De wereldwijde autoverkoop zit in de lift, al zijn er sterke regionale verschillen. In de Europese Unie nam de verkoop vorig jaar af met 1,8%, tot 12,3 miljoen stuks, het laagste cijfer sinds 1995. Het Europese wagenpark is gemiddeld vrij oud, zodat de vooruitzichten, ondanks de lage economische groei in de regio, niet slecht zijn. De Amerikaanse automarkt deed het een stuk beter. Met 16 miljoen verkochte wagens was 2013 zelfs het sterkste jaar sinds 2007 in de Verenigde Staten. China, waar meer dan 20 miljoen wagens werden verkocht, is de onbetwiste marktleider. Vorig jaar groeide de automarkt er met 14% en voor dit jaar wordt een stijg...

De wereldwijde autoverkoop zit in de lift, al zijn er sterke regionale verschillen. In de Europese Unie nam de verkoop vorig jaar af met 1,8%, tot 12,3 miljoen stuks, het laagste cijfer sinds 1995. Het Europese wagenpark is gemiddeld vrij oud, zodat de vooruitzichten, ondanks de lage economische groei in de regio, niet slecht zijn. De Amerikaanse automarkt deed het een stuk beter. Met 16 miljoen verkochte wagens was 2013 zelfs het sterkste jaar sinds 2007 in de Verenigde Staten. China, waar meer dan 20 miljoen wagens werden verkocht, is de onbetwiste marktleider. Vorig jaar groeide de automarkt er met 14% en voor dit jaar wordt een stijging met 10% vooropgesteld. Gezien het hoge bevolkingsaantal blijft het groeipotentieel van dat land intact.Het Chinese autoverkeer is verantwoordelijk voor een vijfde van de schadelijke stofdeeltjes in de lucht. De Chinese overheid wil de uitstoot van fijn stof daarom tegen 2017 verminderen met 15 tot 25%. Dat is allemaal goed nieuws voor een bedrijf als Melexis, dat als toeleverancier aan de autosector technologie levert om wagens milieuvriendelijker, veiliger en comfortabeler te maken. Voor Melexis maken die regionale verschillen op de automarkt niet zo veel uit, zolang de markt in haar geheel maar groeit. De groep is wereldwijd actief. Azië levert samen met Noord- en Zuid-Amerika bijna 70% van de groepsomzet.2013 was opnieuw een recordjaar voor Melexis, met een omzet van 275,4 miljoen EUR, 11% meer dan in 2012. De bedrijfswinst (ebit) klom 14% hoger en netto was er een vooruitgang met 7%. Dankzij het effect van de inkoop van eigen aandelen ging de winst per aandeel met 9% vooruit, tot 1,37 EUR. Tegenover een langetermijnschuld van 19,88 miljoen EUR staan voor 31,55 miljoen EUR aan liquiditeiten en geldbeleggingen. Het jaar werd afgesloten met een sterk vierde kwartaal, waarin de omzet (75,1 miljoen EUR) met 21% op jaarbasis en met 5% op kwartaalbasis toenam. De brutomarge kwam uit op 46,5%, tegenover 46,3% voor het volledige boekjaar. Melexis heeft naar eigen zeggen marktaandeel gewonnen in verschillende segmenten. Sensoren blijven met voorsprong de grootste productcategorie, met een aandeel van 62% in de groepsomzet. De verkoop van sensoren groeide in het vierde kwartaal met een derde op jaarbasis en met 8% op kwartaalbasis. De nadelige effecten van de stijging van de euro (EUR) bleven beperkt. In het vierde kwartaal bedroeg de impact 3% en over het volledige boekjaar amper 2%. Melexis gaat voor zijn nieuwe prognoses uit van een EUR/USD-verhouding van 1,35, tegenover 1,3 EUR vroeger. De omzet zal dit jaar toenemen met ongeveer 9%, tot 300 miljoen EUR. Dat cijfer ligt in de lijn van de consensusprognoses. Voor de brutomarge en ebitmarge wordt op 45% en 23% gerekend. Bij gelijke marges komt de winst per aandeel bijgevolg in de buurt van 1,5 EUR uit. ConclusieMelexis schittert op de beurs. De waardering is daardoor wel opgelopen naar 17 keer de verwachte winst en meer dan 6 keer de boekwaarde. We denken dat er, gezien de verwachte omzet- en winstgroei met ongeveer 9%, niet zo veel rek meer zit in het aandeel. Een kapitaalvermindering of eenmalig dividend kan de beleggers aan boord houden.Advies: houden/afwachtenRisico: laagRating: 3B