Mobistar

Mobistar moet nog bewijzen dat men met nieuwe producten de verloren klanten kan terugwinnen.

De Frans-Belgische telecomgroep Mobistar lijkt nu eindelijk licht aan het einde van de donkere tunnel te zien. De kwartaalresultaten waren op zich verre van schitterend, maar tegelijk wel minder slecht dan verwacht. Dat zorgde voor een forse koersopstoot. Mobistar zag de voorbije jaren zijn klantenbestand fors afkalven. De groep moest met lede ogen toezien hoe vooral Telenet met een agressieve prijszetting klanten inpikte. Ironisch genoeg deed het Mechelse kabelbedrijf dit door gebruik te maken van het mobiele netwerk van Mobistar. Bij gebrek aan een vast netwerk kon de groep amper reageren, want met enkel mobiele telefonie in het aanbod konden geen goedkopere gebundelde pakketten worden aangeboden.

De daling van het aantal klanten is nog niet volledig gestopt, maar de snelheid van de achteruitgang is wel fors afgenomen. Mobistar zag in het tweede kwartaal 53.000 eigen klanten vertrekken en houdt er nog steeds 3,04 miljoen over. Er kwamen op kwartaalbasis wel bijna 200.000 indirecte klanten bij, via de virtuele operatoren (zoals Telenet) die netwerkcapaciteit bij Mobistar huren en de machinale toepassingen (machine-to-machine), zoals bepaalde SMS-diensten. De telecomgroep telt intussen 1,51 miljoen van die indirecte klanten.

De omzet uit mobiele telefonie daalde in het tweede kwartaal met 12,8% op jaarbasis, tot 281,5 miljoen EUR, terwijl voor een achteruitgang met 15% werd gevreesd. Ook de bedrijfskasstroom of ebitda kalfde met 13% af, tot 74,4 miljoen EUR, opnieuw ongeveer 8 miljoen EUR boven de prognoses. Die cijfers ogen iets gunstiger in vergelijking met het eerste kwartaal. Zo stegen de omzet en de ebitda op kwartaalbasis met respectievelijk 2,5% en 12,5%.

Mobistar scoorde vooral met een hogere gemiddelde omzet per gebruiker of ARPU. Deze maatstaf steeg tegenover het eerste kwartaal met 2,1%, tot 23,9 EUR, de eerste vooruitgang in bijna 4 jaar. De ARPU kreeg de grootste tik na de intrede van Telenet op de mobiele markt, gekoppeld aan de impact van regelgeving die de tarieven zwaar onder druk zette. Die daling is sinds vorig jaar gestopt. Een ander element is de uitrol van het mobiele netwerk van de vierde generatie (4G), dat supersnel gegevensverkeer toelaat. Het eigen 4G-netwerk is volgens Mobistar, dat hiervoor een studie citeert, het beste op de markt en telt intussen 300.000 gebruikers. De marges op mobiel dataverkeer liggen een stuk hoger dan op klassieke oproepen. Toch mogen we er niet van uit gaan dat de ARPU de komende kwartalen weer snel zal stijgen. Europa zal namelijk ook nog de roamingtarieven afschaffen voor buitenlandse oproepen, wat voor prijsdruk zal zorgen.

Mobistar wil dit jaar nog digitale televisie verkopen via het kabelnetwerk van Telenet. Een concreet commercieel aanbod is er voorlopig nog niet. De hogere ebitda op kwartaalbasis is verder ook toe te schrijven aan een strikte kostencontrole. Mobistar mikte voor 2014 op 50 miljoen EUR structurele besparingen. Daarvan zijn er na de eerste jaarhelft al 36 miljoen EUR gerealiseerd. De jaarprognose voor een ebitda van 250 tot 280 miljoen EUR blijft behouden.

Conclusie

Mobistar was heel diep gevallen. Toch is er nog veel werk aan de winkel. De telecomgroep moet nog bewijzen dat men met nieuwe producten de verloren klanten kan terugwinnen. Mobistar is correct gewaardeerd en is voorlopig te behouden.

Advies: houden

Risico: gemiddeld

Rating: 2B

Partner Content