbetaling, die onbeperkt kan worden nadat een additionele studie (Pascual; 1200 patiënten, eerste resultaten dit jaar) succesvol is voltooid. MDxH rekent in 2015 op een verdere toename van het aantal tests tot 15.000 à 17.000, weliswaar met seizoensgebonden schommelingen. Een tweede, zeer positieve evolutie in 2014 was de goedkeuring van Cologuard, een innovatieve test voor darmkanker op basis van stoelgang, met het gepatenteerde methylisatieplatform en biomarkers van MDxH. De test wordt sinds oktober in de Verenigde Staten gecommercialiseerd door partner Exact Sciences. In dit eerste, onvolledige kwartaal werd een omzet van 1,5 miljoen USD gerealiseerd, op basis van 4000 verkochte tests. Voor het eerste kwartaal van dit jaar rekent het bedrijf op minstens 10.000 verkochte tests, minder dan verwacht door de markt. MDxH ontving in het vierde kwartaal ruim 0,5 miljoen USD aan mijlpaalbetalingen, en zal vanaf 2015 een jaarlijkse betaling van 100.000 USD ontvangen. Daarnaast is er een mijlpaalbetaling voorzien van 300.000 USD na de eerste 10 miljoen USD netto-omzet, 750.000 USD na 50 miljoen USD netto-omzet en 1 miljoen USD de eerste keer dat de kaap van 50 miljoen USD netto-omzet in 1 kalenderjaar wordt overschreden. Daarnaast ontvangt MDxH 'mid-single digit' royalty's (4 tot 6%) op de verkoop, een bevestiging van de potentieel enorme inkomstenhefboom door Cologuard voor MDxH. Op lange termijn zijn de ambities immers groot, met een vooropgestelde piekverkoop van 2 miljard USD in de Verenigde Staten en plannen voor een lancering van de test in Europa. Inclusief de royalty-inkomsten van Cologuard boekte MDxH in 2014 een jaaromzet van 11,7 miljoen USD, tegenover 7,6 miljoen USD in 2013. Het nettoverlies daalde slechts licht, van -16,2 naar -15,3 miljoen USD. Na de geslaagde kapitaalverhoging in oktober (12,3 miljoen EUR vers kapitaal), bedroeg de kaspositie eind december een comfortabele 18,9 miljoen USD. MDxH rekent in 2015 op een omzet tussen 16 en 20 miljoen USD. ConclusieHet positieve bedrijfsnieuws, gekoppeld aan het optimistische momentum van de jongste maanden in de biotechsector, duwde MDxHealth sinds begin januari al 23% hoger. Op korte termijn is het uitkijken voor eventuele tegenvallende verkoopcijfers van Cologuard. Op wat langere termijn blijven we echter heel positief. Voor de risicobewuste biotechbelegger.Advies: koopwaardigRisico: hoogRating: 1C