Michelin, opgericht in 1889, is de grootste bandenproducent ter wereld met activiteiten in 170 landen en een wereldmarktaandeel in de buurt van 15 procent. Vorig jaar heeft de groep met de wereldberoemde mascotte ruim 180 miljoen banden geproduceerd, met Michelin als wereldwijd premiummerk. Voor sportwagens en SUV's is er het merk BFGoodrich. Sterke continentale merken zijn Kleber in Europa, Uniroyal in Noord-Amerika en Warrior in China. Een cruciaal onderdeel van de strategie is dat Michelin die merken wil versterken door zijn betrouwbare en door een koploper in technologie en innovatie te zijn. Zo verwerft de groep een competitief voordeel en neemt de trouw van de consument toe. Een ander strategisch aandachtspunt zijn de gespecialiseerde banden, zoals...

Michelin, opgericht in 1889, is de grootste bandenproducent ter wereld met activiteiten in 170 landen en een wereldmarktaandeel in de buurt van 15 procent. Vorig jaar heeft de groep met de wereldberoemde mascotte ruim 180 miljoen banden geproduceerd, met Michelin als wereldwijd premiummerk. Voor sportwagens en SUV's is er het merk BFGoodrich. Sterke continentale merken zijn Kleber in Europa, Uniroyal in Noord-Amerika en Warrior in China. Een cruciaal onderdeel van de strategie is dat Michelin die merken wil versterken door zijn betrouwbare en door een koploper in technologie en innovatie te zijn. Zo verwerft de groep een competitief voordeel en neemt de trouw van de consument toe. Een ander strategisch aandachtspunt zijn de gespecialiseerde banden, zoals banden voor mijnbouw- en landbouwvoertuigen en vliegtuigen, waar de operationele marges het dubbele zijn van de klassieke activiteiten. Het plan om tussen 2012 en 2016 voor 1,2 miljard euro productiviteitsverbeteringen te realiseren, is uitgevoerd. Vorig jaar werd een nieuw plan voor 2020 gelanceerd, met de ambitie voor 1,2 miljard euro kosten te besparen (315 miljoen euro in 2017). Michelin beschikt over een zeer solide balans (verhouding tussen de nettoschuld en het eigen vermogen van amper 6% eind 2017). Vorig jaar boekte Michelin volgens het management structurele vrije kasstroom van 1,51 miljard euro, een recordcijfer (nog 517 miljoen euro in 2011). Zo werd het dividend opgetrokken van 3,25 naar 3,55 euro per aandeel voor het boekjaar 2017 (+9,2%). Tegen 2020 wil het management het aantal verkochte banden met 20 procent optrekken tegenover 2015. Maar die ambitie moet toch minstens voor even worden bijgesteld. Bij de bekendmaking van de omzetcijfers van het derde kwartaal moest de Franse bandengigant melden dat de vraag naar banden in zowel Europa als China vertraagt. In Europa spelen vooral de nieuwe emissiestandaarden een rol. In China vertraagt de vraag naar auto's. Na negen maanden is de omzet teruggevallen met 1,1 procent (van 16,39 naar 16,22 miljard euro). De hoofdschuldige is de sterke euro. Wisselkoersschommelingen hebben een negatieve impact van maar liefst 5 procent. De volumes gingen met 1 procent vooruit tegenover de eerste negen maanden van 2017. Gelukkig was er een nog hoger positief effect van de prijs- en productenmix van 2,2 procent om de schade te beperken. Ondanks de 1,1 procent lagere omzet nam de omzet uit specialisaties met 15,2 procent toe. De analistenconsensus mikt op 21,8 miljard euro omzet voor dit jaar, tegenover 22 miljard vorig jaar. Maar door de omzet- en winstwaarschuwing kan dat cijfer in de komende weken nog verder naar beneden gaan. Midden dit jaar had de winst per aandeel een stevige voorsprong genomen tegenover de eerste helft van 2017 (5,03 versus 4,66 euro), maar die zal minstens gedeeltelijk verloren gaan. Voor het boekjaar 2018 mikt het management nog altijd op een lichte toename van de volumes, een stijgende ebit bij constante wisselkoersen en een vrije kasstroom van minstens 1,1 miljard euro (moet 1,4 miljard euro tegen 2020 worden).ConclusieGezien de stevige vrije kasstroom en de sterke marktpositie binnen zijn sector, blijft het aandeel van Michelin redelijk gewaardeerd tegen 9 keer de verwachte winst, tegen 0,8 keer de omzet en tegen een verwachte ratio tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) van 5 voor 2018. Maar de analistenverwachtingen voor 2019 liggen nog veel te hoog. Die moeten nog worden aangepast alvorens de koers een bodem kan vinden.Advies: houden/afwachtenRisico: gemiddeldRating: 2BKoers: 87,26 euroTicker: ML FPISIN-code: FR0000121261Markt: Euronext ParijsBeurskapitalisatie: 15,6 miljard euroK/w 2017: 9Verwachte k/w 2018: 9Koersverschil 12 maanden: -26%Koersverschil sinds jaarbegin: -27%Dividendrendement: 4,1%