Minder schulden, meer winst voor Exmar

Dankzij de bijdrage van twee contracten verwacht Exmar voor dit jaar een bedrijfscashflow van 110 miljoen dollar.

Vanaf deze maand moet de Tango FLNG een serieuze bijdrage leveren aan de bedrijfscashflow van Exmar. Dat is geen dag te vroeg. De rederij stak zich diep in de schulden om de drijvende aardgasfabriek te bouwen, maar het gevaarte vond geen klant en dus ook geen inkomsten. Exmar bleef achter met een zware schuldenlast, terwijl de winstgevendheid in de lappenmand lag. Vorig jaar liep de nettoschuldpositie op tot 8,6 keer de bedrijfscashflow. Dat was zo goed als onhoudbaar. Aan beide fronten wordt nu winst geboekt. De inkomsten krijgen een boost dankzij het tienjarige contract voor de Tango FLNG. Dat contract moet jaarlijks minstens 43 miljoen dollar bedrijfscashflow opbrengen.

Exmar vond ook een huurder voor een ander groot schip dat vloeibaar aardgas weer in gasvorm omzet, de FSRU. Het gaat om de grondstofhandelaar Gunvor, maar die heeft nog geen werk gevonden voor de installatie, wat vraagtekens plaatst achter het contract met een looptijd van tien jaar. Toch rekent Exmar erop dat dat contract een bedrijfscashflow van 23 miljoen dollar oplevert.

Dankzij de bijdrage van beide contracten verwacht Exmar voor dit jaar een bedrijfscashflow van 110 miljoen dollar, bij een netto financiële schuld van ruim 500 miljoen dollar. Dat betekent dat de schuldenlast nog altijd 5,3 keer de bedrijfscashflow bedraagt. Dat is nog lang niet geruststellend, maar ook niet meer verstikkend.

De extra inkomsten zijn een must om het bedrijf weer winstgevend te maken. Vorig jaar boekte Exmar een verlies van 16 miljoen dollar. Ook in het eerste kwartaal van 2019 bleef het bedrijf in de rode cijfers steken. De omzet van 30,6 miljoen dollar resulteerde in een bedrijfsverlies van 4 miljoen dollar en een nettoverlies van 11,4 miljoen dollar. Exmar betaalt de rekening voor de verkoop van vier lng-schepen vorig jaar. Die verkoop bracht 300 miljoen dollar op die het bedrijf gebruikte om de schuldenlast af te te bouwen. De deal nam ook een hap uit de winst, want de vier schepen waren goed voor een jaarlijkse bedrijfscashflow van 40 miljoen dollar. De bijdrage van de Tango FLNG volstaat dus amper om die aderlating te compenseren. Met een bedrijfscashflow van 110 miljoen dollar dit jaar zou Exmar opnieuw op het niveau van 2016 uitkomen, wat toen een winst van ongeveer 0,6 dollar per aandeel opleverde. Exmar kan weer hoop koesteren om zijn aandeelhouders die winstcijfers voor te leggen.

In afwachting van de winstbijdrage van de Tango en de FSRU is de recurrente bedrijfscashflow afhankelijk van de prestaties van de lpg-divisie. Exmar heeft een vloot van drie grote tankers, waarvan er twee in aanbouw zijn, twintig middelgrote en tien kleine tankers. In het eerste kwartaal leverde de vloot een bedrijfswinst van 2,8 miljoen dollar op. De huurprijzen van de grote tankers bleven lange tijd laag, wat ook de prijzen van de middelgrote tankers onder druk zette. De marktomstandigheden verbeteren langzaam omdat de vraag naar transportcapaciteit blijft toenemen. De markt voor de kleinere lpg-schepen blijft wel genieten van stevige tarieven. Exmar maakte van de gelegenheid gebruik 60 miljoen dollar cash vrij te maken door de vloot van tien schepen te herfinancieren via een sale- en leasebackoperatie.


Conclusie

Dankzij het contract voor de Tango is Exmar uit het ergste stormweer geraakt. De schuldenlast blijft hoog, zeker in verhouding tot een nog altijd zwakke rendabiliteit. De koers houdt rekening met een herstel van de winstgevendheid op het niveau van 2016. Meer zit er voorlopig niet in. Het advies blijft houden.


Advies: houden

Risico: hoog

Rating: 2C

Koers: 5,85 euro

Ticker: EXM

ISIN-code: BE0003808251

Munt: euro

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 375 miljoen euro

k/w 2017:

k/w 2018:

Koersverschil 12 maanden: -9%

Koersverschil sinds jaarbegin: -2%

Dividendrendement:

Partner Content