Meer dan behoorlijke cijfers voor Ahold Delhaize

Ahold Delhaize © Pablo Garrigos
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Weinig bedrijven kunnen hun aandeelhouders een vrije cashflow aanbieden die even interessant en stabiel is als die van Ahold Delhaize.

Met een stijging van de omzet van 1,5 procent en een onderliggende bedrijfswinst van 1,4 procent voldeed Ahold Delhaize in het eerste kwartaal aan de verwachtingen. Het gaat om groeicijfers bij constante wisselkoersen, want dankzij de waardestijging van vooral de Amerikaanse dollar, stegen de omzet met 6,3 procent en de bedrijfswinst met 6,8 procent. Het bedrijf legt de focus op prestaties omgerekend naar constante wisselkoersen.

De meer dan behoorlijke cijfers zijn de optelsom van solide resultaten in de Verenigde Staten en iets minder goede resultaten in Europa. In de VS steeg de vergelijkbare verkoop met 1,2 procent. Dat was iets beter dan verwacht. Ahold Delhaize scoorde daarbij een onderliggende marge van 4,9 procent. Dat is beter dan verwacht en beter dan in dezelfde periode vorig jaar. Het is meer dan een opsteker dat het bedrijf op zijn belangrijkste markt interessante marges kan verdedigen. Helemaal verrassend is dat niet, omdat het fusieproject tussen Ahold en Delhaize nog altijd synergie oplevert. Tegen eind dit jaar moet de teller op 750 miljoen dollar staan.

Tegelijk loopt een besparingsprogramma dat dit jaar de kosten met 450 miljoen dollar moet afromen. Dat programma gaat door tot 2021 en moet 1,8 miljard dollar aan besparingen opleveren. Een deel daarvan wordt opnieuw geïnvesteerd in de winkels, een ander deel komt de aandeelhouders ten goede. Het bedrijf houdt vast aan een vrije cashflow van 1,8 miljard euro voor dit jaar. Dat geld is integraal beschikbaar om uit te keren aan de aandeelhouders via het dividend of via de inkoop van eigen aandelen. Ahold Delhaize biedt op die manier een rendement van ruim 9 procent op het niveau van de vrije cashflow. Zo’n hoog en stabiel rendement is een zeldzaamheid op de beurs.

Dat cijfer komt wel aan de onderkant van de eerdere verwachtingen uit omdat een staking bij het Amerikaanse dochterbedrijf Stop & Shop wat roet in het eten gooide. Die keten is goed voor ongeveer 20 procent van het winkelpark dat Ahold Delhaize in de Verenigde Staten uitbaat. De staking in april kostte het bedrijf ongeveer 100 miljoen dollar aan bedrijfswinst, waardoor de onderliggende marge op groepsniveau dit jaar net onder het niveau van vorig jaar zal blijven. De stijging van de onderliggende winst per aandeel zal beperkt blijven tot minder dan 5 procent in plaats van bijna 10 procent. De schade blijft beperkt, maar de staking wijst wel op een toenemend risico op sociale onrust in de VS. De inkomensongelijkheid en de stagnatie van de lagere inkomens voeden een politiek klimaat dat meer aandacht krijgt voor de belangen van de werknemers. Ahold Delhaize kon de sociale vrede tegen een beperkte kostprijs afkopen, maar de volgende jaren moet de Amerikaanse distributiesector rekening houden met sociale spanningen.

Op de Nederlandse markt bleef de marge met 5 procent net onder de verwachtingen, ondanks een stijging van de vergelijkbare verkoop met 3,5 procent. Het dochterbedrijf bol.com zag de omzet met 35 procent stijgen, maar blijft verlieslatend. Zonder bol.com haalt Ahold in Nederland een marge van 5,6 procent, wat 30 basispunten minder is dan vorig jaar. Op de Belgische markt daalde de vergelijkbare verkoop met 0,3 procent en de marge blijft steken op 2,4 procent.


Conclusie

Weinig bedrijven kunnen hun aandeelhouders een vrije cashflow aanbieden die even interessant en stabiel is als die van Ahold Delhaize. Tegelijk blijft de waardering met een koers-winstverhouding van 12 en een ondernemingswaarde van 6 keer de bedrijfscashflow heel schappelijk. Het advies blijft kopen.


Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Koers: 20,5 euro

Ticker: AD

ISIN-code: NL0011794037

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 24,3 miljard euro

K/w 2018: 15

Verwachte K/w 2019: 12

Koersverschil 12 maanden: +5%

Koersverschil sinds jaarbegin: -8%

Dividendrendement: 3,7%

Partner Content