De markt reageerde veeleer ontgoocheld op de cijfers over het eerste kwartaal van MDxHealth.
...

De markt reageerde veeleer ontgoocheld op de cijfers over het eerste kwartaal van MDxHealth.Het aantal verkochte tests van ConfirmMDx voor prostaatkanker in de Verenigde Staten bedroeg 2690, een toename met 17% tegenover het eerste kwartaal van 2014. In het vierde kwartaal vorig jaar bedroeg dit cijfer 3300. Hoewel het eerste kwartaal sinds de lancering van de test in 2012 traditioneel het zwakste is gebleken, viel het cijfer toch wat tegen. De strenge winter in het noordoosten van de Verenigde Staten werkte alvast tegen. De voorziene vork voor 2015 van 15 à 17.000 tests, tegenover 12.300 in 2014, werd echter herbevestigd. Belangrijk is ook om te kijken naar de omzetevolutie. Daar zien we een zeer forse toename, van 1,4 miljoen naar 3,8 miljoen USD. De voorlopig nog beperkte terugbetaling door MediCare, de publieke ziekteverzekering in de Verenigde Staten (vastgesteld op 2030 USD per test), begint zich dus te vertalen in meer terugbetalingen. De gemiddelde omzet per test steeg daardoor van afgerond 600 USD vorig jaar naar 1400 USD (764 USD op jaarbasis in 2014). Een duidelijke indicatie van de verhoopte toename van het percentage terugbetaalde tests. Een verdere toename van het aantal verkochte tests en van het terugbetalingspercentage moet komen van positieve resultaten van Pascual, een bijkomende studie die Medicare oplegde en waarvan de recrutering van de eerste 600 patiënten sneller dan verwacht werd afgerond. De resultaten worden nog dit jaar verwacht. Daarna wordt de studie nog uitgebreid naar 1200 patiënten, met volledige resultaten in 2016. Die moeten leiden tot een definitieve terugbetaling door Medicare. Daarnaast wordt dit jaar ook gerekend op een opname van de test in de klinische richtlijnen voor kankerbehandelingen van het National Comprehensive Cancer Network (NCCN, een gereputeerde alliantie van 26 bekende Amerikaanse kankerbehandelingscentra). Exact Sciences presenteerde zeer bemoedigende eerstekwartaalcijfers. De verkoop van Cologuard, een innovatieve test voor darmkanker op basis van stoelgang, met het gepatenteerde methylisatieplatform en biomarkers van MDxH, steeg van 4000 in het vierde kwartaal vorig jaar, naar 11.000. Daarmee deed Exact Sciences beter dan de vooropgestelde 10.000 tests, en boekte het een omzet van 4,3 miljoen USD. Een veelbelovende start, die MDxH op termijn een significante kasstroom kan opleveren, aangezien het bedrijf 4 tot 6% royalty's ontvangt op de verkoop van Cologuard. De markt rekent op 45 miljoen USD omzet voor Exact Sciences in 2015, om de volgende jaren snel door te stijgen naar 550 miljoen USD in 2018. Op lange termijn rekent Exact Sciences (alleen al in de Verenigde Staten) op 1 miljard USD omzet.De kaspositie van MDxH bedroeg op 31 maart 14,3 miljoen USD, een daling met 4,6 miljoen USD tegenover eind 2014. Hiermee lijkt een nieuwe (de laatste?) financieringsoperatie zich aan te dienen (een converteerbare obligatie?). ConclusieWe mikken met MDxHealth de komende jaren op een forse toename van de omzet uit de eigen tests en stevige royalty-inkomsten uit de verkoop van Cologuard. Als dat lukt, zien we heel wat koerspotentieel. De koersschommelingen op korte termijn zijn onvermijdelijk, want eigen aan biotech. We houden onze positie in de voorbeeldportefeuille stevig vast.Advies: koopwaardigRisico: hoogRating: 1C