Hoewel het aandeel tussen het dieptepunt van juli en eind januari met bijna 50% herstelde, lijkt het erop dat Mobistar de kelk tot op de bodem moet ledigen. In het huidige bedrijfsmodel is mobiele telefonie de enige troef die de Frans-Belgische telecomgroep kan uitspelen, en net in dat segment staan de inkomsten zwaar onder druk. Pas als het Belgische kabelnetwerk wordt opengesteld, zal Mobistar kunnen uitpakken met een gecombineerd aanbod dat, naast telefonie, ook breedbandinternet en digitale televisie omvat. Het blijft een open vraag of Mobistar daarmee klanten kan terugwinnen. Het mislukte experiment met Mobistar TV en de uitdoving van het besta...

Hoewel het aandeel tussen het dieptepunt van juli en eind januari met bijna 50% herstelde, lijkt het erop dat Mobistar de kelk tot op de bodem moet ledigen. In het huidige bedrijfsmodel is mobiele telefonie de enige troef die de Frans-Belgische telecomgroep kan uitspelen, en net in dat segment staan de inkomsten zwaar onder druk. Pas als het Belgische kabelnetwerk wordt opengesteld, zal Mobistar kunnen uitpakken met een gecombineerd aanbod dat, naast telefonie, ook breedbandinternet en digitale televisie omvat. Het blijft een open vraag of Mobistar daarmee klanten kan terugwinnen. Het mislukte experiment met Mobistar TV en de uitdoving van het bestaande internetaanbod heeft het vertrouwen bij de klanten alvast geen goed gedaan. Dan nog moet het nieuwe product voldoende winstgevend zijn en dat belooft, gezien de scherpe concurrentie, niet eenvoudig te worden. Intussen gaat de erosie van het klantenbestand gewoon door. In het vierde kwartaal zag Mobistar opnieuw 74.000 eigen klanten vertrekken. Dat werd gedeeltelijk gecompenseerd door 68.000 nieuwe virtuele klanten die via andere bedrijven (onder meer Telenet, Colruyt en Euphony) gebruikmaken van het Mobistar-netwerk. Eind 2013 telde Mobistar 262.000 bellers minder dan een jaar eerder, wat het resterende klantenbestand op 3,17 miljoen bracht. De uitstroom versnelde, toen Telenet (via het Mobistar-netwerk) met een eigen mobiel aanbod kwam. Men zou dus kunnen stellen dat Mobistar het paard van Troje binnenhaalde, maar in een omgeving van dalende tarieven en slechts één product in het aanbod had de groep weinig keuze. Door de nieuwe tariefplannen is Mobistar intussen wel competitief. Toch daalde de gemiddelde omzet per gebruiker (ARPU) in het vierde kwartaal verder naar 25,13 EUR, tegenover een verwachte 25,8 EUR en nog 26,47 EUR in het derde kwartaal. In de loop van deze maand wordt ook het mobiele netwerk van de vierde generatie (4G), dat supersnel gegevensverkeer moet toelaten, verder uitgerold. Concurrenten Belgacom en Base deden dat al eerder, maar Mobistar maakt zich sterk dat het zich kan onderscheiden in snelheid en dekkingsgraad. In het vierde kwartaal daalde de omzet uit telefonie met 21% op jaarbasis, tot 290,1 miljoen EUR. In het derde kwartaal bedroeg de achteruitgang 14%. Toch werden de jaarprognoses moeiteloos gehaald. Dat komt vooral omdat het management na de publicatie van de halfjaarresultaten de lat wel erg laag had gelegd. De geconsolideerde omzet (dus inclusief de verkoop van mobiele telefoons) daalde met 11,5%, tot 1,46 miljard EUR. De omzet uit telefonie moest 13,6% achteruit, tot 1,25 miljard EUR. Ook de bedrijfskasstroom of ebitda voor herstructureringslasten kwam met 335,7 miljoen EUR comfortabel uit boven de eigen verwachting (300 miljoen EUR). Mobistar ontgoochelde wel met een prognose van 250 tot 280 miljoen EUR voor de ebitda in het lopende boekjaar. Mobistar wil dit jaar 50 miljoen EUR besparen door afvloeiingen en de outsourcing van IT-taken. ConclusieEr zijn objectief maar weinig redenen om Mobistar op dit moment te kopen. Omzetgroei zit er dit jaar niet in, terwijl ook de winstgevendheid verder zal achteruitboeren. Mobistar is na de recente koersdaling tegen iets minder dan 4 keer de ebitda correct gewaardeerd.Advies: houdenRisico: hoogRating: 3C