Microsoft is peperdure kwaliteit

Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Een bedrijf van deze omvang met zulke groeicijfers is erg uitzonderlijk. Microsoft maakte met succes de omslag naar het cloudmodel.

Microsoft klom de voorbije weken naar een recordkoers. De softwaregroep is opnieuw het meest waardevolle beursgenoteerde bedrijf ter wereld met een beurswaarde die 1000 miljard dollar overschrijdt. De Microsoft-machine stoomt op volle kracht door en de kwartaalcijfers bevestigen dat. In de drie maanden tot eind juni, het laatste kwartaal van het fiscaal boekjaar 2019, klom de omzet met 12,1 procent naar 33,72 miljard dollar. Dat was bijna 1 miljard dollar boven de prognose. Bij constante wisselkoersen bedroeg de vooruitgang zelfs 14 procent. In het volledige fiscaal boekjaar 2019 realiseerde Microsoft een omzet van 125,8 miljard dollar of 15 procent meer dan een jaar eerder. Dat is een sterke prestatie voor een klassiek technologiebedrijf dat zichzelf de voorbije jaren opnieuw heeft uitgevonden.

Microsoft maakte de omslag van de verkoop van software naar het cloudmodel. Het cloudaanbod van de groep is heel uitgebreid met onder meer cloudversies van populaire software als Office en het ERP-pakket Dynamics. Daarnaast is Microsoft na Amazon ook de belangrijkste speler in cloudinfrastructuur.

De omzet van Productivity&Business groeide op jaarbasis met 14 procent naar 11,05 miljard dollar. Vooral de 365-cloudversies van Office en Dynamics deden het goed. Ook de professionele netwerksite LinkedIn groeide met een kwart. Bij Intelligent Cloud was de vooruitgang het grootst (+19% naar 11,39 miljard dollar). De omzet van de Azure-productlijn nam met 64 procent toe. Dat is lager dan in het derde kwartaal (73%) maar niettemin groeit het cloudaanbod van Microsoft sneller dan dat van de concurrentie. More Personal Computing kende een beperkte groei van 4 procent naar 11,28 miljard dollar. De Windows-familie presteerde sterk met goede verkoopcijfers voor Windows 10 nu Windows 7 binnenkort niet meer wordt ondersteund. Ook de Surface-tablet kan op een goed kwartaal terugblikken. Gaming (Xbox) viel tegen met een omzetdaling van 10 procent.

Op groepsniveau klom de brutowinst het voorbije kwartaal met 15 procent naar 23,3 miljard dollar. Daardoor nam ook de brutowinstmarge met 2 procent toe naar 69 procent. Netto bleef er met 13,2 miljard dollar bijna de helft meer over dan een jaar geleden. Microsoft blijft hoge kasstromen genereren. De vrije kasstroom klom met 62 procent op jaarbasis naar 12,1 miljard dollar.

Microsoft keerde in het vierde kwartaal 7,7 miljard dollar uit aan de aandeelhouders, tegenover 7,4 miljard een kwartaal eerder. Het grootste deel (4,2 miljard dollar) verliep via de inkoop van eigen aandelen. Er werd ook voor 3,5 miljard dollar aan dividenden uitgekeerd. Microsoft had eind maart 133,82 miljard dollar in liquiditeiten en investeringen op korte termijn op de balans. Daar stond een totale schuld van bijna 86 miljard dollar tegenover. Dat brengt de nettocashpositie op bijna 47,9 miljard dollar of 6,25 dollar per aandeel. Microsoft stelt voor het boekjaar 2020 een dubbelcijferige omzetgroei en een toename van de operationele winst voorop. In het lopende eerste kwartaal zou de omzet tussen 31,8 en 32,4 miljard dollar uitkomen.


Conclusie

Microsoft is erg duur, maar daar tegenover staat dat de technologiegroep ook sterk blijft groeien. Een bedrijf van deze omvang met zulke groeicijfers, is erg uitzonderlijk. De hoge aandeelhoudersvergoedingen gaven de winst per aandeel een boost, maar gingen wel ten koste van de cashpositie. De waardering klom de voorbije jaren veel harder dan de winst. Dat is niet houdbaar. Ondanks de intrinsieke kwaliteiten van Microsoft raden we aan het aandeel te verkopen.


Advies: verkopen

Risico: gemiddeld

Rating: 3B

Koers: 141,34 dollar

Ticker: MSFT US

ISIN-code: US5949181045

Markt: Nasdaq

Beurskapitalisatie: 1080 miljard dollar

K/w 2018: 30

Verwachte k/w 2019: 27

Koersverschil 12 maanden: +33%

Koersverschil sinds jaarbegin: +39%

Dividendrendement: 1,3%

Partner Content