Nutreco

De uitdaging voor Nutreco is een wereldwijde speler te worden. De beste perspectieven daarvoor heeft de visvoeractiviteit.

De markt heeft veeleer neutraal gereageerd op de trading-update van Nutreco over het eerste kwartaal. Het nieuws was dan ook als ‘gemengd’ bestempeld door de analisten. Wij vonden het in elk geval hoopgevend, omdat voor ons de toekomst van Nutreco in de eerste plaats in visvoer ligt (48,5% groepsomzet in het eerste trimester). Daar kon de groep een indrukwekkende omzetgroei met 26,6% tot 438,8 miljoen EUR voorleggen, dankzij de toename met 24,3% van de organische volumes (zonder rekening te houden met overnames of desinvesteringen).

Het mindere deel van de trading-update was de melding dat de geplande verkoop van de mengvoer- en vleesactiviteiten op het Iberische schiereiland (Spanje en Portugal, met vooral de Spaanse Grupo Sada) minder snel zal gaan dan verhoopt en gepland. Al kon daaraan worden toegevoegd dat het bedrijfsresultaat (ebit) in de eerste drie maanden boven het cijfer van vorig jaar lag. Maar de verhoopte prijs is blijkbaar niet meteen te krijgen. De markt dringt nochtans aan op de verkoop van de vleesactiviteiten, gezien de lage groei en vooral de erg lage marges. Door de desinvestering zou het gewicht van Europa kunnen dalen en komt geld vrij voor een aantal gerichte overnames voor activiteiten met hogere groeivoeten en hogere marges.

Nutreco is de samenvoeging van ‘NUTRition’ en ‘ECOlogy/ECOnomy’. Nutreco ontstond in 1994 door de managementuitkoop van het toenmalige BP Nutrition, een onderdeel van de energiegigant BP. Nutreco bestaat uit twee grote divisies: dierenvoeding (51,5% van de groepsomzet in het eerste kwartaal) en visvoer. Dierenvoeding is verder opgesplitst in Premix en speciaalvoer, met merken als Selko en Trouw Nutrition; mengvoer, met het merk Nanta; Animal Nutrition Canada, met de merken Shur-Gain en Landmark Feeds; en vlees en overige activiteiten. Visvoer of aquacultuur draait volledig rond het Noorse Skretting, onder meer de grootste producent van zalmvoer ter wereld. Het produceert voer voor circa vijftig soorten gekweekte vis.

Onder het motto ‘Feeding the Future’ heeft Nutreco een groeiprogramma voor 2016, Ambition 2016. De uitdagingen voor Nutreco zijn een wereldwijde speler te worden. De beste perspectieven daarvoor heeft de visvoeractiviteit, met een potentieel dubbelcijferige omzetgroei, tot 2016 en zelfs tot 2020, en met een hogere winstmarge dan het groepsniveau. Daarnaast liggen er kansen in de verdere ontwikkeling van de afdeling premix en speciaalvoer, vooral omwille van de hoger dan gemiddelde marges. Dat zal in de periode 2014-2016 nog een aantal overnames vergen.

Vorig jaar werd een tegenvaller. De omzet uit voortgezette activiteiten steeg slechts met 1,2%, tot 3,87 miljard EUR. De recurrente bedrijfskasstroom (rebitda) uit voortgezette activiteiten viel zelfs 3% terug, tot 257,9 miljoen EUR, net als het nettoresultaat per aandeel (van 1,91 naar 1,85 EUR).

Conclusie

Het eerste halfjaar moet een duidelijk hogere bedrijfskasstroom (ebitda) opleveren dan in dezelfde periode vorig jaar. Tegen 14,5 keer de verwachte winst voor 2014 en 8 keer de verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) voor 2014 verwachten we in de loop van het jaar een koersherstel. Ook op basis van het groeipotentieel in visvoer.

Advies: koopwaardig

Risico: laag

Rating: 1A

Partner Content