MDxHEALTH

Strategische overname

We waren enkele weken geleden aanwezig op een investeerdersdag van het Belgische diagnostica-bedrijf MDxHealth (MDxH). Toevallig viel die samen met de aankondiging van de overname van het Nederlandse NovioGendix, een spin-off van het gerenommeerde urologisch ziekenhuis Radboud University Medical Center, in Nijmegen. NovioGendix is, net zoals MDxH, actief in de uro-oncologie, met als verstgevorderde test een op urine gebaseerde prostaatkankertest die beoogt om bij patiënten met een verhoogde PSA-bloedwaarde die daardoor in aanmerking komen voor een biopsie, een inschatting te maken van de effectieve kans op prostaatkanker. ConfirmMDx voor prostaatkanker van MDxH test de negatieve biopsiën, die in 25% van de gevallen vals negatief blijken, terwijl de test van NovioGendix – omgedoopt tot SelectMDx -zal worden gebruikt om de beslissing tot een eerste biopsie mee te bepalen en op die manier het aantal biopsiën (jaarlijks 1,3 miljoen in de Verenigde Staten) te verminderen. De overname is dan ook strategisch van belang.

De markt voor ConfirmMDx wordt op 1,7 miljard USD geschat, waarbij 10% marktaandeel op termijn haalbaar lijkt, terwijl die voor SelectMDx op 500 miljoen USD wordt geschat, met een hoger potentieel marktaandeel. MDxH betaalt 8,8 miljoen USD voor de overname, waarvan 5,1 miljoen USD via de uitgifte van 1,09 miljoen nieuwe aandelen tegen 4,14 EUR per aandeel (2,5% verwatering), 0,3 miljoen USD cash en tot maximaal 3,3 miljoen USD toekomstige mijlpaalbetalingen. Intussen kondigde MDxH de commerciële lancering aan van SelectMDx in Nederland vanaf november. Begin 2016 volgen al enkele andere Europese landen en later in 2016 de Verenigde Staten.

Na de succesvolle kapitaaluitgifte in juni breidde MDxH het verkoopteam uit van 18 naar 28. Dat moet vanaf het vierde kwartaal de verkoop van ConfirmMDx opnieuw doen toenemen, nadat het aantal verkochte tests in de eerste jaarhelft (5500) stabiliseerde tegenover vorig jaar. De verwachtingen voor 2015 van 15 à 17.000 ConfirmMDx-tests (12.300 in 2014) werden bevestigd, net als de vooropgestelde omzet tussen 16 en 20 miljoen USD (11,7 miljoen USD in 2014).

De omzet uit ConfirmMDx steeg wel fors in de eerste jaarhelft, van 3,9 miljoen USD naar 6,9 miljoen USD (+77%), en de geboekte omzet per test van 709 USD naar 1255 USD. Dat is een gevolg van de verbeterende terugbetalingshistoriek van de verzekeraars en de – voorlopig nog strikt gereglementeerde – terugbetaling van 2030 USD per test door de publieke ziekteverzekering Medicare. De verplichte, maar omslachtige registratie van alle Medicare-patiënten zal vanaf 2017 wegvallen, na het succesvol voltooien van Pascual, de opgelegde opvolgstudie met 600 patiënten.

Het bedrijf is bijna klaar met de ontwikkeling van een ConfirmMDx voor blaaskanker, die wellicht in 2016 wordt gelanceerd. Een flinke tegenvaller kwam er recent toen Exact Sciences moest melden dat zijn darmkankertest Cologuard, met het gepatenteerde methylisatieplatform en biomarkers van MDxH, door het US Preventive Services Task Force in de voorlopige update van de screeningrichtlijnen voor darmkanker, is ondergebracht in de categorie ‘alternatieve tests’, in plaats van de verhoopte categorie ‘aangewezen tests’. MDxH ontvangt tussen 4 en 6% royalty op de verkoop, en het is duidelijk dat deze voorlopige beslissing (definitief in 2016) het marktpotentieel van Cologuard – tot nog toe ingeschat op 1 miljard USD – dreigt in te perken.

Conclusie

De tegenvaller bij Exact Sciences duwde het aandeel van MDxHealth opnieuw onder 4 EUR. Toch hechten we meer belang aan de strategische overname van NovioGendix. Het bedrijf timmert behoedzaam verder aan het uitbouwen van een sterke positie in diagnostica voor uro-oncologie. We mikken op break-evencijfers (winst noch verlies) in 2017 en behouden onze positie in de voorbeeldportefeuille.

Advies: koopwaardig

Risico: hoog

Rating: 1C

Partner Content