ONGEWIJZIGD
...

ONGEWIJZIGDMichelin is alom bekend als de grootste bandenproducent ter wereld, met activiteiten in 170 landen en in de buurt van 15% wereldmarktaandeel. De Franse onderneming zat van het najaar 2013 tot het voorjaar 2014 in de voorbeeldportefeuille en deed het toen prima. Michelin, opgericht in 1889, is natuurlijk wel een ronkende naam in de automobielindustrie, met bovendien een wereldberoemde mascotte. Vorig jaar werden ruim 170 miljoen banden geproduceerd. Met het merk Michelin als wereldwijd 'premium' merk. Voor sportwagens en SUV's is er het specifieke merk BFGoodrich. Sterke continentale merken zijn verder Kleber in Europa, Uniroyal in Noord-Amerika en Warrior in China. Een cruciaal element in de strategie is die merken versterken door betrouwbaarheid en een koploper in technologie en innovatie te zijn. Zo verwerft de groep een competitief voordeel en neemt de trouw van de consument toe. In het verlengde daarvan ligt het grote aandachtspunt in de strategie op het leiderschap in 'gespecialiseerde banden'. De specialisaties waarop Michelin inzet en prat gaat zijn de banden voor mijnbouw-, landbouwvoertuigen en vliegtuigen (26,5% van het operationeel resultaat in 2014). Minstens even essentieel is vanzelfsprekend het maximaal profiteren van de groei in de opkomende landen. Vorig jaar werd al bijna een derde van het zakencijfer in de groeilanden gehaald. Tegen 2020 moet dit cijfer tot minstens 45% zijn opgekrikt. De jongste jaren werden in de BRIC-landen 3 nieuwe fabrieken geopend (Pau Brasil, Shenyang 2 en Chennai). Totale investering in de 3 nieuwe fabrieken: 2,75 miljard EUR. Tussen 2012 en 2016 is het objectief om voor 1,2 miljard EUR aan competitiviteitsverbeteringen te realiseren. Na 3 jaar (2012-'14) is al 703 miljoen EUR gerealiseerd. Een van de onbetwistbaar sterke punten van de onderneming is en blijft de zeer solide balans met een verhouding nettoschuld ten opzichte van eigen vermogen van amper 7%. Vorig jaar werd volgens het management 700 miljoen EUR als structurele vrije kasstroom gerealiseerd. Zo kon het dividend stabiel gehouden worden op 2,50 EUR per aandeel en werden voor 293 miljoen EUR eigen aandelen ingekocht. De halfjaarcijfers 2015 bleven deels onder de gemiddelde verwachting van de analisten. De omzet van 10,5 miljard EUR kwam nog 0,2 miljard EUR boven de analistenconsensus uit en lag ook 8,6% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. De recurrente (zonder eenmalige elementen) bedrijfswinst (rebit) nam met hetzelfde cijfer toe, tot 1,26 miljard EUR, tegenover een analistenconsensus van 1,29 miljard EUR. De ebit-marge bleef dus onveranderd op 12,0%, zodat de verhoopte verbetering zich niet wist te voltrekken. De volumegroei van 2,4% was dan weer wel boven het marktgemiddelde. Voor heel 2015 blijft het management mikken op een stijgende ebit bij constante wisselkoersen en een vrije kasstroom van minstens 700 miljoen EUR.ConclusieHet aandeel kreeg een tik na de minder verwachte winst in het eerste semester. Het Michelin-aandeel is evenwel nog steeds niet duur tegen 11,5 keer de verwachte winst, 0,8 keer de omzet en een verwachte ratio ondernemingswaarde(ev)/bedrijfskasstroom (ebitda) van 5. Dat biedt het nodige herstelpotentieel.Advies: koopwaardigRisico: gemiddeldRating: 1B