Michelin is de grootse bandenproducent ter wereld met activiteiten in 170 landen en een wereldmarktaandeel van ongeveer 15 procent. Michelin, opgericht in 1889, produceerde vorig jaar ruim 180 miljoen banden, met het merk Michelin als premiummerk. Voor sportwagens en SUV's is er het merk BFGoodrich.Sterke continentale merken zijn verder Kleberin Europa, Uniroyalin Noord-Amerika en Warriorin China. Michelin versterk die merken door betrouwbaarheid en door een koploper in technologie en innovatie te zijn. Zo verwerft de groep een competitief voordeel en neemt de trouw van de consument toe.
...

Michelin is de grootse bandenproducent ter wereld met activiteiten in 170 landen en een wereldmarktaandeel van ongeveer 15 procent. Michelin, opgericht in 1889, produceerde vorig jaar ruim 180 miljoen banden, met het merk Michelin als premiummerk. Voor sportwagens en SUV's is er het merk BFGoodrich.Sterke continentale merken zijn verder Kleberin Europa, Uniroyalin Noord-Amerika en Warriorin China. Michelin versterk die merken door betrouwbaarheid en door een koploper in technologie en innovatie te zijn. Zo verwerft de groep een competitief voordeel en neemt de trouw van de consument toe. Het grote aandachtspunt in de strategie ligt bij het leiderschap in gespecialiseerde banden. Michelin zet in op banden voor mijnbouw-, en landbouwvoertuigen en vliegtuigen, waar de operationele marges substantieel hoger liggen dan in de klassieke activiteiten (vorig jaar ebit-marge van 19,6% versus 12,6% op groepsniveau). Na de realisatie van het plan tussen 2012 en 2016 voor 1,2 miljard euro verbeteringen van de productiviteit te realiseren, werd in 2017 een nieuw plan richting 2020 gelanceerd met de ambitie 1,2 miljard euro kostenbesparingen te realiseren (317 miljoen euro in 2018, vergelijkbaar met 2017). Michelin beschikt over een zeer solide balans (nettoschuld ten opzichte van het eigen vermogen van amper 6% eind 2017). Vorig jaar werd volgens het management 1,27 miljard euro structurele vrije kasstroom gerealiseerd (was 517 miljoen euro in 2011). De bandengigant heeft geen enkel probleem om het dividend op te trekken van 3,55 naar 3,70 euro per aandeel (+4,2%) voor het boekjaar 2018. De pay-outratio (welk deel van de winst wordt uitgekeerd aan de aandeelhouders) ligt met 36,4 procent nog altijd relatief laag. Het omzetcijfer 2018 is sterk vergelijkbaar met 2017 (22,03 miljard euro versus 21,96 miljard), maar daar zit wel de overname van Fenner plc in verwerkt. Vooral in de eerste jaarhelft had de Franse bandengigant last van de sterke euro. Wisselkoerseffecten hadden een negatieve impact van 271 miljoen euro op de omzet. Bij constante wisselkoersen nam de omzet met 4,1 procent toe. De analistenconsensus lag op 21,8 miljard euro. Vooral de volumestijging met 0,9 procent (ondanks -2% in het eerste kwartaal) terwijl de markt een daling met 2,0 procent liet optekenen, toont aan dat Michelin een uitblinker in de sector is. Dat kon op heel wat bijval bij analisten en beleggers rekenen. Het positieve effect van de prijs en de productenmix bedroeg 286 miljoen euro en hief het negatieve wisselkoerseffect op. Ook het bedrijfsresultaat (ebit) lag vorig jaar in lijn met 2017: 2,77 miljard versus 2,74 miljard euro. Het is dan ook sterk om in een jaar met moeilijkere marktomstandigheden geen margedaling te moeten ondergaan (12,6 tegenover 12,5% in 2017). De winst per aandeel ging lichtjes achteruit: van 9,39 euro naar 9,30 euro per aandeel. Voor het boekjaar 2019 mikt het management op een toename van de volumes in lijn met de markt, een stijgende ebit bij constante wisselkoersen en een vrije kasstroom van minstens 1,45 miljard euro.ConclusieMichelin bewijst opnieuw een van de betere cyclische aandelen van Europa en een uitblinker in de sector te zijn, mee dankzij de stevige vrijekasstroomgeneratie en de sterke marktpositie. De waardering blijft bijzonder redelijk tegen minder dan 10 keer de verwachte winst 2019, 0,8 keer de omzet en een verwachte ratio ondernemingswaarde(ev)/bedrijfskasstroom (ebitda) in de buurt van 5 voor 2019. Op te volgen de komende maanden.Advies: houden/afwachtenRisico: gemiddeldRating: 2BKoers: 100,55 euroTicker: ML FPISIN-code: FR000012126Markt: Euronext ParijsBeurskapitalisatie: 18,0 miljard euroK/w 2018: 10,5Verwachte k/w 2019: 9,5Koersverschil 12 maanden: -17%Koersverschil sinds jaarbegin: +15%Dividendrendement: 3,7%