Ongeveer anderhalf jaar geleden begon Microsoft aan een opmars die het aandeel 80% hoger katapulteerde, naar het hoogste peil in bijna vijftien jaar. De kern van de nieuwe strategie bestaat erin dat de technologieën en aanverwante diensten van het bedrijf over een groter aantal producten moeten worden verspreid. Op die manier wil men de afhankelijkheid van de pc-markt verminderen. De nieuwe bedrijfsslogan 'Cloud first, Mobile first' past in dat plaatje. Inzetten dus op cloudcomputing en mobiele toestellen. Ook de overname van de hardwaredivisie van Nokia moet in dit kader worden gezien. Microsoft kan als smartphoneproducent nu rechtstreeks het eigen best...

Ongeveer anderhalf jaar geleden begon Microsoft aan een opmars die het aandeel 80% hoger katapulteerde, naar het hoogste peil in bijna vijftien jaar. De kern van de nieuwe strategie bestaat erin dat de technologieën en aanverwante diensten van het bedrijf over een groter aantal producten moeten worden verspreid. Op die manier wil men de afhankelijkheid van de pc-markt verminderen. De nieuwe bedrijfsslogan 'Cloud first, Mobile first' past in dat plaatje. Inzetten dus op cloudcomputing en mobiele toestellen. Ook de overname van de hardwaredivisie van Nokia moet in dit kader worden gezien. Microsoft kan als smartphoneproducent nu rechtstreeks het eigen besturingssysteem en andere eigen technologieën kwijt, terwijl het daarvoor afhankelijk was van andere producenten. Apple en Samsung hoeven zich op korte termijn geen zorgen te maken, maar voor Microsoft is dit wel een groeimarkt. Microsoft bracht de overgenomen activiteiten onder in de afdeling Phone Hardware, een onderdeel van Devices & Consumer. In de drie maanden tot eind september, het eerste kwartaal van het fiscaal boekjaar 2015, stond die afdeling in voor 11% van de groepsomzet. Van de Lumia-smartphone werden 9,3 miljoen exemplaren verkocht. Ter vergelijking: bij Apple gingen in dezelfde periode 39,3 miljoen iPhones over de toonbank. Op groepsniveau steeg de omzet van Microsoft met 0,8% op kwartaalbasis en ruim een kwart op jaarbasis, tot 23,2 miljard USD. Uiteraard valt een groot deel van de stijging toe te schrijven aan de overgenomen activiteiten van Nokia. Microsoft reorganiseerde eerder dit jaar de wijze waarop het de resultaten rapporteert en gebruikt nu twee afdelingen: Devices & Consumer en Commercial. De omzet bij Licensing, de grootste divisie met een aandeel van 18% in de omzet, daalde met bijna 6%, tot 4,1 miljard USD. De inkomsten uit Windows daalden op jaarbasis maar Office 365 Home & Personal is wel een succes met een groei van 25% op kwartaalbasis. Computing & Gaming Hardware zag de omzet zelfs met 65% klimmen, tot 2,45 miljard USD. De Surface Pro-tablet is na een moeilijk begin eindelijk uit de startblokken geschoten en realiseerde een omzet van 908 miljoen USD. Dit bedrijfsonderdeel is momenteel nog verlieslatend maar volgend jaar moet het break-evenniveau worden bereikt. Ook de Xbox-spelconsole deed het erg goed. Bij de Commercial-afdeling lieten de cloudinkomsten zich opmerken met een stijging van 128%. Door het grotere aandeel van hardware in de groepsomzet daalde de brutomarge naar 64,3%. Netto bleef er 5,68 miljard USD over, 28% meer dan een jaar eerder. Microsoft boekte 1,14 miljard USD verbonden aan integratie- (Nokia) en herstructureringskosten (ontslag van 18.000 werknemers). Microsoft sloot het kwartaal af met een cashpositie van 89,2 miljard USD en een schuld van 22 miljard USD. Die werd aangegaan om dividenden te betalen en eigen aandelen in te kopen. De nettocashpositie bedraagt nu 7,95 USD per aandeel. ConclusieMicrosoft noteert in nominale termen aan de hoogste koers sinds januari 2000, maar is tegen 18 keer de verwachte winst ook relatief gezien aan de dure kant. Hoewel de omzetgroei aantrekt dankzij de overname van Nokia gaat de winstgevendheid achteruit. Een verdere koersstijging valt daarom moeilijk te verantwoorden. Advies: verkopenRisico: gemiddeld Rating: 3B