MDxHealth

MDxHealth heeft de verhoopte alternatieve financiering niet gevonden. Maar de voorwaarden van de nieuwe aandelenuitgifte vallen mee. Het bedrijf kan nu volop inzetten op de commercialisering van zijn diagnostische testen.

Na de rapportering van de halfjaarcijfers was het duidelijk dat het Belgische diagnosticabedrijf MDxHealth bijkomende financiering nodig had om in 2018 winstgevend te kunnen worden. Wij verwachtten dat het die extra financiering zonder nieuwe aandelenuitgifte zou vinden, maar dat is helaas niet gelukt. MDxHealth lanceerde op 2 november, na de publicatie van zeer sterke derdekwartaalcijfers, een private plaatsing binnen het toegestane kapitaal. De uitgifte van 4,52 miljoen aandelen tegen 4,5 euro per aandeel – een beperkte korting van 2,7 procent – leverde 20,4 miljoen euro op, wat leidt tot een verwatering van de bestaande aandeelhouders met 10 procent.

Het geld dient om de commercialisering van ConfirmMDx en SelectMDx voor de opsporing van prostaatkanker te ondersteunen. ConfirmMDx is een epigenetische test die nagaat of prostaatkanker aanwezig is bij patiënten met een negatief biopsieresultaat. SelectMDx is een voor 98 procent accurate urinetest die nagaat of een biopsie nodig is. Daarnaast wil het bedrijf de lancering van AssureMDx bespoedigen. Dat is een derde eigen test, die in urine blaaskanker opspoort en in de Verenigde Staten wordt gelanceerd. MDxHealth heeft de wind in de zeilen, sinds ConfirmMDx in maart is opgenomen in de National Comprehensive Cancer Network-richtlijnen (NCCN). Dit jaar heeft het voor ConfirmMDx al 25 nieuwe verzekeringscontracten ondertekend. Daarnaast kreeg de test onlangs een unieke terugbetalingscode (effectief vanaf 1 januari 2018), die de terugbetaling door de publieke ziekteverzekeringen in de Verenigde Staten zal vergemakkelijken.

MDxHealth mikt met ConfirmMDx op 20 procent marktaandeel op een markt van 1,7 miljard dollar. Voor SelectMDx heeft het dit jaar al negen verzekeringscontracten ondertekend in de Verenigde Staten, en vijf verdelingscontracten voor de Benelux, Frankrijk, Polen, Israël en enkele landen in Centraal- en Zuid-Amerika. Daarnaast ontvangt MDxH jaarlijks enkele miljoenen dollar royalty’s en mijlpaalbetalingen op de stijgende verkoop van Cologuard, een op stoelgang gebaseerde, innovatieve darmkankertest van Exact Sciences.

Al dat goede nieuws sijpelt gradueel door naar de omzetcijfers. In het derde kwartaal boekte MDxHealth een forse omzetstijging met 122 procent tot 9,1 miljoen dollar tegenover vorig jaar. Tegenover het vorige kwartaal (6,3 miljoen dollar) bedraagt de toename 45 procent. De omzet stijgt na negen maanden met 84 procent tot 22 miljoen dollar. De bedrijfskasstroom (ebitda) verbeterde van -4,7 miljoen naar -2,5 miljoen euro, en het nettoverlies van -4,8 miljoen naar -2,7 miljoen euro. Na negen maanden stabiliseert het nettoverlies op 10,3 miljoen euro. De kaspositie slonk in het derde kwartaal met 5 miljoen dollar tot 15,1 miljoen dollar (35,1 miljoen dollar eind september 2015, maandelijkse cashburn van 1,8 miljoen dollar). Vanaf eind 2017 of begin 2018 moet de kasstroom positief kunnen worden.

Ondanks het zeer sterke kwartaal bevestigde MDxHealth zijn onlangs verhoogde verwachting van minstens 60 procent extra omzet (of minstens 28,2 miljoen dollar). De ebitda zal verbeteren tegenover vorig jaar (-13,4 miljoen dollar).


Conclusie

MDxHealth heeft de verhoopte alternatieve financiering niet gevonden. Maar de voorwaarden van de nieuwe aandelenuitgifte vallen mee en het bedrijf kan nu volop inzetten op de commercialisering van haar diagnostische testen. Het wegnemen van de onzekerheid over de kapitaalverhoging zal het aandeel ondersteunen. Het bedrijf is op weg naar een structurele winstgevendheid in 2018, en daarom zien we de komende jaren heel wat koerspotentieel. Koopwaardig.

Advies: Koopwaardig

Risico: Meer dan gemiddeld

Rating: 1C

Munt: euro

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 207 miljoen euro

K/w 2015:

Verwachte k/w 2016:

Koersverschil 12 maanden: +22%

Koersverschil sinds jaarbegin: +11%

Dividendrendement:

Partner Content