Het Duitse luxemerk HUGO BOSS heeft vorig jaar toch voor een ommekeer kunnen zorgen. Er is opnieuw een toename van de vergelijkbare winkelomzet tegen constante wisselkoersen. Zo'n vergelijkbare omzetgroei hadden we al twee jaar niet meer gezien. Daardoor liet het aandeel een herstel optekenen, na de scherpe terugval in 2015 en 2016 (afgerond -60%).
...

Het Duitse luxemerk HUGO BOSS heeft vorig jaar toch voor een ommekeer kunnen zorgen. Er is opnieuw een toename van de vergelijkbare winkelomzet tegen constante wisselkoersen. Zo'n vergelijkbare omzetgroei hadden we al twee jaar niet meer gezien. Daardoor liet het aandeel een herstel optekenen, na de scherpe terugval in 2015 en 2016 (afgerond -60%).Het plan van CEO Mark Langer lijkt dus te werken. Hij zette de herpositionering van het merk centraal en sloot onrendabele winkels. Hij toonde zich in het jaarrapport dan ook tevreden over 2017. De vergelijkbare omzetgroei in de eigen winkels nam zelfs toe tot 3 procent in de periode oktober-december 2017, waardoor de omzet tegen constante wisselkoersen vorig jaar met 3 procent is gestegen. Als we de wisselkoerseffecten wel in rekening brengen, komen we uit op een omzettoename van 1 procent tegenover 2016 (van 2,693 miljard naar 2,733 miljard euro). HUGO BOSS is een van de wereldmarktleiders in het hoogste segment van de modemarkt. De focus ligt volledig op de productie en de verkoop van premiumkleding en accessoires voor mannen en vrouwen. Naast het centrale merk BOSS zijn er de nichemerken BOSS Orange (casual kleding), BOSS Green (vrijetijdskleding) en HUGO (progressieve hedendaagse mode).De omzet herstelde overal. Zo is er een stijging van 2 procent in Europa bij constante wisselkoersen (+1% inclusief wisselkoersen). In de Verenigde Staten gaat het zakencijfer met 1 procent vooruit bij constante wisselkoersen (-1% inclusief wisselkoersen). Maar de sterkste groei boekt het luxemerk in Azië, met China voorop. Daar zien we een omzettoename van 6 procent bij constante wisselkoersen (+4% inclusief wisselkoerseffecten). In 2016 zakte het zakencijfer nog met 2 procent. De winstgevendheid piekte bij HUGO BOSS in 2013 op een ebit-marge van 24,3 procent (bedrijfskasstroom tegenover omzet). In 2016 was het rendement afgegleden naar 18,2 procent. Op dat gebied was er vorig jaar nog geen beterschap te merken. De ebitda bleef ongeveer stabiel (van 493 naar 491 miljoen euro), wat bij een licht stijgende omzet betekent dat de ebitda-marge verder afbrokkelde naar 18 procent. Onder meer door een lager werkkapitaal en lagere investeringen steeg de vrije kasstroom wel spectaculair in 2017 (+33% tot 294 miljoen euro, boven de eigen verwachting van 250 miljoen euro).CEO Langer kon niet volledig overtuigen met de jaarcijfers. De analisten hadden op een nog iets sterker herstel gerekend. Hij overtuigde ook niet met de perspectieven voor dit jaar. Hij verwacht een hogere omzetgroei dan in 2017, maar nog altijd geen herstel van de winstmarge. De aandeelhouders krijgen een dividend van 2,65 euro per aandeel bruto. We volgen HUGO BOSS sinds het voorjaar van 2017, omdat de modegigant zijn groei- en rendabiliteitsproblemen aanpakte en de waardering in het perspectief van de afgelopen vijf jaar redelijk was. Dat is nog altijd min of meer het geval, tegen 20,5 keer de verwachte winst voor dit jaar, maar vooral tegen 10 keer de verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde en de bedrijfskasstroom (ebitda). Maar dat de winstmarge niet herstelt, is een teleurstelling. Vandaar de adviesverlaging. Advies: houden/afwachtenRisico: gemiddeldRating: 2BKoers: 73,8 euroTicker: BOSS GRISIN-code: DE000A1PHFF7Markt: FrankfurtBeurskapitalisatie: 5,20 miljard euroK/w 2017: 22Verwachte k/w 2018: 20,5Koersverschil 12 maanden: +10%Koersverschil sinds jaarbegin: +4%Dividendrendement: 3,6%