Mobistar wordt op 9 mei herdoopt in Orange, waarmee de operator dezelfde naam krijgt als het Franse moederbedrijf. De naamsverandering komt op een moment dat de groep de overstap maakt van een zuiver mobiele operator naar een bedrijf dat eindelijk ook digitale televisie en breedbandinternet aan de klanten kan aanbieden. Mobistar startte begin maart met het aanbieden van digitale televisie aan de bestaande klanten. De uitrol zal maar geleidelijk gebeuren, omdat de promotionele acties onder de vlag van Orange plaatsvinden en dat kan pas wanneer de naamsverandering is doorgevoerd. Een andere verklaring voor de trage start is dat de dekkingsgraad in België...

Mobistar wordt op 9 mei herdoopt in Orange, waarmee de operator dezelfde naam krijgt als het Franse moederbedrijf. De naamsverandering komt op een moment dat de groep de overstap maakt van een zuiver mobiele operator naar een bedrijf dat eindelijk ook digitale televisie en breedbandinternet aan de klanten kan aanbieden. Mobistar startte begin maart met het aanbieden van digitale televisie aan de bestaande klanten. De uitrol zal maar geleidelijk gebeuren, omdat de promotionele acties onder de vlag van Orange plaatsvinden en dat kan pas wanneer de naamsverandering is doorgevoerd. Een andere verklaring voor de trage start is dat de dekkingsgraad in België op dit moment amper 44% bedraagt. Tegen eind dit jaar moet de volledige dekking van het grondgebied een feit zijn. De uitbreiding van het producten- en dienstengamma komt geen dag te vroeg, want met de overname van Base door Telenet verliest Mobistar laatstgenoemde als klant. De bestaande overeenkomst waarbij Telenet netwerkcapaciteit huurt, loopt in 2018 af. De naamsverandering naar Orange zal naar schatting tussen 5 en 10 miljoen EUR kosten. Vanaf 2017 wil Orange ook financiële diensten en bankdiensten aanbieden via dochter Orange Bank. Daarbij is het de bedoeling dat onlinebetalingen via het eigen platform verlopen. Frankrijk komt eerst aan de beurt, gevolgd door andere landen. In het kader van de strategie tot 2020 zet Mobistar in op een stijging van het mobiele marktaandeel en een sterke groei van de mobiele data. Daarvoor werd de voorbije jaren flink geïnvesteerd in het netwerk, en dat heeft ook zijn vruchten afgeworpen. Het mobiele dataverkeer groeide het voorbije kwartaal met bijna 80% op jaarbasis en het aantal mobiele klanten met een abonnement (postpaid) steeg voor het vierde kwartaal op rij. De geconsolideerde groepsomzet klom met 2,3%, tot 309,3 miljoen EUR, 3 miljoen EUR boven de consensusverwachting. De gemiddelde omzet per gebruiker steeg met 1,3%, tot 24 EUR en de bedrijfskasstroom (ebitda) klom met 4,1%, tot 72,7 miljoen EUR. Door een nieuwe boekhoudkundige regel die bepaalt dat bepaalde taksen niet langer gespreid mogen worden over het volledige boekjaar, liep de belastingfactuur op tot 18,9 miljoen EUR. Het grootste deel komt op rekening van de belasting op zendmasten in het Waals Gewest, de zogenoemde pyloontaks. Mobistar en de andere operatoren vechten die belasting aan maar het bedrag moet voorlopig wel als provisie worden geboekt. Daardoor daalde de nettowinst naar amper 1,5 miljoen EUR. De prognose voor de ebitda in 2016 bleef ongewijzigd op 270 tot 290 miljoen EUR, tegenover 282,8 miljoen EUR vorig jaar. Aan het eind van het eerste kwartaal bedroeg de netto financiële schuld 418 miljoen EUR of 1,4 keer de verwachte ebitda, tegenover twee keer vorig jaar. Het is intussen bijna drie jaar geleden dat Mobistar voor het laatst een dividend uitkeerde. Het is voorlopig nog erg onzeker of er volgend jaar wel opnieuw een dividend zal zijn.ConclusieDe nieuwe kabelactiviteiten zullen dit jaar nog niet voor veel groei zorgen, maar op korte termijn wel hogere kosten met zich meebrengen, vandaar dat op ebitda niveau geen groei in zit. De waardering van Mobistar ligt met 5,6 keer de verwachte ebitda aan de onderkant van het sectorgemiddelde.Advies: houdenRisico: gemiddeldRating: 2B