Het Oost-Vlaamse Ontex, opgericht door de familie Van Malderen, was al beursgenoteerd tussen 1998 en 2003. Het keerde in juni vorig jaar terug naar de beursvloer. En wat voor een terugkeer. In amper tien maanden tijd klom de koers al met ruim 60% (IPO-prijs 18 EUR), waardoor de beurswaarde richting 2 miljard EUR steeg. Net niet voldoende om minder dan een jaar na de herintroductie al een zitje in de Bel-20-index te verwerven. Het lijkt maar uitstel. Vorige maand raakte ook bekend dat de holding GBL intussen al een belang van 7,4% heeft opgebouwd in de wereldwijde producent van persoonlijkehygiëneoplossingen.
...

Het Oost-Vlaamse Ontex, opgericht door de familie Van Malderen, was al beursgenoteerd tussen 1998 en 2003. Het keerde in juni vorig jaar terug naar de beursvloer. En wat voor een terugkeer. In amper tien maanden tijd klom de koers al met ruim 60% (IPO-prijs 18 EUR), waardoor de beurswaarde richting 2 miljard EUR steeg. Net niet voldoende om minder dan een jaar na de herintroductie al een zitje in de Bel-20-index te verwerven. Het lijkt maar uitstel. Vorige maand raakte ook bekend dat de holding GBL intussen al een belang van 7,4% heeft opgebouwd in de wereldwijde producent van persoonlijkehygiëneoplossingen. De beursgang heeft ook geholpen om de stevige schuldenlast af te bouwen. Eind 2013 bedroeg die nog afgerond 850 miljoen EUR. Eén jaar later was dat nog 585 miljoen EUR of een afname met 31,1%. De omzet is het voorbije decennium altijd blijven groeien. Tussen 2003 en 2013 is het zakencijfer afgerond verdubbeld van 750 miljoen naar 1,5 miljard EUR. Dat betekent een gemiddelde jaarlijkse omzetgroei van 7,2%. De jaarcijfers 2014 bevestigden minstens dat groeipad met 8,3% omzetgroei, tot 1,61 miljard EUR. Ontex is een toonaangevende producent van oplossingen voor persoonlijke hygiëne voor baby's (luiers), vrouwen (tampons) en senioren (incontinentieproducten). Het bedrijf heeft een sterke focus op West-Europa (69% van de groepsomzet vorig jaar), maar breidt verder uit naar heel Europa, het Midden-Oosten en Afrika. In West-Europa beschikt Ontex op basis van de verkochte volumes over een benijdenswaardig marktaandeel in de buurt van 40%. Ontex produceert in de eerste plaats huismerken voor Europese distributeurs, maar het beschikt ook steeds meer over een gamma aan eigen merken zoals Moltex, Canped en Serenity. Met de tendens het afgelopen decennium dat de Ontex-merken in belang toenemen en dat dit marktaandeel ook in de buurt van 40% zit. Een gunstige ontwikkeling, aangezien eigen merken hogere marges genereren. Wat tegenover tien jaar geleden ook veranderd is, is de verdeling van de productgroepen. Babyhygiëne blijft wel met 52% van het zakencijfer 2014 de belangrijkste groep, maar de groei van incontinentieproducten tot 33% van de jaaromzet is toch wel opmerkelijk. Het resterende percentage is voor vrouwelijke hygiëne. Het grootste groeipotentieel voor de omzet ligt inderdaad bij incontinentie gezien de problematiek van de vergrijzing in West-Europa en de groeiende aanvaarding van zulke producten. Een andere groeipool wordt gevormd door het toenemende gebruik van hygiënische wegwerpproducten in de opkomende landen. Vorig jaar werd de rendabiliteit verder verbeterd tot een recurrente bedrijfskasstroommarge (rebitda-marge) van 12,1% (+ 0,5%; 50 basispunten).Tegen 18,5 keer de verwachte winst 2015 en een verwachte verhouding ondernemingswaarde (ev) ten opzichte van de bedrijfskasstroom (ebitda) van 12 voor 2015 is de waardering het voorbije half jaar wel behoorlijk opgelopen. ConclusieVorig najaar zijn we opnieuw begonnen met de opvolging van het Ontex-aandeel met een positief advies. Na de forse koersstijging van de voorbije maanden is het aandeel niet langer ondergewaardeerd. Vandaar de adviesverlaging. Advies: houdenRisico: gemiddeldRating: 2B