Melexis is een producent van halfgeleiders en sensoren. De auto-industrie is met een aandeel van bijna 90 procent in de groepsomzet veruit de grootste afzetmarkt. Dat marktsegment kwam onlangs in de schijnwerpers met de overname van het Nederlandse NXP Semiconductor door het Amerikaanse Qualcomm. Het was de grootste transactie in de halfgeleiderindustrie.
...

Melexis is een producent van halfgeleiders en sensoren. De auto-industrie is met een aandeel van bijna 90 procent in de groepsomzet veruit de grootste afzetmarkt. Dat marktsegment kwam onlangs in de schijnwerpers met de overname van het Nederlandse NXP Semiconductor door het Amerikaanse Qualcomm. Het was de grootste transactie in de halfgeleiderindustrie. Melexis staat wereldwijd op de vijfde plaats in het segment van sensoren voor de autosector. Het gebruik van sensoren groeit, omdat wetgevers en consumenten almaar veeleisender worden in veiligheid, milieu en comfort. De instapbarrières zijn vrij hoog, omdat autoconstructeurs enkel in zee willen gaan met gevestigde waarden uit de sector. Melexis heeft stabiele langetermijnrelaties met verschillende constructeurs. Iets meer dan de helft van de omzet wordt in Amerikaanse dollar afgerekend. Melexis groeit sneller dan het marktgemiddelde en stevent af op een nieuw recordjaar. Toch kwam de omzet in het pas afgelopen derde kwartaal met 114,5 miljoen euro (+13% op jaarbasis) een fractie onder de verwachtingen uit. Zowel de brutowinst als het bedrijfsresultaat klommen met respectievelijk 11 en 9 procent iets minder hard. Dat kan voor een deel worden toegeschreven aan de hogere uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling. Die hadden in het derde kwartaal een aandeel van 13,9 procent in de omzet. Na drie kwartalen in 2016 ligt de groepsomzet met 336,3 miljoen euro 12,9 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. De brutomarge en de operationele marge bedragen respectievelijk 45,6 en 25,3 procent. De Apac-regio (Azië en Oceanië) droeg in het derde kwartaal met 46 procent het meeste bij aan de groepsomzet. Toch was de groei het sterkst in Europa (EMEA), goed voor 40 procent van de verkopen. Het saldo (14%) komt op de rekening van Noord- en Zuid-Amerika.In de Europese Unie werden tijdens de eerste drie kwartalen van dit jaar 11,24 miljoen voertuigen geregistreerd. Dat is 8 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. In de Verenigde Staten daalde de verkoop in september met een half procent, maar de Amerikaanse autoverkoop ligt wel op schema om het recordjaar 2015 (17,5 miljoen verkochte wagens) minstens te evenaren. China blijft met voorsprong de grootste automarkt ter wereld. De verkoop klom er tussen januari en september met 14,6 procent op jaarbasis naar 19,2 miljoen voertuigen. Melexis kreeg de voorbije weken enkele adviesverlagingen van beurshuizen te slikken. Dat heeft niet zozeer te maken met de kwartaalcijfers en vooruitzichten, maar wel met de hoge waardering. De prognoses voor 2016 werden bevestigd: Melexis verwacht een omzetstijging met 13 tot 14 procent. De brutomarge en de operationele marge zullen respectievelijk rond 45 en 25 procent schommelen. Melexis had aan het einde van het derde kwartaal iets meer dan 109 miljoen euro in kas. De langetermijnschuld bedroeg 11 miljoen euro. De raad van bestuur trok begin dit jaar het dividend op van 1 naar 1,9 euro per aandeel.ConclusieMelexis groeit sneller dan het beursgemiddelde, is financieel kerngezond en keert een dividend uit. Bovendien ogen ook de toekomstperspectieven gunstig. Allemaal goed nieuws, alleen zit dat intussen al ruim in de beurskoers verrekend. Melexis noteert met een premie tegenover de sectorgenoten en de waardering ligt ook ruim boven het eigen historische gemiddelde. Advies: houdenRisico: laagRating: 2AMunt: euroMarkt: Euronext BrusselBeurskapitalisatie: 2,4 miljard euroK/w 2015: 25Verwachte k/w2016: 24Koersverschil 12 maanden: +23%Koersverschil sinds jaarbegin: +15%Dividendrendement: 3,2%