Microsoft heeft zichzelf heruitgevonden

. © Reuters

Microsoft heeft met succes de focus verlegd naar clouddiensten. Daarnaast behoudt het ook zijn klassieke activiteiten. De koers staat op een hoogtepunt. Tijd om winst te nemen.

Microsoft heeft zichzelf net als alle andere klassieke technologiebedrijven de jongste jaren moeten heruitvinden. Sinds de aanstelling van topman Satya Nadella in 2014 ging het weer de goede richting uit. Microsoft zette volop in op de cloud en bood klassieke sterkhouders als Office en andere softwarepakketten volgens een abonnementsformule aan via het internet. Het aandeel van clouddiensten in de omzet wordt almaar groter, maar het nieuwe en het klassieke verdienmodel zullen nog een hele tijd naast elkaar blijven bestaan.

Microsoft verraste vorig jaar met de aankoop van de sociaalnetwerksite LinkedIn, waarvoor het meer dan 26 miljard dollar op tafel legde. LinkedIn droeg het voorbije kwartaal 975 miljoen dollar of iets meer dan 4 procent bij aan de groepsomzet. In het lopende kwartaal wordt de kaap van 1 miljard dollar gerond. De site zal pas in 2018 aan de winst bijdragen.

Microsoft realiseerde in het derde kwartaal van het boekjaar 2016-2017 een omzet van 23,56 miljard dollar. Dat is 6,3 procent meer dan een jaar eerder, maar het blijft een fractie onder de consensusverwachtingen. Het winstcijfer van 4,58 miljard dollar of 0,73 dollar per aandeel (+19% op jaarbasis) lag dan weer boven de prognoses.

Microsoft heeft zijn organisatiestructuur aangepast en rapporteert nu via drie divisies. ‘Productivity and Business’ (met onder meer het Office-pakket) liet een omzetstijging met 22 procent optekenen naar 7,96 miljard dollar. Office voor consumenten en bedrijven groeide met respectievelijk 15 en 45 procent. Die afdeling is met een operationele winstmarge van 35 procent ook de meest winstgevende.

Bij ‘Intelligent Cloud’ bedroeg de vooruitgang 10,9 procent, wat een omzet van 6,76 miljard dollar opleverde. De serversoftware liet een groei van 15 procent optekenen, maar de grootste klim was er voor het Azure-cloudpakket, dat 93 procent meer omzet genereerde. Door prijsdruk van onder meer Amazon kwam de winstmarge van die afdeling met 32,2 procent wel iets lager uit. De commerciële cloudoplossingen genereren op jaarbasis nu een omzet van 15,2 miljard dollar of ongeveer een zesde van het groepstotaal.

De omzet van de afdeling ‘More Personal Computing’ boerde met 7,4 procent achteruit naar 8,84 miljard dollar, maar blijft voorlopig wel nog de grootste van de groep. De divisie omvat onder meer de Windows-productlijn, de zoekactiviteiten (Bing) en hardware als de Xbox (spelconsole) en de Surface (tablet pc). Er is wel een lichtpuntje, want volgens cijfers van de marktonderzoeker IDC is de pc-markt voor het eerst in vijf jaar weer licht gegroeid. In het eerste kwartaal steeg het aantal verkochte eenheden met 1 procent. Microsoft had aan het einde van het vorige kwartaal een nettokaspositie van 52,7 miljard dollar. Dat was een daling met 10,9 miljard dollar op kwartaalbasis. Microsoft keerde tussen januari en maart 4,6 miljard dollar aan de aandeelhouders uit in de vorm van dividenden en aandeleninkopen.


Conclusie

De kwartaalcijfers bevestigen dat de omvorming van een klassiek softwarebedrijf naar een toonaangevende speler in cloudcomputing op schema ligt. Toch blijft een aantal bedrijfsonderdelen ook chronisch ontgoochelen. De koers is de voorbije maanden opgelopen naar een nieuw historisch hoogtepunt en we menen dat vrijwel alle goed nieuws al in het aandeel verrekend zit. We zouden daarom van de koerssterkte gebruikmaken om posities in het aandeel af te bouwen.


Advies: verkopen

Risico: gemiddeld

Rating: 3B

Munt: Amerikaanse dollar

Markt: Nasdaq

Beurskapitalisatie: 528 miljard dollar

K/w 2016: 32

Verwachte k/w 2017: 23

Koersverschil 12 maanden: +36%

Koersverschil sinds jaarbegin: +10%

Dividendrendement: 2,3%

Partner Content