Ontex heeft zich sinds de herintroductie op de beurs weer ontpopt als een groeiwaarde en deed een strategisch belangrijke overname in de opkomende landen.

Het Oost-Vlaamse Ontex, opgericht door de familie Van Malderen, keerde in juni 2014 terug naar de beursvloer. Tot voor kort reed het een vlekkeloos parcours, met een koersstijging van zowat 75% (IPO-prijs 18 EUR) in minder dan twee jaar. Daardoor steeg de beurswaarde tot boven 2 miljard EUR, voldoende voor een opname in de Bel-20-index later deze maand. Maar de tegenvallende jaarresultaten over 2015 en vooral de vooruitzichten voor 2016 leidden tot een eerste pandoering voor de Ontex-koers sinds de herintroductie.

Ontex is een toonaangevende producent van persoonlijkehygiëneoplossingen voor baby’s (luiers), vrouwen (tampons) en senioren (incontinentieproducten). De herintroductie op de beurs – Ontex was al beursgenoteerd tussen 1998 en 2003 – hielp de wereldwijde producent van persoonlijkehygiëneoplossingen om de stevige schuldenlast af te bouwen. Zo werd ruimte gecreëerd voor de acquisitie van de Mexicaanse Grupo Mabe. Ontex betaalt voor de nummer twee in Mexico 314 miljoen EUR, grotendeels in cash (187 miljoen EUR), maar ook in Ontex-aandelen (76 miljoen) en neemt ook 52 miljoen EUR aan schulden over. Het prijskaartje kan tot 2017 nog met 86 miljoen EUR oplopen, maar dan enkel als bepaalde doelstellingen voor de bedrijfskasstroom (ebitda) worden gehaald.

De overname werd gedeeltelijk gefinancierd met de uitgifte van nieuwe aandelen (6,8 miljoen extra aandelen of een kleine 10% extra). Grupo Mabe verkoopt 60% van de producten in Mexico zelf, de vijfde markt voor hygiënische wegwerpartikelen. De rest zit hoofdzakelijk gespreid over het Amerikaanse continent, inclusief een degelijke positie in de Verenigde Staten. De acquisitie laat toe om de sterke focus op West-Europa (66% van de groepsomzet in eerste negen maanden) af te bouwen. In West-Europa beschikt Ontex op basis van de verkochte volumes over een benijdenswaardig marktaandeel in de buurt van 40%. Het toenemende gebruik van hygiënische wegwerpproducten in de opkomende landen is precies een eerste belangrijke groeipool voor Ontex, naast het groeipotentieel in incontinentieproducten, gezien de oprukkende vergrijzing in West-Europa en de groeiende aanvaarding van zulke producten.

De jaarcijfers over 2015 lieten een omzetgroei met 4,5% zien, tot 1,69 miljard EUR (4,8% op vergelijkbare basis). Wel slechts +3,2% in het vierde kwartaal. De rebitda (bedrijfskasstroom uit gewone bedrijfsactiviteiten) klom met 6,6%, tot 209,1 miljoen EUR, wat een verbetering van de rendabiliteit inhoudt tot een rebitda-marge van 12,4% (+ 0,24% en 240 basispunten ten opzichte van 2014). Tegen 17,5 keer de verwachte winst voor dit jaar en een verwachte verhouding ondernemingswaarde (ev) ten opzichte van de bedrijfskasstroom (ebitda) van ruim 11 voor 2016 is het aandeel natuurlijk niet het goedkoop. Vooral in het perspectief van een minder 2016 (beperkte omzetgroei en geen margeverbetering).


Conclusie

Ontex heeft zich sinds de herintroductie op de beurs weer ontpopt als een groeiwaarde en deed een strategisch belangrijke overname in de opkomende landen. De jaarcijfers en vooral de vooruitzichten 2016 temperen tijdelijk die groeistatus, maar de opname in de Bel-20-index zal op korte termijn voor wat ondersteuning zorgen. Gelukkig hadden we recent het advies al verlaagd.

Advies: houden/afwachten

Risico: gemiddeld

Rating: 2B

Partner Content