Omzetdaling Recticel is onaangename verrassing

© Recticel Insulation
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Recticel kwam met ontgoochelende omzetcijfers. De bedrijfsleiding gaat niet langer uit van een stijging van de rebitda in 2018.

Er is in het derde kwartaal een einde gekomen aan de stijgende lijn bij Recticel. Tot en met de halfjaarresultaten van 2018 leek er nog weinig aan de hand. Al moeten we daar aan toevoegen dat de vergelijkingsbasis met de eerste jaarhelft gunstig was. Toen werd Recticel geconfronteerd met bevoorradingsproblemen van grondstoffen door het markttekort aan isocyanaat (MDI) voor de isolatiedivisie. Dat zette druk op de marges, want onvoldoende MDI maakte de grondstof flink duurder en het heeft enige tijd geduurd alvorens die forse klim kon worden doorgerekend. In het derde kwartaal is de prijs van MDI opnieuw gedaald.

Lange tijd profiteerde de groep van de gunstige conjunctuur in Europa, met uitzondering van het Verenigd Koninkrijk. Die belangrijke rugwind was niet langer aanwezig in het derde kwartaal voor de polyurethaanproducent. De gecombineerde omzet op groepsniveau is met 4,1 procent gedaald (van 356,0 naar 341,3 miljoen euro) in de periode juli-september. Bij constante wisselkoersen bedroeg de afname 3,6 procent.

De intensiteit van de daling verschilt voor de diverse divisies. Slaapcomfort blijft het zwakke broertje in het derde kwartaal met 11,7 procent omzetdaling (-14,8% in het tweede kwartaal) van 64,9 naar 57,3 miljoen euro. De divisie blijft de kleinste bijdrager tot de groepsomzet. De kleinhandelverkoop leek last te ondervinden van de uitzonderlijk fraaie zomer. De afdeling Soepelschuim (-2,1%) wist de schade nog het meest te beperken. Met dank aan Technische Schuimen waar een hogere omzet van 1,4 procent werd geboekt. Automobiel was het voorbije anderhalf jaar doorgaans de sterkste divisie met in het eerste semester een omzetgroei van 12,8 procent. Dat was in het derde kwartaal al heel wat minder met 2,5 procent omzetverlies (van 84,1 naar 82,0 miljoen euro). Dat is een gevolg van lagere productievolumes door de handelsspanningen en de nieuwe uitstootnormen. Recticel zoekt voor die divisie een koper. Gezien de context stilaan minder glorieus wordt, is het beter niet te lang meer te wachten. Het management geeft aan dat de verkoopprocedure volgens plan verloopt. De volumes in de afdeling Isolatie bleven solide, maar de omzet lijdt onder de prijserosie van de MDI-grondstoffen. Vandaar toch een 4,3 procent lagere omzet (van 72,4 naar 69,2 miljoen euro).

Het mindere derde kwartaal heeft nog niet alle plussen uit het eerste halfjaar weggevaagd. Na negen maanden is er nog altijd sprake van 1,3 procent meer gecombineerde omzet (van 1,08 naar 1,10 miljard euro). Met nog altijd drie divisies in de plus: Automobiel (+7,8%), gevolgd door Soepelschuim (+2,1%) en Isolatie (+0,2%). Slaapcomfort blijft het lelijke eendje in de groep met een omzetevolutie van -10,5 procent in de eerste negen maanden van dit jaar tegenover die van vorig jaar. De gecombineerde recurrente (zonder eenmalige elementen) bedrijfskasstroom (rebitda) steeg nog met 12,1 procent in de eerste jaarhelft. Maar na het omzetverlies in het derde en de verwachte omzetdaling in het laatste kwartaal gaat de bedrijfsleiding niet langer uit van een stijging van de gecombineerde rebitda voor 2018 in vergelijking met 2017.


Conclusie

Recticel kwam met ontgoochelende omzetcijfers naar buiten en ook de verlaagde jaarprognose is een onaangename verrassing. Tegen 9 keer de verwachte winst 2018 en minder dan 5 keer de verwachte verhouding ondernemingswaarde (ev) ten opzichte van de bedrijfskasstroom (ebitda) is het aandeel niet duur geprijsd. Maar de verzwakkende conjunctuur weerhoudt ons absoluut van een adviesverhoging.


Advies: houden/afwachten

Risico: gemiddeld

Rating: 2B

Koers: 6,66 euro

Ticker: REC BB

ISIN-code: BE0003656676

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 367 miljoen euro

K/w 2017: 13

Verwachte k/w 2018: 9

Koersverschil 12 maanden: -20%

Koersverschil sinds jaarbegin: -14%

Dividendrendement: 3,3%

Partner Content