Wie al eens winkelt bij Colruyt heeft ongetwijfeld al opgemerkt dat de promoties en kortingen soms belachelijk hoog oplopen, tot groot plezier van de klant. Als een concurrent een 1+1 gratis actie opzet, dan volgt Colruyt automatisch. Als een concurrent een fikse korting geeft, dan volgt Colruyt meteen. Die politiek van laagste prijzen heeft de warenhuisketen groot en rijk gemaakt, maar ze maakt de groep ook kwetsbaar voor golven van bikkelharde concurrentie op de markt. In de eerste helft van het boekjaar van Colruyt lieten de ketens elkaar wat ademruimte, maar in de tweede helft (van 1 oktober 2016 tot 31 maart 2017) namen de vijandelijkheden opnieuw toe. De harddiscounters Lidl en Aldi wonnen marktaandeel en de combinatie Ahold Delhaize wint aan slagkracht. De consument heeft sinds de crisis ook geleerd op...

Wie al eens winkelt bij Colruyt heeft ongetwijfeld al opgemerkt dat de promoties en kortingen soms belachelijk hoog oplopen, tot groot plezier van de klant. Als een concurrent een 1+1 gratis actie opzet, dan volgt Colruyt automatisch. Als een concurrent een fikse korting geeft, dan volgt Colruyt meteen. Die politiek van laagste prijzen heeft de warenhuisketen groot en rijk gemaakt, maar ze maakt de groep ook kwetsbaar voor golven van bikkelharde concurrentie op de markt. In de eerste helft van het boekjaar van Colruyt lieten de ketens elkaar wat ademruimte, maar in de tweede helft (van 1 oktober 2016 tot 31 maart 2017) namen de vijandelijkheden opnieuw toe. De harddiscounters Lidl en Aldi wonnen marktaandeel en de combinatie Ahold Delhaize wint aan slagkracht. De consument heeft sinds de crisis ook geleerd op de rekening te letten en lijkt die gewoonte niet snel op te geven, ook niet nu het beter gaat. Dat bleef niet zonder gevolgen voor de rendabiliteit en de jaarcijfers van Colruyt. De vergelijkbaar bedrijfsmarge daalde naar van 5,5 naar 5,1 procent, waardoor ook het vergelijkbare bedrijfsresultaat en de vergelijkbare nettowinst nipt onder het niveau van vorig jaar doken. Dat is ontgoochelend over de hele lijn, want de markt rekende op minstens stabiele resultaten. De groep durft zoals gewoonlijk ook nog geen vooruitzichten voor de lopende jaarhelft te publiceren. Als de concurrentie- en prijsdruk aanhoudt _ en dat is het meest waarschijnlijke scenario _ dan is beterschap niet meteen te verwachten. Tegelijk investeert het bedrijf vrij veel in de lange termijn, dit jaar bijvoorbeeld in een nieuw distributiecentrum en een nieuw informaticasysteem. Dat vertaalt zich op dit moment in hogere operationele kosten en hogere afschrijvingskosten. Ook dat eist zijn tol van de rendabiliteit. De gepubliceerde nettowinst en de winst per aandeel stegen wel met 4,6 procent, maar die stijging is te danken aan eenmalige meevallers van de meerwaarde op de verkoop van Pro à Pro en een daarmee samenhangend belastingvoordeel.Bijt de strategie van de laagste prijzen in de marges, dan blijft ze commercieel wel vruchten afwerpen. Het marktaandeel steeg lichtjes tot 31,7 procent, waardoor de vergelijkbare omzet met 2,8 procent kon aandikken, ook al rekende de markt op iets meer. De sterkste omzetgroei (+11%) viel op te tekenen bij de ketens Okay en Bio Planet, dankzij een combinatie van extra winkels, extra klanten en hogere prijzen. In Frankrijk boekte de groep een omzetstijging van 5 procent in het spoor van een modernisering van het winkelnetwerk en lagere prijzen. Winstgevendheid ligt in Frankrijk evenwel nog niet in de mogelijkheden.Sinds 2012 zit er druk op de marges, waardoor de groep de verder gestegen omzet niet kon vertalen in een evenredige stijging van de winst. Over de voorbije vijf jaar bleef de toename van de winst per aandeel beperkt tot 10 procent, en nu lijkt die winstgroei helemaal stilgevallen te zijn. Heel wat beleggers vragen zich daarom af of Colruyt nog terecht tegen een hogere waardering noteert dan zijn sectorgenoten. Toch is die waardering niet overdreven te noemen, met een koers-winstverhouding van 18 en een ondernemingswaarde van ruim 8 keer de bedrijfscashflow. Vergeet ook niet dat de groep over een ijzersterke balans beschikt, die de mogelijkheid biedt eigen aandelen in te kopen en het dividend te verhogen tot 1,18 euro bruto per aandeel. ConclusieDe aanhoudende, bitse concurrentiestrijd weegt ook op de marges van Colruyt, waardoor de groei van de winstgevendheid is stilgevallen. Die vaststelling plaatst vraagtekens achter de waardering van het aandeel, maar de keuze voor het behoud van marktaandeel zal zich uitbetalen zodra de concurrentiedruk wat afneemt. Het bedrijf verwent op dit moment meer de klant dan de aandeelhouder, maar dat is op lange termijn de beste keuze. Het advies blijft daarom 'houden'. Advies: houdenRisico: laagRating: 2AMunt: euroMarkt: Euronext BrusselBeurskapitalisatie: 6,7 miljard euroK/w 2017: 19K/w 2018: 18Koersverschil 12 maanden: -8%Koersverschil sinds jaarbegin: -3%Dividendrendement: 2,4%