De aandeelhouders van de lingerieproducent Van de Velde moeten nog even door de woestijn. Het management maakt er geen geheim van dat ook 2019 een overgangsjaar wordt. Van de Velde heeft rijkelijk laat de trein van de digitale omwenteling genomen en heeft te laat gereageerd op het veranderende koopgedrag van de klant. De inhaalrace kost nu handenvol geld, op een ogenblik dat de verkoop stagneert. De resultaten liegen er niet om. In de eerste helft van dit jaar daalde de bedrijfscashflow met 21,5 procent en de nettowinst met 25 procent. Over heel 2018 verwacht het bedrijf een geringe daling van de omzet en een sterke daling van de winst. Het transformatieproces zal ook in 2019 hoge kosten met zich brengen, terwijl het herstel van de verkoop zeker op korte termijn geen vanzelfsprekende oefening wordt. Het is wachten...

De aandeelhouders van de lingerieproducent Van de Velde moeten nog even door de woestijn. Het management maakt er geen geheim van dat ook 2019 een overgangsjaar wordt. Van de Velde heeft rijkelijk laat de trein van de digitale omwenteling genomen en heeft te laat gereageerd op het veranderende koopgedrag van de klant. De inhaalrace kost nu handenvol geld, op een ogenblik dat de verkoop stagneert. De resultaten liegen er niet om. In de eerste helft van dit jaar daalde de bedrijfscashflow met 21,5 procent en de nettowinst met 25 procent. Over heel 2018 verwacht het bedrijf een geringe daling van de omzet en een sterke daling van de winst. Het transformatieproces zal ook in 2019 hoge kosten met zich brengen, terwijl het herstel van de verkoop zeker op korte termijn geen vanzelfsprekende oefening wordt. Het is wachten op de eerste resultaten van de bijsturing vooraleer nieuw enthousiasme over het aandeel gerechtvaardigd is. Centraal in de nieuwe aanpak blijven de vijfduizend winkelpunten waar de lingerie en de badmode van Van de Velde te vinden is. De verkoop via die speciaalzaken wordt afgestemd op en geïntegreerd met de onlineverkoop. Van de Velde zal bijvoorbeeld via digitale marketing winkels helpen klanten te behouden of terug te winnen. De winkels kunnen voortaan ook online bestellen bij Van de Velde. "We zijn de enige die dat kunnen", zegt CEO Erwin Van Laethem. Maar die digitale transformatie vergt de installatie van nieuwe IT-systemen en duur extern advies. Het bedrijf kan zich de nodige wendbaarheid ook alleen maar eigen maken als het wiedt in het aantal producten en als het zijn productieprocessen vereenvoudigt. Er is dus veel werk onder de motorkap bezig om de nieuwe klant op zijn wenken te bedienen en toekomstige groei mogelijk te maken. Dankzij de ijzersterke balans heeft het bedrijf de tijd en de middelen om die oefening tot een goed einde te brengen.Intussen zitten de marktomstandigheden niet mee. Minder volk in de winkelstraten en het veranderende winkelgedrag kostten het bedrijf in de eerste helft van het jaar 2 procent van zijn omzet. De winterverkoop was slecht, waardoor winkels minder inkochten voor het nieuwe seizoen. Een succesvolle lancering van de badpakkencollectie van Marie Jo Swim behoedde de verkoop voor erger. Vanaf mei merkte het bedrijf enig herstel, maar de concurrentie tussen de leveranciers bleef volgens het management onhoudbaar hard. In de groothandel, waarbij Van de Velde levert aan speciaalzaken, daalde de vergelijkbare omzet met 2,9 procent. In de winkels die Van de Velde zelf uitbaat, steeg de vergelijkbare omzet met 0,6 procent. Minstens even zorgwekkender als de stagnerende omzet is de margedruk in de groothandelsactiviteit, die goed is voor het gros van de winst. Samen met verhoogde marketinguitgaven roomt die margedruk op vergelijkbare basis 6,2 miljoen euro van de bedrijfscashflow. Van de Velde reageert op de margedruk met een milde prijsverhoging in 2019. Het is een verdedigbare maar zeker geen risicoloze zet om de prijzen te verhogen in een competitieve omgeving. Het bedrijf rekent op de kwaliteitsmerken om de klant niet af te schrikken. In de retailactiviteit steeg de winst lichtjes dankzij een stabiele verkoop, een hoger marge en een strakke kostencontrole. "Dit is het eerste resultaat van onze nieuwe aanpak. Maar één zwaluw maakt de lente nog niet", zegt het management. Een stagnerende verkoop, margedruk en hogere investeringskosten wegen zwaar op de winstgevendheid en de beurskoers van Van de Velde. Een snel herstel zit er niet in, maar daar houdt de markt bij een koers-winstverhouding die gedaald is tot 15 ook niet langer rekening mee. De eerste resultaten van de noodzakelijke transformatie zullen ten vroegste in 2019 merkbaar zijn. Tot dan is er geen haast bij om het aandeel op te pikken. Het advies blijft daarom afwachten. Advies: houden/afwachtenRisico: gemiddeldRating: 2BKoers: euroTicker: VAN:BBISIN-code: BE0003839561Markt: Euronext BrusselBeurskapitalisatie: 376 miljoen euroK/w 2017: 18Verwachte k/w 2018: 15Koersverschil 12 maanden: -35%Koersverschil sinds jaarbegin: -37%Dividendrendement: 2,5%