Veelbelovend, maar zonder spectaculaire groei

De software-industrie is de jongste jaren in de ban van cloudcomputing. Een beetje kort door de bocht gesteld, komt het erop neer dat software niet langer als een product, maar als een dienst wordt aangeboden. Het concept wordt ook weleens met de term ‘Software as a Service’ aangeduid. Het Amerikaanse Oracle beschikt over een uitgebreid softwareaanbod dat moet worden omgeschakeld naar cloudversies, en dat vergt tijd. Oracle haalde het voorbije kwartaal bijna drie kwart van zijn omzet uit software. Hardware (servers) droeg voor 14% bij en de rest was afkomstig uit diensten.

Marktonderzoeker IDC rekende uit dat tegen 2016 meer dan de helft van de uitgaven in informatietechnologie cloudgerelateerd is. De komende vijf jaar wordt voor cloudsoftware een jaarlijkse groei van 25% vooropgesteld. Oracle heeft de organisatie van zijn marketing en zijn verkoop helemaal overhoopgehaald om beter gewapend te zijn in de concurrentieslag.

De cijfers van de voorbije verslagperiode (drie maanden tot november) waren een aangename verrassing, na drie opeenvolgende, veeleer tegenvallende kwartalen. De omzet kwam uit op 9,28 miljard USD, 100 miljoen USD boven de consensusverwachting, wat neerkomt op een groei met 2% op jaarbasis. Software had last van een moeilijke vergelijkingsbasis. Nadat de omzet in dezelfde periode een jaar eerder met 18% was toegenomen, bleef de groei beperkt tot 3,5%. Diensten gingen achteruit met 6% en hardware bleef status-quo. Dat laatste was eigenlijk een onverhoopt succes, want de voorbije kwartalen zat de verkoop van servers in het slop. De vrije val van de omzet lijkt intussen gestopt en Oracle zal zelfs extra investeren in de afdeling. Het bedrijf heeft zijn zinnen gezet op het mainframesegment. In die niche van supercomputers zwaait IBM momenteel de plak.

Naast de omzet lag ook de aangepaste nettowinst (0,69 USD per aandeel) boven de verwachtingen. De verkoop van nieuwe softwarelicenties bleef stabiel (-4% tot +6% verwacht), maar het aantal nieuwe orders voor cloudgerelateerde producten steeg wel met 35%. In het databasesegment moet het nieuwe Oracle 12c-product de verkopen verder aanzwengelen.

Een andere groeipoot is digitale marketing. Een dag na de bekendmaking van de kwartaalcijfers kondigde Oracle de overname van het Californische Responsys aan. Dat bedrijf ontwikkelt gespecialiseerde software voor de creatie en de opvolging van op maat gemaakte marketingcampagnes. Met de transactie is een bedrag van 1,5 miljard USD gemoeid. De omzet- en winstprognoses voor het lopende kwartaal lagen in de lijn van de verwachtingen.

Conclusie:

Het recentste kwartaal was veelbelovend voor 2014, maar spectaculaire groei zit er ook dit jaar niet in. Oracle genereert hoge vrije kasstromen, is financieel gezond en denkt ook aan de aandeelhouders met een dividend en een programma van aandeleninkoop. Het aandeel is tegen 13 keer de verwachte winst correct gewaardeerd.

Risico: gemiddeld

Rating: 3C

Advies: houden/afwachten

Partner Content