De jaarcijfers van Ontex over 2016 bevestigen wat we al een tijdje wisten: de groei van de toonaangevende fabrikant van hygiëneproducten voor baby's (luiers), vrouwen (tampons) en senioren (incontinentieproducten) zit in een dipje. De vergelijkbare omzetgroei bleef vorig jaar beperkt tot 0,2 procent (1% in het laatste kwartaal). Op groepsniveau kon Ontex wel uitpakken met een omzettoename van 18 procent tot 1,993 miljard euro, of iets beter dan de analistenconsensus van 1,991 miljoen euro.
...

De jaarcijfers van Ontex over 2016 bevestigen wat we al een tijdje wisten: de groei van de toonaangevende fabrikant van hygiëneproducten voor baby's (luiers), vrouwen (tampons) en senioren (incontinentieproducten) zit in een dipje. De vergelijkbare omzetgroei bleef vorig jaar beperkt tot 0,2 procent (1% in het laatste kwartaal). Op groepsniveau kon Ontex wel uitpakken met een omzettoename van 18 procent tot 1,993 miljard euro, of iets beter dan de analistenconsensus van 1,991 miljoen euro.In het najaar van 2015 kreeg de groep nog applaus op alle banken voor de overname van de Mexicaanse Grupo Mabe. Die verkoopt 60 procent van haar producten in Mexico, de vijfde markt voor hygiënische wegwerpartikelen. De rest zit hoofdzakelijk gespreid over het Amerikaanse continent, inclusief een degelijke positie in de Verenigde Staten. De integratie is een succes, maar de overwinning van Donald Trump in de Amerikaanse presidentsverkiezingen deed het aandeel in november terugvallen tot even onder 25 euro (piekkoers 32,8 euro vorig jaar), uit angst dat Mexico economisch zwaar onder druk komt. De val van de Mexicaanse peso had voor bijna 47 miljoen euro een negatieve impact op de omzetontwikkeling in 2016. De wisselkoersen hadden een negatieve invloed van 1,5 procent. De rebitda (bedrijfskasstroom uit gewone bedrijfsactiviteiten) in 2016 bedroeg 248,7 miljoen euro, in de lijn van de analistenconsensus en een iets hogere groei dan de omzet (+18,9% tegenover 18% omzettoename). Dat houdt een lichte verbetering van de rendabiliteit in tot een rebitda-marge tot 12,5 procent (12,4% over 2015). Ontex, opgericht door de familie Van Malderen, keerde in juni 2014 terug naar de beurs - het was al beursgenoteerd tussen 1998 en 2003. Die nieuwe beursgang was aanvankelijk een succes. De kapitalisatie klom snel tot boven 2 miljard euro, voldoende voor de opname in de Bel-20-index. De herintroductie op de beurs hielp het bedrijf eerst om zijn stevige schuldenlast af te bouwen en om daarna opnieuw op het overnamepad te gaan (nettoschuldpositie 664,9 miljoen euro op 31 december). Net voor de publicatie van de jaarresultaten werd bevestigd dat Ontex de overname van de persoonlijkehygiënedivisie van de Braziliaanse keten Hypermarcas had afgerond tegen een ondernemingswaarde (ev) van 286 miljoen euro. De afgelopen twaalf maanden heeft die nieuwe prooi een omzet van 343 miljoen euro gedraaid. Het toenemend gebruik van hygiënische wegwerpproducten in de opkomende landen is een belangrijke groeipool voor Ontex, naast het potentieel van incontinentieproducten in het vergrijzende West-Europa. Over de vooruitzichten voor 2017 bleef het management veeleer vaag, omdat het geen duidelijk zicht heeft op de perspectieven. Tegen 15,5 keer de verwachte winst voor dit jaar en een verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) van 10 voor 2017 is het aandeel niet echt goedkoop, zeker niet als we ook rekening houden met de weinig inspirerende perspectieven voor dit jaar. Op lange termijn hebben de acquisities in Latijns-Amerika wel potentieel. GBL heeft een belang van 20 procent in Ontex opgebouwd. Dat is voldoende voor een adviesverhoging. Advies: koopwaardigRisico: gemiddeldRating: 1BMunt: euroMarkt: Euronext BrusselBeurskapitalisatie: 2,3 miljard euroK/w 2016: 19Verwachte k/w 2017: 15,5Koersverschil 12 maanden: +11%Koersverschil sinds jaarbegin: +10%Dividendrendement: 1,7%