Orange Belgium werd een jaar geleden een volwaardige telecomaanbieder. Dat werd mogelijk na de vrijmaking van het kabelnetwerk. Daardoor kan Orange nu ook breedbanddiensten als internet en digitale televisie aanbieden. Aan het einde van het derde kwartaal had Orange 81.800 breedbandklanten. Het is de ambitie om tegen het einde van het jaar de kaap van 100.000 te ronden. Dat moet lukken, want het vierde kwartaal is traditioneel het beste op commercieel gebied.
...

Orange Belgium werd een jaar geleden een volwaardige telecomaanbieder. Dat werd mogelijk na de vrijmaking van het kabelnetwerk. Daardoor kan Orange nu ook breedbanddiensten als internet en digitale televisie aanbieden. Aan het einde van het derde kwartaal had Orange 81.800 breedbandklanten. Het is de ambitie om tegen het einde van het jaar de kaap van 100.000 te ronden. Dat moet lukken, want het vierde kwartaal is traditioneel het beste op commercieel gebied. Het succes van het breedbandaanbod staat of valt met de winst die Orange met die activiteit realiseert. Het aantal klanten is daarbij een belangrijke maar zeker niet de enige parameter. Het zogenaamde groothandelstarief is doorslaggevender. Dat is de vergoeding die Orange elke maand moet betalen aan Telenet en het Waalse VOO voor de huur van het kabelnetwerk.Die vergoeding kost momenteel 24 euro per verbinding, goed voor bijna 2 miljoen euro per maand. De telecomregulator BIPT wil de groothandelstarieven aanpassen. Orange stuurt aan op een lagere vergoeding om beter te kunnen concurreren. Telenet en Proximus dreigen dan weer met kwaliteitsverlies en het schrappen of vertragen van bepaalde investeringen. De aanpassingen van het BIPT moeten volgend jaar nog worden goedgekeurd door Europa. In het derde kwartaal klom de omzet uit diensten (zonder de verkoop van mobiele toestellen) met 2,4 procent op jaarbasis naar 281,8 miljoen euro. Dat cijfer lag iets boven de verwachtingen. Het verlies aan roaminginkomsten (buitenlandse oproepen) had een impact van 14,9 miljoen euro op de omzet en 11,8 miljoen euro op de bedrijfswinst (ebitda).De omzet van zogenaamde virtuele operatoren die netwerkcapaciteit huren, daalde met ruim 4 miljoen euro. Orange zag de LycaMobile-klanten vertrekken naar Telenet. Die laatste beschikt sinds de overname van Base over een eigen mobiel netwerk. Tegen volgend jaar zal Telenet alle mobiele klanten hebben overgezet naar het eigen netwerk. Dan zal die omzet volledig wegvallen. Orange kreeg er wel 17.000 nieuwe mobiele klanten met een abonnement (postpaid) bij. Het aantal vooraf betaalde kaarten ging er verder op achteruit (-41.000). Die trend heeft te maken met de identificatieplicht die eerder dit jaar werd ingevoerd. Goed nieuws kwam er van de gemiddelde omzet per klant. Die steeg met bijna 5 procent naar 25,9 euro. In het mobiele segment (postpaid) bedraagt de omzet per gebruiker zelfs 30 euro.Na drie kwartalen in 2017 ligt de omzet met 835,4 miljoen euro 2,4 procent hoger dan een jaar eerder. Exclusief roaming bedroeg de vooruitgang 6,1 procent. De ebitda ligt met 240,3 miljoen euro op jaarbasis 1,3 procent hoger. Orange rekent voor het volledige boekjaar op een ebitda tussen 290 en 310 miljoen euro. De nettoschuld daalde met 8,5 procent op jaarbasis en bedraagt nu nog 288,3 miljoen euro of 0,9 keer de ebitda.Orange Belgium zal de doelstelling van 100.000 kabelklanten halen en de gemiddelde omzet per gebruiker neemt toe. De jaarprognoses werden bevestigd. Volgend jaar zullen de inkomsten van Telenet wegvallen, maar Orange hoopt dat te compenseren met de groei van de kabelactiviteiten. Het dividend is eerder bescheiden, maar de waardering ligt onder het sectorgemiddelde.Advies: koopwaardigRisico: gemiddeldRating: 1BKoers: 19,5 euroTicker: OBEL BBISIN-code: BE0003735496Markt: Euronext BrusselBeurskapitalisatie: 1,17 miljard euroK/w 2016: 14,9Verwachte k/w 2017: 18,1Koersverschil 12 maanden: -7 %Koersverschil sinds jaarbegin: -2 %Dividendrendement: 2,6 %