Het Oost-Vlaamse Ontex, opgericht door de familie Van Malderen, was tussen 1998 en 2003 al beursgenoteerd en keerde in juni 2014 terug naar de beursvloer. En wat voor een terugkeer! In iets meer dan een jaar tijd klom de koers met 55% (IPO-prijs 18 EUR), waardoor de beurswaarde richting 2 miljard EUR steeg. Net niet voldoende om binnen het jaar na de herintroductie al een zitje in de Bel-20-index te verwerven. Het lijkt echter maar uitstel. Eerder dit jaar raakte ook nog bekend dat de holding GBL intussen al een belang van 7,4% heeft opgebouwd in de wereldwijde producent van persoonlijke hygiëne-oplossingen.
...

Het Oost-Vlaamse Ontex, opgericht door de familie Van Malderen, was tussen 1998 en 2003 al beursgenoteerd en keerde in juni 2014 terug naar de beursvloer. En wat voor een terugkeer! In iets meer dan een jaar tijd klom de koers met 55% (IPO-prijs 18 EUR), waardoor de beurswaarde richting 2 miljard EUR steeg. Net niet voldoende om binnen het jaar na de herintroductie al een zitje in de Bel-20-index te verwerven. Het lijkt echter maar uitstel. Eerder dit jaar raakte ook nog bekend dat de holding GBL intussen al een belang van 7,4% heeft opgebouwd in de wereldwijde producent van persoonlijke hygiëne-oplossingen. De beursgang heeft ook geholpen om de stevige schuldenlast af te bouwen. Eind 2013 bedroeg die nog afgerond 850 miljoen EUR. Op 30 juni van dit jaar was dat nog 505 miljoen EUR of een afname met 40%. Omzetgroei is er het voorbije decennium steeds gebleven. Tussen 2003 en 2013 is het zakencijfer afgerond verdubbeld van 750 miljoen naar 1,5 miljard EUR. Dat betekent een gemiddelde jaarlijkse omzetgroei van 7,2%. De halfjaarcijfers 2015 bevestigen min of meer dat groeipad met 5,3% omzetgroei, tot 853 miljoen EUR. Ontex is een toonaangevende producent van oplossingen voor persoonlijke hygiëne voor baby's (luiers), vrouwen (tampons) en senioren (incontinentieproducten). Het bedrijf heeft een sterke focus op West-Europa (66% van de groepsomzet in eerste jaarhelft), maar breidt verder uit naar heel Europa, het Midden-Oosten en Afrika. In West-Europa beschikt Ontex op basis van de verkochte volumes over een benijdenswaardig marktaandeel in de buurt van 40%. Ontex produceert op de eerste plaats huismerken voor Europese distributeurs, maar beschikt ook steeds meer over een gamma aan eigen merken zoals Moltex, Canped en Serenity. Met de tendens het afgelopen decennium dat de Ontex-merken in belang toenemen en dat dit marktaandeel ook in de buurt van 40% zit. Een gunstige ontwikkeling, aangezien eigen merken hogere marges genereren. Wat ook wel veranderd is ten opzichte van tien jaar geleden, is de verdeling van de productgroepen. Babyhygiëne blijft wel met 53% van het zakencijfer in het eerste semester van 2015 de belangrijkste groep, maar de groei van incontinentieproducten tot 33% van de jaaromzet is toch wel opmerkelijk. Het resterende percentage is voor de vrouwelijke hygiëne. Het grootste groeipotentieel voor de omzet ligt echter bij incontinentie, gezien de problematiek van de vergrijzing in West-Europa en de groeiende aanvaarding van zulke producten. Een andere groeipool wordt gevormd door het toenemende gebruik van hygiënische wegwerpproducten in de opkomende landen. In het eerste halfjaar werd de rendabiliteit verder verbeterd tot een recurrente bedrijfskasstroom(rebitda)-marge van 12,9% (+ 0,7%; 70 basispunten). Tegen 17,5 keer de verwachte winst 2015 en een verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) van 11,5 voor 2015 is het aandeel echter niet meer goedkoop. ConclusieOntex kon andermaal aan de verwachtingen voldoen en bevestigt zijn statuut van groeiwaarde, maar de cijfers blonken niet voldoende uit om ons tot een adviesverhoging te kunnen verleiden. Bovendien stagneert de koers sinds onze adviesverlaging. Advies: houdenRisico: gemiddeldRating: 2B