Nieuw model voor Tesla, dezelfde vertragingen

© Stijn De Wandeleer
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

De marketingmachine van Tesla draait soepeler dan de productiemachine. Toch krijgt het nog altijd het voordeel van de twijfel van de kapitaalmarkten, ondanks alle gebroken beloftes en de talloze vertragingen.

Na de vele vertragingen met het Model X blijkt het Model 3 in hetzelfde bedje ziek. Tesla kon in het derde kwartaal slechts 222 exemplaren van zijn nieuwkomer uitleveren, wat fors onder de verwachtingen was. Het liet de belofte los om tegen eind dit jaar een productie van 5000 stuks per week te halen. Tesla mikt daarvoor nu op het einde van het eerste kwartaal in 2018.

Het probleem is vooral de Gigafactory, waar de batterijmodules worden gemaakt. Het batterijpack van elk Model 3 bestaat uit vier van die modules. Maar ook de assemblagelijn kampt nog met kinderziekten. Zo staat de sturing van de robots nog niet op punt, waardoor heel wat werk nog manueel moet gebeuren.

De vertragingen met het gamma weerhouden Tesla er niet van om nieuwe producten aan te kondigen. De plannen voor een Model Y-cross-over kenden we al, en met de Tesla Semi werd de eerste elektrische vrachtwagen aangekondigd. Tesla pakt ook uit met een opvolger van de Roadster, waar het in 2010 allemaal mee begon. Commercieel is dat een goede strategie, want de media moeten regelmatig worden gevoed met nieuws.

Maar het is voor elke nuchtere investeerder een raadsel waar de productiecapaciteit en de middelen vandaan moeten komen om die ambitie te realiseren.

De productiedoelstellingen van 500.000 wagens in 2018 en 1 miljoen in 2020 worden met de dag ongeloofwaardiger. Tesla leverde in het derde kwartaal 26.137 wagens, waarvan 25.915 van het Model S en het Model X. Dat is 18 procent meer dan in het tweede kwartaal. Toch bleef de omzetgroei steken op slechts 3 procent, een gevolg van de lagere gemiddelde verkoopprijzen. Door de hogere investeringen daalde de marge naar 18,3 procent, tegenover nog 27,9 procent in het tweede kwartaal. Het nettoverlies klokte af op bijna 620 miljoen dollar.

Tesla heeft een zwakke balans. In augustus gaf de groep een lening uit met een looptijd van acht jaar. Die bracht 1,8 miljard dollar op, nadat Tesla in maart al 1,2 miljard dollar had opgehaald. Tesla had aan het einde van het derde kwartaal een cashpositie van 3,5 miljard dollar en een schuld van 9,6 miljard dollar. De vrije kasstroom was in het derde kwartaal 1,4 miljard dollar negatief.

Ook in het lopende kwartaal zal Tesla een vergelijkbaar bedrag verbranden. In het huidige tempo heeft Tesla in de loop van 2018 opnieuw kapitaal nodig. Zolang Tesla het vertrouwen van de kapitaalmarkten heeft, kan het blijven geld ophalen en de doelen voor zich uit schuiven.

Het grote voordeel is dat Tesla commercieel een mooi bedrijf is dat uitstekend in de tijdsgeest past en dat met Elon Musk over een charismatische CEO beschikt. Bovendien zitten heel wat Wall Street-zwaargewichten tot over hun oren in de onderneming.

De situatie was twaalf maanden geleden eigenlijk niet anders, maar toch noteert het aandeel nu 70 procent hoger. Dat illustreert dat het shorten van het Tesla-aandeel een gevaarlijke strategie is. Het financiële sprookje kan blijven duren tot een of meer institutionele investeerders de handdoek in de ring gooien. Zover is het nog niet.

Conclusie

De marketingmachine van Tesla draait veel soepeler dan de productiemachine. Toch krijgt het bedrijf nog altijd het voordeel van de twijfel van de kapitaalmarkten, ondanks alle gebroken beloftes van de voorbije jaren en de talloze vertragingen. We vinden de verhouding tussen het risico en het rendement nog altijd erg ongunstig. Verkopen.

Advies : verkopen

Risico : hoog

Rating : 3C

Koers: 311,3 dollar

Ticker: TSLA US

ISIN-code: US88160R1014

Markt: New York Stock Exchange

Beurskapitalisatie: 52,3 miljard dollar

K/w 2016: –

Verwachte k/w 2017: –

Koersverschil 12 maanden: +69%

Koersverschil sinds jaarbegin: +46%

Dividendrendement: –

Partner Content